Jump to content

Anoder i ferskvann

terron

Recommended Posts

Har med stor interesse fulgt med i kompetanseutvekslingen att bunnstoff i ferskvann. Sitter med et hefte hvor deg gis en kortfattet men meget god oversikt over anodebruk, og tror at denne  kan være nyttig for mange;

" Til båter som i hovedsak brukes i ferskvann anbefales aluminiumsanoder. Dette fordi aluminium har større spenningsforskjell fra andre metaller enn zink. Dette er viktig, da ferskvann har større elektrisk motstand enn saltvann. Til båter som brukes i saltvann anbefales zinkanoder, selv om aluminiumsanoder også ville fungert perfekt. Imidlertid ville de da meget fort bli tært bort. Det anbefales ikke bruk av magnesiumanoder. Dette fordi potensialforskjellen til andre metaller blir så stor at det kan oppstå skader på skroglakk/bunnstoff , spesielt hvis båten brukes i brakkvann eller saltvann.

Du kom meg i forkjøpet. Dette var det neste jeg tenkte å spørre om. Har ikke rukket å sette meg noe særlig inn i dette med anoder, så også her lurer jeg på et par ting.

Det første var om det er nødvendig med anoder i ferskvann. Det har du forsåvidt svart på med innlegget ditt.

Det neste jeg lurer på er hvor mange anoder jeg bør ha på Sjømann snekka mi og hvor disse bør plasseres. Noen som kan utdype litt her, basert på behov i ferskvann?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...