Jump to content

Rullemast fungerer også i regatta, les mer

baatsman

Recommended Posts

Og da spørs det om det ikke går med rullestor som det gikk med rulleforstaget.

Ikke helt Mathilde.

Foran har du valget mellom kroker, profil og rull.

Med storen har du lazy-bagen. Jeg berger seilet raskere enn du gjør. Og setter det marginalt senere.

Med rull hadde jeg mistet muligheten til å la toppen av seilet twiste ut for å minske seilpress. Og jeg hadde mistet muligheten til å slippe salingen forover for å flate seilet. Og jeg hadde fått en rigg som var tyngre. Og jeg hadde fått mer leamikk.

Men bevares, det passer sikkert noen svært bra.

Enig i at fullspilede rullestorseil kan seile bra, men det er fremdeles et stykke igjen ift sikkerheten/leamikk: Når spilene kommer litt skjevt inn i masten og seilet låser seg når du skal sette 3dje revet i 20 m/s da er jeg temmelig sikker på at du skjulle ønske du hadde ønsket at du hadde et konvensjonelt storseil istedet.

Dette blir vel litt som de endeløse ankerdiskusjonene...?

Kommer sikkert an på bruksområdet, i likhet med mange andre løsninger på moderne båter.

Hva som er trenden, hva som selger på en messe etc. Det er helt klart en viss forskjell på

tre uker i Skagerak og en langtur mot fjernere farvann.

Mitt perspektiv er langtur. Jeg har ikke så rent lite erfaring fra dette, og skulle jeg vurdert en ny, større båt

ville det vært med dette i tankene. Med fare for å høres litt "besserwisser" ut, her er mine argumenter MOT

rullestor, i tillegg til dette med seiltrim:

Betydelig økt vekt i rigg (rankhet, stabilitet)

Sikkerhet ( når helvete bryter løs i en squall f.eks, som runes sier; i 20 sekundmeter+, og alt blafrer til pieces og

kiler seg kan situasjonen fort gå fra kritisk til katastrofe. Selvopplevd, både med og uten rullestor)

Rep. og vedlikehold. (På langtur er du avhengig av stort sett en person: deg selv. Spør da deg selv om du er i stand til

å fikse et rullesystem INNI masta?. Kommer du til å skru i det hele tatt? Får du tatt ned masta der du søker nødhavn? Hvor lenge

må du ligge å vente på FedEx eller DHL for å få sendt reservedeler? Hvis du ikke kan fikse dette selv - har du tilgang på fagfolk som kan dette

der du måtte befinne deg?)

Kost. (både innkjøp og rep. og vedlikehold vil bli betydelig dyrere enn et normalt system)

Så ja, jeg ville ikke vurdert å kjøpe en båt med rullemast. Jeg har en viss forståelse for at enkelte faktisk gjør det.

Tja... jeg skal ikke utrope meg selv til den store forsvarer av rullestorseil, men det finnes nyanser. Intet er svart/hvitt - og det finnes ulemper/fordeler med alt. Og rent subjektive oppfatninger, ikke minst..

Da jeg overtok båt med rullestor var jeg temmelig skeptisk til dette og så vel egentlig helst bare ulempene. For å si det sånn: det var ikke dette som var avgjørende for mitt valg av nettopp denne båten. Men etterhvert har jeg blitt fortrolig med rullerevsystemet....og det er nettopp dette som er så lettvint, det å reve storseilet. Kall meg gjerne lat, det er greit. Men, med hånden på hjertet, nå finjusterer jeg mye oftere ballansen i båten ved ved hjelp av størrlesen på storseilet. Jeg ruller det enkelt litt ut - eller litt inn :sailing: Tidligere ble det ofte reving av storseilet litt i seneste laget. Noen som kjenner seg igjen??

Med stor fare for å erte på med seilekspertisen igjen, så er det vel her som ellers i seilbåtverden at de med minst erfaring med rullsestorseil(de som aldri har eid en båt med det, men som har hørt om noen eller som i beste fall har lest om noen som har) er de med med mest problemer med det dette.. Hvilket er helt som forventet etter mitt syn

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Enig i at fullspilede rullestorseil kan seile bra, men det er fremdeles et stykke igjen ift sikkerheten/leamikk: Når spilene kommer litt skjevt inn i masten og seilet låser seg når du skal sette 3dje revet i 20 m/s da er jeg temmelig sikker på at du skjulle ønske du hadde ønsket at du hadde et konvensjonelt storseil istedet.

Veldig enig med deg.

Mange av dagens båter har ganske marginal stabilitet og derfor vil man helst unngå ekstra vekt i masten. Hvis jeg skulle på langtur med rullemast ville jeg valgt bort spilene. Mye mer slitasje når seilet har slike spiler. Ovni-båtene som er designet for langtur leveres ikke med rullemast overhode. Dette pga stabiliteten.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg har handlet båt denne uken og blant de aktuelle var det en båt med rullemast , jeg har ikke så store problemer med å forstå at det er enkelt og det fungerer sikkert bra for det meste (har liten erfaring) men det blir endel ekstra vekt i riggen av det og det prøver jeg å unngå så mye som mulig. Jeg vil ha båten så stiv som mulig og med rullemast så ville den nok blitt merkbart rankere

Nå har jeg tatt inn rullestor i over 20 M/S, og det var ikke seilet som var utfordring. Det var en feilprodusert avlaster, samt en rund-dans som hadde for dårlig skjøt. Men det

fine med kjøp av båt er at du kan ofte velge rulle-stor eller ikke.

Men du blir straffet med rullestor hvis ikke seilet blir satt skikkelig ved rigging. Da går spilene skevt inn. Men det er en selv herre over.

Men å selge en cruiser er lettere med rullestor en uten. Når det gjelder Performance/racing gir svaret seg selv. Når jeg har seilt Match 42 av også med rullegenoa. Da ligger seilene klare nede i "kjellern"

Ellers husk å taite fulexen også, har klart å snu den 180 grader også. Torx skrue som nå er taitet skikkelig.

Vi sees!

Med stor fare for å erte på med seilekspertisen igjen, så er det vel her som ellers i seilbåtverden at de med minst erfaring med rullsestorseil(de som aldri har eid en båt med det, men som har hørt om noen eller som i beste fall har lest om noen som har) er de med med mest problemer med det dette.. Hvilket er helt som forventet etter mitt syn

Hei, Sydvesten.

Jeg er ganske ny her på forumet, men har allerede rukket se endel slike kommentarer. Vet ikke om det var meg dette var myntet på?

I enkelte tilfeller får man bare stole på at folk som skriver her virkelig HAR erfaring eller kompetanse på det de skriver om.

Det å forsøke å latterliggjøre folk fra "bryggekanten" slik du gjør her; tja, da må jeg jo spørre tilbake: hvilken erfaring har du?

Min seil-CV fra de siste tjue åra inneholder mer 60.000 utseilte mil jorda rundt; de fleste som skipper, i mange båttyper, i alle værforhold, på de fleste hav og ankerplasser rundt om i mer enn sytti land.

Sånn rundt regnet er vel nitten hundre av disse i båt med rullestor. På en charterbåt i Karibien februar 2003 hadde vi en særdeles ubehagelig opplevelse pga et flagrende storseil (uspilet) som ikke ville inn i masta. Dette under innseiling og ankring i ei trang havn. To uker seilferie med en kompis med båt i Middelhavet gikk i vasken seilmessig pga av kilt rullestor påsken 2005. Fikk ikke reparert - ble mye motorkjøring. Har ellers opplevd kilt storseil i styrke 9 i Rødehavet - ikke rullestor, men relativt enkelt å fikse - det var ledingen til vindinstrumentene som hadde løsnet. Det var bare å kutte den...

Det burde være unødvendig å ramse opp slikt som dette for å unngå en evig sirkel-diskusjon. Noen har erfaring, andre ikke. La meg nå høre din erfaring?

La meg nå høre din erfaring?

Ingen erfaring

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

I Australia og New Sealand er utviklingen på rullebom på full fart og der er rullemast ubrukbar ting på grunn av stort motstand som masta gir til seil vis man skal reve og tyngden på hele systemet. Bra med rullebom er at vis alt går på verste veg kan man altid reve på gamle måten. Utviklingen her i Evropa er i helt annen retning. Dem som har erfaring med rullebomsystem som har vært på del småbåter her før i tiden kan ikke sammenligne dem der som disse er helt annen type.

Når ble LYS introdusert i Kroatia?

Kornati Cup ble i år seilt med ORC som handicapsystem. tidligere har de brukt et eget yardstick-system fra Østerike. Slik jeg kjenner denne regatten er det nok først og fremst slik at det er en "utvidet" chartertur med regatta og sosalt samvær som ekstra krydder, og ikke akkurat blodig alvor med topptrimmede mannskap. Men, jeg har ikke deltatt selv så jeg kan ta feil.

LYS referansen i artikkelen var vel til Watski Two Star, og der bruker de vel LYS?

Jeg har seilt begge deler, aldri hatt problemer med rullestor. Men jeg har sett andre som har slitt med rullestorseil som har kilt seg. Hovedgrunnen min for å ikke velge rullestor er at det er umulig å få det til å stå bra - ihverfall ikke et som er uspilet. Har seilt med en som hadde rullestor med spiler og det var betydelig bedre, men må man reve vil man heller ikke med det spilede seilet få en god bus fordi man mister spenningen i masteliket. Har ikke prøvd "High tech"-rullestor som er omtalt i artikkelen, er nok ikke overbevist. Men først og fremst synes jeg at et moderne slab-reef storseil med layzyjacks og reveliner til cockpit slett ikke er noe vanskeligere eller mer krevende å håndtere enn rullestor, det eneste er at det litt mer jobb å heise seilet.

Jeg vil derfor komme med følgende mot-tese: De med forkjærlighet til rullestor har ikke prøvd et moderne slab-reef seil med lazyjacks og easybag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...