Jump to content

Artig knep for å ta inn et anker på dypt vann

Smurph

Recommended Posts

Jeg hørte om dette trikset i går. Noen som har gjort dette?

La oss si at du har ankret opp på dypt vann, f.eks. for å ligge stille over en bra fiskeplass. Du har kanskje 100 - 150 meter ankerline ute. Nå skal du ha ankeret opp, men enten så er vinsjen ødelagt, eller så har du ikke vinsj i det hele tatt. Fisketuren ble plutselig litt mer slitsom enn du hadde tenkt. Hva skal du gjøre?

Ta en stor kulefender eller bøye, og fest en metallring under denne. Ringen må være så stor at knuter, sjakler osv. går lett igjennom, men ikke så stor at selve ankeret får plass :tongue:

Tre ankerlinen gjennom ringen og hiv bøyen på sjøen. Ta inn slakken på vanlig måte og bryt løs ankeret. Heis det litt opp slik at det henger fritt over bunnen. Så fester du ankerlinen akterut og setter fart forover. Nå vil bøyen gi så mye motstand i vannet at linen sklir gjennom ringen og løfter ankeret, inntil selve ankeret stopper i ringen. Slå av på farten og dra inn line, anker og bøye. Du har nå fått ankeret helt opp med et minimum av muskelkraft :yesnod:

Bundin er bátleysur maður

Jeg hadde et slikt opplegg når jeg hadde skjærgårdsjeep. Du trenger en planende båt. Med paraplydregg og 150 tau ute blir det mye tvinn, den svirrer noe alldeles. Når du skal ta opp dreggen kan det lønne seg og legge ut en god del meter med tau på vannet slik at en er i plan når dreggen løfter seg fra bunn. Greit å fiske på større dyp med denne patenten.

Jag ankrar snekka på djup ner till 400meter .

Och har aldrig haft problem att hiva med denna metoden.

Se bara till att ha tillrekligt med motstånd o lyftförmåga så behöver det inte gå så fort framm.

Men det e klart med 900m med ankar tau så behöver man lite platts när det skall upp o :lol:

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Når du skal ta opp dreggen kan det lønne seg og legge ut en god del meter med tau på vannet slik at en er i plan når dreggen løfter seg fra bunn

Hva om du har vært uheldig og fått festet dreggen i noe på bunnen som kanskje ikke lar seg rikke? Ser for meg at kryssholtene er borte i en fei eller i verste fall at man er kvitt hele akterspeilet. :headbang:

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...