Jump to content

Zodiac 275 Yachtline RIB med 6hk - sliter med å gå i plan

Bitteliten

Recommended Posts

Nye jolla med 6 hk Johnson er en lite skuffelse. Dvs hver for seg er de fine - men sammen er det litt tamt. Toppfarten er grei nok når vi først kommer i plan. Det går greit med meg alene - men om jr er med kommer vi ikke i plan.

har to alternativer:

1. bytte motor til 8 hk - men det koster masse

2. sette på en annen propell som gir bedre akselerasjon. Std propell er C7 11.

Dette med propell har jeg overhode ikke greie på. Noen som har tips og råd å komme med av hva jeg kan sette på i stedet? Toppfart er ikke så viktig så lenge jolla går greit i plan

To ting, jolla har kort vannlinje og 6 hk er lat. Regner med det er en 4 takter. Hadde du hatt en 3m ville den planet lettere.

Uten å virke for bestemt tror jeg dette kan være årsaken.

Propell har jeg ikke peiling på uten at den går rundt.

Vi sees!

Det enkleste er nok å låne en motor og prøve, jeg har tidligere anbefalt deg 8hk tohatsu :wink: men den har nok feil farge nå som den skal ligge på hekken på den flotte nw'en!

en bekymring med å ha 8 hk er at ungene også skal kjøre jolla, og da kan den bli for rask. Lurer litt på dette med å bytte propell

C7 11 heter den jeg har. Lurer på om det er 11 tommers stigning . og kan vi gå ned til 9 eller 8 tommer vil nok det hjelpe. men dette kan jeg egentlig ikke noe om

Nye jolla med 6 hk Johnson er en lite skuffelse.

Har en 6 hk Johnson jeg også på en 285 Zodiac , går som ei kule .Men på min motor er den ene plata tatt vekk forann innsug (blei jeg forklart ) og da er det en 8 hk . Veit ikke om det går på den du har .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Vet ikke om det går - dette er samme motor som Johnson 5 hk - og 6 hk er den største i serien tror jeg

er det en nyere 4 takter du har Tine?

Du kan prøve vår 8 hk Tohatsu. Så kan du se. Når det gjelder barna og fart vil de få den i plan uasett med 6 eller 8 hk. Og da går det fort uansett.

Ellers holder RIB prosessen hos oss og modnes også. Jeg har tidligere kjøpt en hardplast-jolle med 10 hk med styrekonsoll. Men den vil jeg ikke slepe etter båten. Da må den

fendres skikkelig. Samtidig kjøpte jeg en jolle til. Så tanken er nå selge de og kjøpe en 3m med styrekonsoll og rundt 10 hk.

Har snakket med Jr om det, men antydning til murring borte i sofaen.(vi ser på fotball).

Edited by baatsman (see edit history)

Vi sees!

er det en nyere 4 takter du har Tine?

Neida en 2 takter jeg har , men hørt at 5-6 og 8 hk er samme motor. Men kansje dette gjelder kun 2 taktere . Hakke peil på det jeg , tenkte bare å nevne hva som var på min.

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

en bekymring med å ha 8 hk er at ungene også skal kjøre jolla, og da kan den bli for rask. Lurer litt på dette med å bytte propell

8 hk uten styrekonsoll kan bli "brutalt" før de lærer seg det. Vi har Arimar 270 med 4 hk Yamaha (to-takter), og den går lett i plan med meg alene (topper ca 17 GPS-knop), og så vidt i plan med meg og en til. Jeg slapp vår eldste utpå alene i fjor en gang (jeg satt i følgebåt ved siden av) og det var i overkant....

Ellers vet jeg at RIB-senteret/Båtsmann der jeg kjøpte Arimaren vår, selger noen enkle trimplan/tabs som visstnok skal gjøre at båtene kommer raskere opp i plan. Kanskje det kan være en løsning?

Ellers holder RIB prosessen hos oss og modnes også. Jeg har tidligere kjøpt en hardplast-jolle med 10 hk med styrekonsoll. Men den vil jeg ikke slepe etter båten. Da må den

fendres skikkelig. Samtidig kjøpte jeg en jolle til. Så tanken er nå selge de og kjøpe en 3m med styrekonsoll og rundt 10 hk.

Det høres lurt ut :yesnod: Da får du en båt som er morsom å kjøre, og som også er snill mot skroget til moderskipet - det var to ting (mangler litt på å bli et kinder-egg).

Har snakket med Jr om det, men antydning til murring borte i sofaen.(vi ser på fotball).

:lol::lol::lol:

Hilsen hos

Nå har jeg pratet med Bakken Motor og Fische Marine som importerer og begge sier at 6 hk på den jolla er ubrukelig. Bakken ville aldri solgt meg den pakka. Viser at Dockside MArine nok en gang selger noe de ikke har greie på :headbang:

Får se hvordan dette løser seg - men en 8 hk blir det nok. Propellbytte vil ikke være nok

Ja forslår også 8 hk hvis du skal i plan med mer en en "voksen" person.

Har selv en 5HK totakter og samme jolle og da går den fint i plan med meg en liten unge. Toppfart ca 15knop. Denne motoren er også ganske lett.

Betyr selvsag litt hvor mye en selv veier.

Kan du ikke ta en prat med Dockside Marine om de kan ta "innbytte"?

Men i år tror jeg ikke jolla får bli med på ferie. Det blir rett og slett for mye styr når en har to små barn.

Vi hadde en Rib 270 på den hadde jeg først 10hk, da gikk den lett i plan og var mer over vannet en nedi.

Gikk så ned til en 5 hk. fikk den da opp i plan med 1 ombord men ikke med 2.

men den passet bra for barna. dette skal være et transportmiddel og ikke racingutstyr.

--------

På neste båt tenker jeg det blir 310 eller 340 med 10 hk i hekken.

"Hans Lange" selger også Rib med alubunn, til billig penge, med 5års garanti (tror jeg det var)

13 k for 3 meter rib.

:cheers:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Har en Grand 275 med 8 hk 2-takt Tohatsu, og med mine alle kilo ombord går den bare i plan dersom jeg lener vekten forover. Skyldes kort vannlinje antar jeg. Har tenkt på å innstallere Smart Tabs for å løse dette, og tar imot erfaringer på bruk av disse. Ble frakjørt av en tilsvarende Zodiak med 6 hk bakpå, som hadde dette påmontert.

Eller må jeg si at Tohatsu 8 hk er en flott motor som kan anbefales. Starter lett, går bra og koster ikke skjorta. Min motor har vært en tur under vann i år, men etter en runde med CRC og litt pleie er den tilbake i toppform. Rimelige deler synes jeg også at det er til den, samt at det finnes et verksted i Drøbak som er spesialister på Tohatsu outboard. :yesnod:

Edited by Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

Hei Bitteliten!

Jeg har en årsny Zodiac 310 Cadet som ble montert for første gang for et par helger siden.

Bak på denne, nederst på akterspeilet på hver side, er det montert festeanordninger for å montere

flaps (leveres av Zodiac) som skal gjøre at jolla lettere skal løfte seg opp og legge seg i plan.

Hensikten er vel at disse skal medvirke til noe lenger vannlinje og at jolla dermed skal få mindre planingsterskel.

Mulig du også har disse festene?

Isåfall burde denne løsningen være skreddersydd til ditt problem.

Ellers støtter jeg de som trekker fram den korte vannlinjen.

Jeg har hatt flere joller gjennom årene og jo mindre de er, desto verre er det å få dem over "kneika".

Jeg har derfor havnet på 310-lengden, selv om den strengt tatt er i største laget når den er plassert

i snappdavitene bak på Riviera`en.

Gratulerer med ny båt forresten!

8 hk Tohatsu er bestilt hos Bakken Motor. Tar min 6 hk i innbytte til en helt OK pris :smiley: det hele hentes torsdag - så får vi se om lykken blir bittelittegrann større.

Har tenkt tanken - men max motor på båten er 8 hk - så det får holde. Vi har noen tanker om en annen RIB på litt sikt (Williams Jeg RIb frister - men koster jo mer enn en bil :eek:) - men er vi fornøyd med denne får det holde. Den dekker våre behov på en fin måte.

I og med at 8 og 9,8 Tohatsu er samme motor er det kanskje enkelt å justere 8 hk'en opp? Lurer på om det bare er en sperre på gassen som skiller. Noen som vet?

Edited by Bitteliten (see edit history)

OK - takk

Da holder det nok med 8 hesteren. Det er jo ikke toppfarten som er problemt vårt - det er å komme opp i plan med litt last ombord. selv med 6 hesteren var toppfarten tilstrekkelig for oss - bare vi kom i plan - og det gjorde vi bare om det var 1 person ombord

Fasiten kommer her :smiley:

Kjørte til Bakken Motor i dag med 6 hesteren i bagasjerommet. Kjørte hjem igjen med en 8 hk Tohatsu i bagasjerommet. Var litt mer å løfte på med 8 hesteren gitt :smiley: Fylte på motorolje hjemme før det bar ned til båten.

Fikk løftet jolla av båten - halt den på land og montert 8 hesteren. Tanken med tankmåler spent fast forut i jolla. Jolla på vannet - ut med choken - to drag i snora og motoren startet - men jeg måtte høre godt etter - den er jo nesten lydløs :smiley:

Innkjøringen bestod av 10 minutter på tomgang - så var det ut på tur på utsiden av havna der Svenning ligger (det er max 5 knop der -men det gjelder bare store båter eller :lol::blush:)

Første test:

Fortsatt markant planingsterskel - men vi kom greit opp i plan.

Andre test:

flyttet motoren helt inn på tilten - nå kom vi greit opp i plan. Og vi toppet ca 17 knop. Helt greit å ha motoren helt innerst på tilten - baugen justerer jeg med egen plassering

Konklusjon: 8 hk er fint - kunne nok hatt 9,9 også - men trenger det ikke. Båten går nydelig med 8 hk og skroget virker fint i sjøen. Det beste er kanskje at jeg kan slakke av en del på gassen uten at båten mister merkbart med fart. Regner med at motoren slipper litt etter innkjøringen på 10 timer.

Skal se etter trimplan også - noen som har tips om det til gummijolla? Er det noen som har testet Smart Tabs? finnes det andre løsninger?

• 2 weeks later...
Skal se etter trimplan også - noen som har tips om det til gummijolla? Er det noen som har testet Smart Tabs? finnes det andre løsninger?

Løfter denne igjen. Med to voksene ombord tar det halve Hankøsundet før vi er i plan. Har fundert på å montere Smart Tabs ST781-20 som er en gummibåtvariant.

Noen andre med erfaring med slike?

Boat online har disse til ca 1200 kroner. Noen som har erfaring med denne nettbutikken? Jeg kan også få de bestilt fra Maritim i Fredrkstad.

Ellers fungerer jolla veldig fint. Tar sjøen bra og er stabil og god.