Jump to content

Erfaringer med Norske sjø?


Baracuda

Recommended Posts

Så måtte det da hende meg også (grunnkjenning) men heldigvis ble det ikke hull i skroget men noen skader ble det alikevel. Skaden skjedde i pinsen i ca 5 knopp ved Hervik i Boknafjorden, fender marine ble kontaktet og jeg fikk beskjed om og ordne slep hjem til Bokn sånn at takstmann kunne komme for besiktigelse. Båten ble tatt opp på land og så gikk det nesten fjorten dager før takstmann kom og jeg fikk baskjed om at jeg kunne reparere skadene selv, men så er propellen ganske mye herjet med men ny propell har motor marine liggende på lager, men da starter moroa fender marine vil ikke kjøpe ny propell men reparere den gamle. Sveis og propellservice kondemnerer så propellen min og leverandøern av drevet trekker sin garanti på drevet som er på ti år eller 30000 timer. Så no sitter jeg her med ferdig reparert båt uten propell og et nydelig turvær. fender marine forlanger no at jeg må sende den kondemnerte propellen videre til Winrace fropeller for demmes vurdering. Og dagene og ukene går og ferien nermer seg fort. Er det normalt å møte en slik steil holdning og liten vilje til rask behandling eller er det jeg som er heilt på bærtur. Jeg er no medlem i grunnkjennerklubben med dårlig erfaring. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Trist dette, har faktisk hørt flere som er misfornøyd med Norske Sjø og oppgjøret. :nonod:

Skal du vente på Winrace nå på denne tiden kan du sikkert belage deg på etter ferien.

 

Hvor gikk du på forresten ?

hervik.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kom fra Borgøy og gikk mellom Hervikholmen og fastlandet. Dybden er oppgitt fra tre til ellev meter men det stemmer visstnok ikke. Det er like vest for de to stakene som står der. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Det ser ut for at Herviksfjorden er farlig farvann: Et lite oppdrag for Elias

 

Kontaktet også Fender Marine og fikk noenlunde samme beskjed. Jeg måtte ordne alt selv - det "var jo min båt" :smiley:

Sa da at alt virket OK, men at jeg ville slippe og sjekke for sikkerhets skyld. Spurte om de ville sende takstmann for å inspisere, men "det gjorde de kun hvis det var skade". Begynte å bli sånn mellomfornøyd, og spurte om de overlot til meg/lekmann å sjekke om alt var OK, for så å evt. risikere å måtte erstatte ødelagt drev osv, kun minus min egenandel. Fikk da beskjed om at "de ikke likte måten jeg la dette frem på" :smiley:

 

Ba forresten om å få oversendt bekreftelse på innmelding av skaden - og purret på dette pr. mail. Ingenting mottatt så langt.

 

For å gjøre en lang historie kort: Jeg blir ikke lenge i Norske Sjø. Skal kun la det bero litt for å se om jeg får noen følgeproblemer. En så FENOMENALT UBRUKELIG kundebehandling kan jeg nesten ikke huske å ha blitt utsatt for i noen sammenheng tidligere. Har heldigvis ikke vært noen storforbruker av forsikringsutbetalinger, men nok til å vite at dette ikke henger på greip. For å bøte litt på egen sjelefred kommer jeg til å koste på meg utdyping av mine grunner i oppsigelsen, og la kopi gå til KNBF (ved nærmere ettertanke tror jeg også det går en IM med tips om denne tråden til en av medlemmene her med splittflagg i avataren i kveld).

 

Norwegian Insurance Brokers here we come..

 

Over til noe mye mer interessant: Er fremdeles ikke helt sikker på hvor du var nedpå. Var det i den øverste delen av "sektoren" til rødblinken? (Alle i høstens D5L-navigasjonseksamen "seilte" gjennom her, så det kan være interessant å vite om vi har strøket alle sammen :eek:)

Link to post
Share on other sites

Med forbehold, betenkelig at slikt finner sted i 2008. Norske Sjø skal jo liksom være båtorganisasjonenes egen forsikring. KNBF og Norges Seilforbund kan ikke være bekjent av slik kundebehandling. Alle forsikringsforhold betjenes såvidt jeg vet av Fender Marine i Bergen.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper at dette ordner seg uten for mye irritasjon men det er jo en tankevekker dette som skjer. Fikk foresten en hyggelig tlf fra Fender i dag hvor de ba meg være tolmodig ut uken, og det er jo ok for min del. Og jeg er ikke så flink til å merke punktet her på dataen, men når en kommer fra Borgøy og skal gå gjennom Hervikholmen og inn til Hervik så var jeg nedpå ved innseilingen av sundet ca der det står 2 til 5 meter. Det er jo relativt grunt der men jeg kom bare sigende inn og jeg hadde god sikt fra flyen men nedpå bar det alikevel. Jeg skal ta meg en tur med gummibåten neste gang jeg er i området der og sjekke opp grunnen, kansje med en kasse dynamitt også. Vi har fleire slike grunner her i området og vi har pratet om og dra ut og merke dem med staker når det er skikkelig lavvann. Vær ops på Toftøysundet også ved oppdrettet.

Link to post
Share on other sites

For å gjøre en lang historie kort: Jeg blir ikke lenge i Norske Sjø. Skal kun la det bero litt for å se om jeg får noen følgeproblemer. En så FENOMENALT UBRUKELIG kundebehandling kan jeg nesten ikke huske å ha blitt utsatt for i noen sammenheng tidligere.

Som om ikke det var nok har jeg i dag mottatt epost fra Norske Sjø der de ber om navnet på forfatteren av dette innlegget....

For ordens skyld, det er selvsagt fullstendig uaktuelt at vi utleverer noe som helst av info om våre medlemmer. Håper dette også gjelder for Norske Sjø...

 

Skulle noen ønske å komme i kontakt med en av BP's medlemmer kan dette gjøres via IM, for manges vedkommende (inkl. Fantino) også via epost.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Som om ikke det var nok har jeg i dag mottatt epost fra Norske Sjø der de ber om navnet på forfatteren av dette innlegget....

 

Det er ikke til å tro.....

 

Forsikringsselskapet går altså aktivt på eier av forumet for å få navnet på en kunde som har dårlige erfaringer og som har skrevet om det her?

 

Er de gått helt av skaftet, de er jo virkelig på ville veier.

 

Hva er motivasjonen for å gjøre dette? Hva tenker ledelsen for et forsikringsselskap når de begynner å gjøre ting som dette?

 

Jeg grøsser og tenker at dette er et selskap jeg ikke vil ha noe med å gjøre, overvåker sine egne kunder.

 

Bra at slikt blir avdekket.

--------------

Og blir de presset så vil de selvfølgelig bare svare at de ønsker å komme i kontakt med kunden for å løse saken på en best mulig måte :lol:

Link to post
Share on other sites

Til opplysning for gjester som leser dette:

baatplassen.no kjenner ikke til identiteten til medlemmene såsant de ikke selv har oppgitt det i signatur, nick etc. Det er ikke noe navnefelt som skal fylles ut når man registrerer seg.

Link to post
Share on other sites

Har ingen problemer med å opptre med rett identitet overfor Norske Sjø, men det er fint at vi holder på anonymiteten vår på forumet som tross alt er et temmelig offentlig sted. Jeg bruker ikke unødvendig tid på å diskutere med Fender Marine uten å ha et konkret erstatningsbehov. Hvis de gidder kan de ta kontakt slik Ingar skisserer, så skal jeg forelese litt for de rundt emnet kundebehandling, inkludert praksisen med å anmode om navn bak nick på internettforum...

 

Kan forresten være fint å ha denne tråden som "dokumentasjon" på skademelding, da det ikke ser ut som om jeg vil få noen bekreftelse...

Link to post
Share on other sites

Når vi skriver negativt om en leverandør, trodde jeg det var et krav at vi sendte kopi/informerte leverandøren? - i dette tilfelle Norske sjø?

Det er kanskje gjort uten at jeg vet noe om det.

Link to post
Share on other sites

Siden firmaet tydeligvis er kjent med saken har jeg ikke gitt noen videre beskjed. Men det er korrekt som du skriver, vi ønsker at firma blir underrettet om at man tar en sak opp på BP. Skjer ikke dette vil vi gjøre det slik at den andre parten får mulighet til å gi sin versjon av saken.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Men isåfall vil det vel være naturlig at "meldeplikten" følger etter innlegg nr 1, ikke nr 4.

 

Norske sjø vil jo ha "navn og nummer" til en som deltar i en generell debatt, og deler sin erfaring, med utgangspunkt i konkret sak i innlegg nr. 1.

 

Eller hva?

Link to post
Share on other sites

At saken meldes til "innklagede" er en henstilling som man finner i første innlegg i emnet Forretninger jeg har dårlig erfaringer med. Det er ikke nedfelt i reglene for BP. (Det emnet er listet blant de 13 limte i Emneoversikten.)

 

Det er heller ikke alltid vi får med oss alt som skrives i slike tråder. Men i den grad jeg oppdager klager hvor det ikke fremgår at det har blitt meldt så underretter jeg firmaet.

Link to post
Share on other sites

Eg valgte ikkje Norske sjø, de straffer oss som er under 25 år og har seilbåt på 37fot (snart:)). Sendte en mail og lurte på om de hadde noen skader med folk under 25år og seilbåter på 37fot, ingen registrerte skader :)

 

Det ble Quality Insurance for meg, billig og bedre vilkår enn gjensidige. Det blir derimot interessant å se korleis skader blir handtert.

Link to post
Share on other sites

Norske sjø ble informert dagen før at dett innlegget kom at jeg kom til og publisere dette i media og det på tlf. Så da tenkte jeg dette forumet måtte være midt i blinken. Jeg er også blitt kontaktet av en representant fra Fender marin angående innlegget her, uten videre komentar. Tror og håper at jeg kommer meg på sjøen snart. Jeg tror ikke at jeg kommer til og skifte over ett annet forsikringsselskap pga dette, for er det så mye grønnere på andre siden? nei jeg tror ikke det.

Link to post
Share on other sites

Har også hatt en prat med Fender Marine i dag. Jeg står definitivt for det jeg har sagt/skrevet, men har ikke behov for å referere noe fra samtalen da jeg har oppnådd det jeg var ute etter i denne sammenhengen.

 

Jeg burde nok ved nærmere ettertanke informert Norske Sjø/Fender Marine direkte, men jeg tror nok at IM'en jeg sendte fungerte godt nok i så henseende (jeg oppga fullt navn i denne).

 

Barracuda: Jeg er sikkert treg i nøtta, men jeg forstår fremdeles ikke helt hvor du gikk på. Ser kun et 2.5 m loddskudd nord for holmen, i det trange sundet med tørfall på begge sider.

Edited by Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisan baatplassenvenner :wflag:

Jeg beklager at dere ikke har fått noe svar fra meg før nå, men jeg har vært utenlands og kom hjem i natt. Derfor har jeg ikke hatt noen mulighet til å svare før.

 

Jeg har tatt kontakt med havarisjefen i Fender Marine, som behandler skadene til Norske Sjø. Han forteller meg at at vi selvfølgelig ikke kan redegjøre for saksbehandlingen av selve skadene fordi dette er en sak mellom forsikringstakeren og Norske Sjø, men grunnen til at han gjerne ville vite navnet på vedkommende som har hatt skade, var utelukkende fordi han ville gå inn i saksmappene og gi et korrekt svar direkte til vedkommende. Han har beklaget overfor meg hvis dette har blitt oppfattet som forsøk på å bryte anonymiteten til innleggene.

 

I utgangspunktet er vi i KNBF opptatt av at vår forsikringsordning Norske Sjø skal være minst like god som de store selskapenes ordninger. Den skal også være så konkurransedyktig på pris at de andre selskapene holdes i ørene og ikke gis anledning til å ta for høye premier. Hvis dette skal fungere, må Norske Sjø ha gode, men korrekte oppgjør. Dette er en forutsetning for å kunne holde et lavest mulig premienivå. Det er jo slik at at vår forsikringsordning er en såkalt "gjensidig forsikring", som innebærer at premiene fra alle bidrar til å betale for dem som får skader og premienivået er derfor en konsekvens av de samlede skadeutbetalinger.

 

Vi prioriterer derfor at skadeoppgjørene skal skje så raskt og så korrekt som mulig, og at vi også skal være minst like gode, og helst bedre enn andre forsikringsgivere når det gjelder skadebehandlingen. Et korrekt oppgjør er derfor å reparere der hvor det er billigere enn å kjøpe nytt, så lenge resultatet blir tilfredsstillende for båteieren. Det vil også være gunstig å ikke pådra utgifter til taksering og lignende der hvor det ikke synes nødvendig. På den annen side må selvsagt Norske Sjø og Fender Marine bidra med sin erfaring og kompetanse når uhellet først er ute.

 

Når det gjelder de to aktuelle sakene, har havarisjefen i Fender Marine forsikret meg om at han har gått inn i sakene og jeg forutsetter at disse nå blir behandlet slik som vi båtfolk forventer. På den annen side ber jeg om forståelse for at også Norske Sjø og Fender Marine kan gjøre feil og tabber, som alle oss andre. Selv om det ikke er en unnskyldning, men muligens en forklaring, så har Norske Sjø hatt en meget positiv vekst og det er sannelig ikke lett å øke bemanning og kapasitet i takt med en slik rask vekst. Fender er meget oppmerksomme på dette problemet og de arbeider nå aktivt for å styrke bemanning for å kunne yte en enda bedre service.

 

Fantino hadde forøvrig et lite "spark" til en eller annen "med splittflagg i avataren". Jeg antar at det var meg han mente. I så fall kan jeg forsikre Fantino om at hverken jeg eller KNBF har splittflagg, det seg være i avtaren eller noe annet sted. Det gamle gode handelsflagget er mer enn godt nok for både KNBF og meg selv.

Ha en god og trygg seilas i sommer!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Syvert: Vet ikke hva du tolket som et "spark"? Det var i alle fall ikke intensjonen. Hvis det var den feilaktige henvisningen til "splittflagget" så er det nok heller jeg som har liten peiling på flagg. Levde i troen at KNBF også hadde slik praksis, men det er kanskje bare KNS? Brukte rett og slett dette uttrykket som en omskrivning av nicket ditt da nicket ikke er spesielt anonymt. Det at jeg sendte deg IM/henviste til deg virket naturlig da jeg hadde oppfattet at du representerer KNBF som slik jeg forstår det står bak Norske Sjø.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...