theppan07 Startet 9.Juni.2008 Del på Facebook Startet 9.Juni.2008 Jeg har innsugsventiler på akterspeilet hvor det er tilknyttet 4 stk ventilasjonslager av spiraltypen som denne. http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=4813 For å redusere støy ytterligere så ønsker jeg å isolere disse slangene. Er det noen som har forsøkt å tre utenpå slike strømper som benyttes for isolasjonskanaler i hus http://www.flexit.no/shop/bilder/09_003.gif Eventuelt andre alternativer foor å isolere 100 mm ventilasjonsslanger. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 10.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Noen som har noen erfaringer å dele her ? Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Isolasjonen fra Flexit er beregnet for termiskisolering og vil ikke dempe noe lys av betydning. Den type slange du har benyttet er det også vanskelig å feste noe egnet lydisolasjon på. Med innvendig diameter på ø100mm og korte strekk vil du mest sansynlig også trenge en innvendig lydbaffel i tillegg til utvendig isolasjon. Alternativt kan du lage en lyddemper kasse på innløpssiden i motorrommet. utformes slik at luften må gå i 90 - 180 gr vinkel. Gjennomstrømingstverrsnitt på lyddemper bør minimum være lik areal av alle rør/slanger til sammen. Egnet materiale kan være lyddempingsplater i mineralullfiber, skum eller tilsvarende. tykkkelse 50-100 mm. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Nå uttaler jeg meg uten å ha peiling, men på større ventilasjosanlegg bruker man å lage "lydfeller". Disse virker som en lydpotte på eksosanlegget. Jeg ville ha latt ventilasjonsslangene gått inn i en lydisolert kasse/boks, for deretter å ha latt slangen gå til innsugsluft. på den måten vil man få en "lydfelle". Men husk for all del at dette er synsing fra mi side. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 Takk for svar. Ja, jeg skal se om jeg får bygget meg en liten lydisolert kasse. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 (redigert) Enig i at en lydfelle nok er beste løsning her. Det er lydfeller som brukes på ventilasjonsanlegg for å dempe støy fra lufteventiler. Vi har vell alle opplevd ventilasjonsanlegg uten lydfeller der du kan overhøre en samtale fra et rom i andre enden av bygget via ventilasjonskanalen. Men husk at det ikke er nok med en isolert boks. Du må lage en felle i den slik at lyden ikke kan gå rett gjennom. Denne fellen kan være en vegg som er satt midt i boksen med klaring i øvre kant for luft gjennomstømning. Veggen kles med lydisolerende materiale. Du finner sikkert noen prinsipp skisser om du søker på lydfelle på nettet. Redigert 12.Juni.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 Kryss i taket. Jeg er enig også! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.