Rastløs Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 (edited) Hva er mest vanlig å reve først på båter hvor genoan er "motoren". Stor seilet eller forseilet ? Hvor mye blåser det når du begynner å tenke på å reve ? Edited June 9, 2008 by Rastløs (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Jeg rever først storseilet på min dufour 34 med 140%genoa , rever på rundt 10m.sek Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 På kryss eller skarp slør: Storseil, så storseil igjen, deretter litt innrulling av genoa. På slakk slør eller lens begynner jeg med genoaen av bekvemmelighetshensyn. Quote S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
turk Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Min seilerfaring begrenser seg til ulike jolletyper og 15 år med Fenix, så det er ikke sikkert at mine erfaringer egner seg for din båt. Fenix har ikke spesielt stor genoa. Det varierer nok en del fra båt til båt ved hvilken vindstyrke det er naturlig å reve. Når båten får dårlig rorbalanse (gjerne logjerrig på kryss), og må seiles med konstant innslag i storseilet og krengningen likevel blir større enn skipper og mannskap setter pris på, kan det være på tide å sette et rev. Smertegrensen avhenger også av hvilken retning en seiler ift vinden. Ved kryss og skarp slør ville jeg nok revet omkring 10 ms. Rekkefølgen i revingen synes jeg avhenger av hva slags rorbalanse det er i båten. Dersom båten er legjerrig, må seilarealet foran båtens tyngdepunkt (fokk eller genoa) reduseres. Motsatt rekkefølge ved logjerrig båt. Personlig har jeg som regel revet storseilet først for å bedre balansen i båten. Dersom dette ikke er tilstrekkelig, reduseres arealet på forseilet (har som regel endt opp med å reve begge). Quote Hyttefolk i båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts