Jump to content

22 liter i timen! Er det normalt på en 35hester Mercury påhenger?


kaptein storm

Recommended Posts

Hei!

 

Har en 1988mod Mercury 35hk som er i god stand.

 

Båten den står på veier ca 400-500kg.

 

Er det normalt at den bruker 22 liter i timen? :headbang:

Med full hendel vel og merke.. :sweat:

Det finns to typa sjømenn.. De som har gådd på grunn, å de som blir te å gå på grunn!

Frøkta æ e litt a bægge dela;)

Link to post

Høres ikke ut som forbruket er helt ute på viddene i hvert fall. Min 1980 model Yamaha 40 Hk er oppgitt til maks 18 liter/time i de tekniske spesifikasjonene og det er sikkert mulig å tyne den til å bruke noe mer.

Link to post
Forbruket i liter/time har lite med båtvekt eller fart i knop å gjøre, såfremt motoren er "i god stand".

Er vel sånn grovt sett riktig dette Marwin, men om motoren suger bensinen ved 5000 rpm eller ved 5700 rpm har vel en betydning for forbruket pr tidsenhet?

Link to post

Takk for gode svar:)

Er ganske fersk i dette området så det settes pris på:)

 

Men da har jeg ett sprs. til..

 

Har liggende en propell til en 40 hk mercury..

Vil det uygjøre noen forskjell, enten til det bedre el. verre med tanke på fart-drivstoff.. ??

Det finns to typa sjømenn.. De som har gådd på grunn, å de som blir te å gå på grunn!

Frøkta æ e litt a bægge dela;)

Link to post
Er vel sånn grovt sett riktig dette Marwin, men om motoren suger bensinen ved 5000 rpm eller ved 5700 rpm har vel en betydning for forbruket pr tidsenhet?

Slik JEG har skjønt mekaknikken regnes forbruket ut fra aktuelle Hk i øyeblikket. Er motoren STOOR (250 Hk) og du tar ut kun 25 Hk, vil forbruket være 10 - 11 liter PLUSS tapet ved å drive rundt en SÅÅ stor motor.

Du kan sikkert stille forgasser +++ til å suupe mere og spytte mye bensin ut exosporten osv. men DA er ikke motoren "i god stand".

Motordoktoren kan sikker svare bedre her.

 

...Har liggende en propell til en 40 hk mercury..

Vil det uygjøre noen forskjell, enten til det bedre el. verre med tanke på fart-drivstoff.. ??

Da er du over på et annet område: Økonomisk fart på båten, alså forbruk pr. tilbakelagt distanse.

Og DAAaahhh kommer endel andre faktorer inn: Skrogform, båtvekt, turtall, stigning og diameter på propell oppi alt dette, osv.

M.a.o.: Vanskelig å gi et enkelt svar på.

NOE svar finner du kanskje her

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Marwin.. Dette med å stille forgasser..

Det har jo jeg gjort for han gikk på for høyt turtall ved tomgang, men hvordan kan man vite hva som er rette justeringene?

Det finns to typa sjømenn.. De som har gådd på grunn, å de som blir te å gå på grunn!

Frøkta æ e litt a bægge dela;)

Link to post

Marwin.

 

Leste deler av den "propell diskusjonen" du henviste meg til... Men må innrømme at jeg ikke skjønte ett kvidder!! :)

Får vel helst bare ta litt sånn på "gefuhlen" ;)

 

Men takker likevell;) hehe

Det finns to typa sjømenn.. De som har gådd på grunn, å de som blir te å gå på grunn!

Frøkta æ e litt a bægge dela;)

Link to post

Vel, hovedbudskapet var at jeg gikk NED i størrelse og stigning på propellen, og oppnådde omtrent samme toppfart, men bedre økonomi, og ikke minst: Ingen problemer med å få båten opp i plan.

Alt dette er avhengig av skrogform OG vekt! (Samt arealet av våt flate+++)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Jeg pleier å regne 0.5 l/t for en totakter. De eldre Yamaha er vel relativt snille på forbruket mens Merc., Johnson/Evinrude o.l. normalt ikke er det... Synes likevel 22 liter høres litt mye ut men jeg kan aldri tenke meg du kommer under 17-18 liter på en gammel Merc...

 

Jeg gikk fra Honda 9.9hk (4-takt) til Johnson 9.9hk (2-takt) på lettbåten fordi Hondaen ble for tung og fikk et dramatisk øket forbruk. Har ikke målt det så jeg har ikke konkrete tall men en tank som tidligere holdt 4-5 turer fra hjemmehavn til der rusa står holder nå bare 2. Er ikke tomt enda da men jeg våger meg ikke på en ny tur uten å fylle...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Slik JEG har skjønt mekaknikken regnes forbruket ut fra aktuelle Hk i øyeblikket.

 

Vel, hovedbudskapet var at jeg gikk NED i størrelse og stigning på propellen, og oppnådde omtrent samme toppfart, men bedre økonomi, og ikke minst: Ingen problemer med å få båten opp i plan.

 

Ja det var vel noe slik jeg lurte på. At andre forhold enn motorens maks antall hestekrefter og om den er i god stand påvirker forbruket. Altså for eksempel hvilken propell man velger og hvilket turtall motoren går på ...og annet?

Link to post

Med for liten stigning på propellen så stemmer nok dette forbruket , det er elles vannskelig å feilstille motoren slik att du får ett alt får høgt bensinforbruk , må skifte dyse eller bore større åpninger.

 

Lekasjer i forgasser , dyse pakninger eller druknet flotør er større sannsynlig årsak om en klarer å supe i seg for mye ved ett noenlunde normalt turtall.

Link to post
...Med for liten stigning på propellen så stemmer nok dette forbruket

Stemmer ikke! Stigningen på propellen har lite med forbruk pr. tid å gjøre.

 

...det er elles vannskelig å feilstille motoren slik att du får ett alt får høgt bensinforbruk , må skifte dyse eller bore større åpninger.
...Lekasjer i forgasser , dyse pakninger eller druknet flotør er større sannsynlig årsak om en klarer å supe i seg for mye ved ett noenlunde normalt turtall.

Nope. Strengstarteren oppgir at motoren er i god stand.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Hadde selv en Yamaha 55 hk fra 90 tallet som brukte ca 20 liter i timen, og har nå bl.a en suzuki 40 hk som ligger på rundt 15-20 liter i timen.. Så et forbruk på 22 liter høres jo litt høyt ut på en 35 hester, men er jo samtidig ikke umulig- viser seg jo som mange sier at det er stor forskjell fra merke til merke. Samt at justeringer og standen til motoren spiller mye inn :tongue:

Link to post
Stemmer ikke! Stigningen på propellen har lite med forbruk pr. tid å gjøre.

 

 

 

Nope. Strengstarteren oppgir at motoren er i god stand.

 

Det er turtallet og dysestørrelsen som bestemmer hvor mye bensin den klarer å supe i seg så det er akkurat forbruk ved tid at turtallet er vesenlig såfremt det ikke er en innsprøyningsmotor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...