baatsman Startet 9.Juni.2008 Del på Facebook Startet 9.Juni.2008 (redigert) Vi har sett/lest en del om rullestor og begrensinger med dette. Utviklingen viser at flere velger rullestor. Les om når Elvstrøm stilte opp i en stor regatta med Bavaria 40. Utviklingen går videre. http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=241156 Redigert 9.Juni.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sun Flyer Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Ja nå er det vel like før man bestiller x-35 med rullestor.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
SRA Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 sitat fra artikkel: "Det var nok av spøkefulle kommentarer og latter på bryggene før det hele startet…" satt "ekspertpanel" til båtplassen på bryggen?? Regner med at dette har sin forklaring, det var nok ikke seilet, ikke båten, det var mannskapet og feilt lystall. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 (redigert) Seilas må være særdeles tom for nyheter om dagen. Dette skjer hver eneste uke på regattabaner rundt i Norge. Når ble LYS introdusert i Kroatia? Redigert 9.Juni.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 9.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Ja nå er det vel like før man bestiller x-35 med rullestor.. Snakket med en med GS37, han skulle ha rullestor. Fikk beskjed at det var ikke mulig, hvor han sa at da var ikke båten int. Han fikk båten . Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mulligan Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 (redigert) Snakket med en i går som bestilte sin nye HR34 uten rullemast. Og så? Og så kjenner jeg en med en 40.7 som ikke har rulleforstag. Han har enkel forstagsprofil og en fem-seks forseil. Er fyren idiot? Redigert 9.Juni.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 9.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Og så? Er jorda rund og dørene alt for lave, men bortsett fra det er nok at de produsentene som ikke er kjent for rullemast, vil følge utviklingen nøye. Skal ikke se bort i fra at flere vil levere rullemast over tid. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mulligan Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Jeg kikket på en HR34 med rullemast senest på Lørdag. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Hva koster et rullestorseil med alle spilene kontra et vanlig? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 9.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Betalte vel rundt ca 30-35000,- ekstra for rullestor med spiler/samt oppgradert genoa. Dette var priser som var bedre en Elvstrøm i N/S kunne gi. Men seilene er tunge, og står ikke optimalt i lite vind. Ønskes enda bedre seil blir duken ikke så slitesterk igjen. Så dette er valgets kvaler. Men ut i fra vårt formål er seilene bra nok. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sun Flyer Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Hei, Vi snakker ikke om de samme seilene. Her er bildet av båten i croatia: Disse er mye bedre enn de såkalte "hitech" seilene som bavaria kan levere. Så da spør jeg igjen; hva koster et rullestorseil av denne typen i forhold til et konvesjonelt seil i samme materiale? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
HaHa Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 I Seilas står det: "Parmann forteller at merkostnaden på Genesis storseil og genua er på ca 80.000,- i forhold til Hightech seil." Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 sitat fra artikkel:"Det var nok av spøkefulle kommentarer og latter på bryggene før det hele startet…" satt "ekspertpanel" til båtplassen på bryggen?? Du skal nok ikke se helt bort fra at både "spesialisten" og den som uttaler seg på vegne av ekspertene her på forumet satt på bryggekanten og kom med sine saklige kommentarer om både båt og seil/maste valg. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Hva er dette for oppgulp? Pms i dag? Forøvrig er jeg ikke overrasket over at når "team elvstrøm" setter all sin ekspertise i en båt for å bevise at de har gode produkter, så slår de ganske godt fra seg. Spesielt når de fleste konkurrentene består av chartrede båter. Det jeg fremdeles lurer på er om disse rullestorseilene med sinnsykt mange/lange spiler er mye dyrere enn konvesjonelle storseil i samme materiale eller om det stort sett går ut på det samme. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sebaldus Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Hvordan er bruktprisene på båter med rullemast kontra vanlig mast? Så på en Bavaria på finn der selger gikk langt i å begrunne hvorfor han ikke hadde rullemast. Er disse mer vanskelig å få solgt? Har selv rullemast og ser argumenter for og imot så tror ikke jeg ville lagt avgjørende vekt på dette ved kjøpt av ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Trenden går i retning rullemast for turbåter, så det forundrer meg ikke om det er lettere å selge en båt med rullemast. Slikt utstyr kan jo ikke bare monteres uten videre. Dersom et merke i dag leverer feks. 70% rullemaster på båtene sine, og for 3 år siden kun leverte 40%, tror jeg det kan bety litt fordi folk gjerne vet hva de vil ha når det gjelder mast. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 I Seilas står det:"Parmann forteller at merkostnaden på Genesis storseil og genua er på ca 80.000,- i forhold til Hightech seil." Ok. Er det riktig da å regne slik: Merkostnad for hitech i forhold til vanlig er ca 30 000,-; pluss at disse kostet 80 000 mer en hitech = 110 000,- for genesis rullestor og genoa? Dette er jo latterlig mye penger. I tillegg bør man også skifte fall og skjøter i spectra (5000,-) og trekke disse til nærmeste vinsj. Jeg vil anta at rullestorseilet koster ca 10-15 000,- mer enn tilsvarende konvesjonelt storseil. Er det verdt det? Jeg klarer ikke å se fordelene. På den annen side gjør dette at jeg ikke blir skremt fra å kjøpe en båt hvis den har rullemast. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 9.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 (redigert) Aner ikke prisene i differanse. Jeg sjekket opp lettvind-seil til vår for en tid tilbake. Men fant ut at en gennaker vil heller være en løsning. Men i og med jeg stort sett den eneste i fam som ser gleden i å seile DA, har jeg lagt dette til side. Et kompromiss med våre arvinger som er LITT utålmodige. Men ser også i segmentet båter som er best-selgere(cruisere) er det en fortiden en fordel å selge med rullestor. Når det gjelder performance-båter er det omvendt. Innlegget er red for misforståelser Redigert 9.Juni.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sun Flyer Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Men i og med jeg stort sett den eneste i fam som ser gleden i å seile da, har jeg lagt dette til side. Et kompromiss med våre arvinger som er LITT utålmodige. Dette er en avsporing. Men har tenkt litt rundt dette med de "familievennelige" båtene vi har nå for tiden. Jeg kjenner en del familier etterhvert. Skal ta to ytterpunkter: Familie X har en typisk moderne turbåt med kun rulleseil, kartplotter på pidestall, varmeapparat, baugpropell og skikkelig god autopilot. Der er det far som kjører hele løpet. Under overfarten sitter han alltid bak rattet og styrer etter kartplotteren. Konen er med og drar i de tauene han ikke når. De 2 barna ser man ikke ute i det hele tatt når de er i fart. De sitter inne og leser eller ser film. Familien er harmonisk, seiler mye og alle er glade i å feriere med båten. Men barna blir lett sjøsyke og konen er litt bekymret når det blåser opp fordi båten er litt vanskelig å kontrollere i økende vind før man har satt revene. Familie Y har en dansk Granada seilbåt fra begynnelsen av 80-tallet. De har hatt den i 10 år og kun i de senere år har de fått luksusutstyr som en liten kartplotter og en autopilot til å sette på rorpinnen. Varmeapparat har de aldri hatt.. Båten er utstyrt med gode klubbracingseil. Forseilene går i profil og storseilet i et spor i masten. Når denne familien er på tur deltar alle med å hente seilsekker, sette og berge seil, seiltrimm, fortøyninger, navigering (på gamlemåten), styring o.l. Det er en fryd å se hvordan hvordan de jobber sammen. Familien håndterer båten like bra som et over-gjennomsnitts regattamannskap. Det beviser de også i regattaer som hele familien liker å være med på. Nå når barna er blitt 15-17 år låner de båten og tar med kompiser ut. De håndterer båten med den største selvfølge. Både familie X og Y har et ypperlig liv med båten. Men jeg lurer litt på om man har mistet noe på veien i alle fremskrittene. Seiling er gøy og engasjerende, men mange av dagens båtfamilier mangler noe av samholdet som man husker fra den tiden når 8-10 åringer hadde oppgaver som å tre fokkeskjøter, sette fokka på staget med kroker og sette stropper rundt seil før man gikk inn i havn. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 9.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 (redigert) De er aktive, men det jeg skrev er i lettvind, 3-4 M/S er de ikke spes int i seiling. Da ønsker de motoren igang. De er ikke passive underveis. Lillemor setter på hanskene så fort hun er ombord. Jr har vært styrmann, og mor tar rattet når jeg trimmer. Men jeg er enig at seiling er team-building innen familien. Redigert 10.Juni.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Barsk IV Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Dette er en avsporing. Men har tenkt litt rundt dette med de "familievennelige" båtene vi har nå for tiden. Jeg kjenner en del familier etterhvert. Skal ta to ytterpunkter: Supert innlegg Viggo, Jeg har en drøm at om 15 år kan jeg si at jeg nesten klarte å få til et familieliv i båt slik som familie Y. Men jeg tillater meg å ha varmeapparat, det forlenger sesongen. Jeg tillater meg å ha en litt bra autopilot, det forlenger radiusen. Og jeg tror at forseil på rull kan kombineres med regatta. (på Barsk II bruker vi rulleprofilen manuelt med svivelen i bunn v/regatta) Rullemast blir det foreløpig ikke på oss, vi er da ikke handikappet. Vår lazyjack med bag fungerer optimalt....for oss... Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Har selv rullemast og ser argumenter for og imot så tror ikke jeg ville lagt avgjørende vekt på dette ved kjøpt av ny båt. En som er i markedet for en grei turbåt bryr seg ikke tror nå jeg. Men en ting synes jeg er litt snålt. Og det er at på et bestemt båtmerke er rullemasta nærmest standard. Og på alle andre er den så godt som fraværende. For i motsetning til hva noen synes tro her, er jo dette ett standardprodukt fra Selden som hvem som helst kan kjøpe. Har du lyst på rullemast på en M77 er det jo bare å kjøpe en. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Har du lyst på rullemast på en M77 er det jo bare å kjøpe en. men da kan du glemme regattasejling..... M77 er en entypsbåt o jag tror ikke reglerna tillater rullemast.... förr itiden var även rullgenua forbudt på M77 men det er endret nu.... eller Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
"Mathilde" Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 förr itiden var även rullgenua forbudt på M77 men det er endret nu.... .....utviklingen går nå sin gang. Enten man liker det eller ikke. Det samme gjelder nok også for rullestor. Veldig praktisk i bruk på mange måter, selv om tradisjonelt fullspilet stor m/lazy jacks også er praktisk. Rullestor har jo hatt noen ulemper, men som det antydes av trådstarter finnes det seil som duger. På sikt vil nok også prisdifferansen bli mindre. Og da spørs det om det ikke går med rullestor som det gikk med rulleforstaget. Få moderne båter i dag leveres uten rulleforstag Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 visst har Världen sin gang...... men anledningen till att det var förbudt med rullgenua o div exotiske duker (kvelar,mylar) var ju att hålla ned kostnaden för regattasejling... att göra det möjligt för fler att regatta sejle på like villkor i en enkel båt ! har själv både rullstor o genua........men skulle definitivt valt bort rullstoren på en regattamaskin Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.