Jump to content

Hvilket seil begynner du å reve med ?

Rastløs

Recommended Posts

På kryss eller skarp slør:

Storseil, så storseil igjen, deretter litt innrulling av genoa.

På slakk slør eller lens begynner jeg med genoaen av bekvemmelighetshensyn.

S/Y Surprise

Min seilerfaring begrenser seg til ulike jolletyper og 15 år med Fenix, så det er ikke sikkert at mine erfaringer egner seg for din båt. Fenix har ikke spesielt stor genoa.

Det varierer nok en del fra båt til båt ved hvilken vindstyrke det er naturlig å reve. Når båten får dårlig rorbalanse (gjerne logjerrig på kryss), og må seiles med konstant innslag i storseilet og krengningen likevel blir større enn skipper og mannskap setter pris på, kan det være på tide å sette et rev. Smertegrensen avhenger også av hvilken retning en seiler ift vinden. Ved kryss og skarp slør ville jeg nok revet omkring 10 ms.

Rekkefølgen i revingen synes jeg avhenger av hva slags rorbalanse det er i båten. Dersom båten er legjerrig, må seilarealet foran båtens tyngdepunkt (fokk eller genoa) reduseres. Motsatt rekkefølge ved logjerrig båt. Personlig har jeg som regel revet storseilet først for å bedre balansen i båten. Dersom dette ikke er tilstrekkelig, reduseres arealet på forseilet (har som regel endt opp med å reve begge).

Hyttefolk i båt