Jump to content

Reparasjon av Quick batterilader.


Festina Lente IV

Recommended Posts

Jeg har i flere år vært den lykkelige eier av en Quick batterilader, 24V/55A. har virket bra, men etter helgen har den gått helt i frø. Gir konstant 28,8 volt spenning, og når jeg oppdaget det var batteriene fulle, og ladestrømmen var 116A. I meste laget spør du meg... Heldigvis hadde den bare stått på natten over, og når jeg satte den på var batteriene bare halvladet, men det hadde gått inn 560 Ah siden den ble satt på. Med en bank på 24V/330 Ah er ikke det bra, men tenk om jeg hadde vært borte en ukes tid eller mere. Laderen har faktisk stått på i hele vinter, og da kan det gå lenger mellom hver inspeksjon. Men, da gikk den heldigvis bra.

 

Vet noen hvor man får reparert den? Raskt og effektivt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg tror nok det stemmer. Laderen har altid gitt 116 A når den går i "boost", altså når batteriene er tomme. men så regulerte den seg ned mens ladingen pågikk, som en vanlig 3 trinns lader. Det er denne reguleringen som ikke lenger skjer. Ladespenningen er konstant 28,8 Volt, selv om batteriene er fulle så det holder.

 

Batteriene er det neppe noe galt med, for jeg måler riktig spenning over batteribanken når den nå har stått ubelastet en periode etter at jeg oppdaget feilen. Hadde noe vært feil, vile man trolig målt en unormal spenning over banken.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hvis den klarer å levere 116A ved 28,8V må den da trekke over 16A på primær-siden. :confused: Hva slags sikringer har du på landstrømtilkoblingen? Dessuten vil de interne sikringene slått ut for lengst...

Kanskje batterimåleren er defekt?

Link to post
Share on other sites

Nei da, jeg byttet ut den gamle Quickladeren med en ny fra Waeco, så var alt OK igjen. Nå er båten solgt, og i den nye er det også en Quicklader som jeg aldri har vært helt sikker på. For baugpropellens batteribank installerte jeg en Waeco lader. Stoler mere på den. Dyr, tung og bra.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...