Jump to content

Kantfiner m. lim


tenor

Recommended Posts

:wink:

 

Hei,

 

Har nettop "kantet opp" noen teakfiner plater i min snekke. Grunnarbeidet er viktig med å fjerne alt gammelt lim samt at kanten er plan / rett. Deretter benyttet jeg kantfiner (fra Maritim) og et gammelt strykejern. Jeg holdt den nye kanten i press til limet var kaldt. Etterpå renskar jeg (forsiktig!) med kniv. Tilslutt har jeg lakket med Scanox halvblank. Fortynner du første strøk (jeg gjorde det) blir det fort litt mørkt. 2 strøk til og det ser veldig bra ut. Det er ikke antydning til sprik noe sted.

 

Lykke til!

Trude III

Link to post
Share on other sites

Etterpå renskar jeg (forsiktig!) med kniv.

Hei.


Andreas skreiv en gang:

Har engang sett en finersag: fintannet og - det viktigste: tennene sitter ikke på en rett kant men bøyet - vanskelig å forklare: . . . .Men hvor den finnes? Jeg så den i Tyskland.


Og jeg svarte:

En slik finnes i verktøykassen min på Skjetten ved Lillestrøm, kjøpte den i en jernvareforetning i Stavanger. Men det er en stund siden, i 1965 dersom jeg ikke husker feil!!

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

... kjøpte den i en jernvareforetning i Stavanger. Men det er en stund siden, i 1965 dersom jeg ikke husker feil!!

Finersag er gangbar vare.  Ved søk på Kvasir, fann eg Njordforum.  Her er det informasjon om at Stanley lager finersager.  Det betyr at på ein velassortert jernvareforretning som fører Stanley-verktøy kan du få bestilt finersag.

Bilde

 

Elles er nettstaden som biletet er henta frå ganske interessant, spesielt for dei som vil byggja trebåt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...