Jump to content

Ibiza 22 Weekender, trimflaps..?


Lagavulin

Recommended Posts

Noen som har noen erfaringer med denne båten med og uten trimflaps?

 

Vurderer å montere det på båten min, da den virker ustabil i 30+ knop med 4-5 pers. i båten.

Har 200 Suzuki i hekken. 22 Weekender har samme skroget som 22 Touring, men er en del høyere.

 

Tror at dette i kombinasjon med stor motor, gjør at den blir for tung i hekken, og dermed ustabil i høyere hastighet.

Hadde en litt ekkel opplevelse i helga, da båten plutselig krenget kraftig over til venstre i 35 knop over og ned i bølgedal(var ikke stor), og den rettet seg ikke opp igjen før jeg slakket helt opp..

 

Erfaringer/synspunkter?

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post

Tror du vil oppleve at båten blir bedre med litt mer løft i hekken. Vurder gjerne QL Interceptorer også, fungerer og passer helt fint på denne båten. Om du i tillegg tar deg råd til automatisk trim system fra Mente Marine, så har du en kjempeflott og lettbetjent pakke. Har selv hatt dette på en 21 Touring, som også var altfor tung i hekken pga. innenbords diesel motor. Trimplanene gav en helt annen båt, med en mye mer sympatisk oppførsel i sjøen.

 

Det du opplevde med den plutselige krengningen høres dog ut som det motsatte, dvs. at baugen tok tak i en bølge og tok over styringen selv (bow steer på engelsk). Dette er et resultat av at baugen er trimmet for langt ned og begynner å plane. Da er ikke løsningen å trimme baugen enda mer ned, men heller opp, og samtidig evt. slakke av litt på farten.

Link to post
  • 2 måneder senere...

På denne type båt har man jo alle muligheter til å trimme skroget med tilten på motoren. Etter min erfaring på båter med påhengsmotorer er trimflaps kun i bruk for å korrigere for krenging når båten legger seg over ved sidevind, og for å kunne kjøre i lavere planehastigheter ved mye sjø. Du klarer ikke å korrigere for plutselig krenging i bølger. I motsjø trimmer du motoren litt inn for å pløye deg mer gjennom vannet (mer behagelig, mindre slag). I medsjø trimmer du litt ut for å få baugen litt opp for å unngå å brouche (som en beskrev over her).

 

Så jeg er ikke sikker på om trimflaps løser situasjonen du beskriver over her, men det er utrolig deilig å kunne korrigere for sidevind. Da kjører du fortsatt mykt, i stedet for å få masse ubehagelige slag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...