tenor Startet 25.Mars.2004 Del på Facebook Startet 25.Mars.2004 Er det noen som kan anbefale overflatebehandling av kantfiner med lim. Det hadde vært kjekt å unngå at pålimte finerlister ikke løsner som følge av stoffer som løser opp/reduserer limstyrken. Erfaringer ? MVH tenor Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 25.Mars.2004 Del på Facebook Svart 25.Mars.2004 Hei, Har nettop "kantet opp" noen teakfiner plater i min snekke. Grunnarbeidet er viktig med å fjerne alt gammelt lim samt at kanten er plan / rett. Deretter benyttet jeg kantfiner (fra Maritim) og et gammelt strykejern. Jeg holdt den nye kanten i press til limet var kaldt. Etterpå renskar jeg (forsiktig!) med kniv. Tilslutt har jeg lakket med Scanox halvblank. Fortynner du første strøk (jeg gjorde det) blir det fort litt mørkt. 2 strøk til og det ser veldig bra ut. Det er ikke antydning til sprik noe sted. Lykke til! Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Lars H. Svart 25.Mars.2004 Del på Facebook Svart 25.Mars.2004 Etterpå renskar jeg (forsiktig!) med kniv. Hei. Andreas skreiv en gang:Har engang sett en finersag: fintannet og - det viktigste: tennene sitter ikke på en rett kant men bøyet - vanskelig å forklare: . . . .Men hvor den finnes? Jeg så den i Tyskland. Og jeg svarte: En slik finnes i verktøykassen min på Skjetten ved Lillestrøm, kjøpte den i en jernvareforetning i Stavanger. Men det er en stund siden, i 1965 dersom jeg ikke husker feil!! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nils Svart 25.Mars.2004 Del på Facebook Svart 25.Mars.2004 ... kjøpte den i en jernvareforetning i Stavanger. Men det er en stund siden, i 1965 dersom jeg ikke husker feil!!Finersag er gangbar vare. Ved søk på Kvasir, fann eg Njordforum. Her er det informasjon om at Stanley lager finersager. Det betyr at på ein velassortert jernvareforretning som fører Stanley-verktøy kan du få bestilt finersag. Elles er nettstaden som biletet er henta frå ganske interessant, spesielt for dei som vil byggja trebåt. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 25.Mars.2004 Del på Facebook Svart 25.Mars.2004 alternativet kan kanskje være en JAPANSAG ? Fungerer ved at man trekker saga mot seg, altså motsatt av en vanlig sag. Bladet kan lages tynt som et knivblad. Uvant / rar å jobbe med. Clas Ohlson har noen, usikker på kvaliteten av disse.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
tenor Svart 26.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2004 Takk for svar,men problemstillingen gjelder hvorvidt f.eks oljer(Owatrol/Benar,etc) løser opp evt.reduserer limets vedheng.Fineren er jo såpass tynn at påført olje/lakk mest sannsynlig trenger gjennom,eller? MVH tenor Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 26.Mars.2004 Del på Facebook Svart 26.Mars.2004 når limet er herdet etter varmebehandling SKAL ikke dette være et problem .. Beste er vel å teste på en bit av DIN finer og DIN kantlist, all den tid "finer" og "kantlist" nok finnes fra ulike leverandører... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.