Jump to content

Reparasjon av Quick batterilader.


Festina Lente IV

Recommended Posts

Jeg har i flere år vært den lykkelige eier av en Quick batterilader, 24V/55A. har virket bra, men etter helgen har den gått helt i frø. Gir konstant 28,8 volt spenning, og når jeg oppdaget det var batteriene fulle, og ladestrømmen var 116A. I meste laget spør du meg... Heldigvis hadde den bare stått på natten over, og når jeg satte den på var batteriene bare halvladet, men det hadde gått inn 560 Ah siden den ble satt på. Med en bank på 24V/330 Ah er ikke det bra, men tenk om jeg hadde vært borte en ukes tid eller mere. Laderen har faktisk stått på i hele vinter, og da kan det gå lenger mellom hver inspeksjon. Men, da gikk den heldigvis bra.

 

Vet noen hvor man får reparert den? Raskt og effektivt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Jo, jeg tror nok det stemmer. Laderen har altid gitt 116 A når den går i "boost", altså når batteriene er tomme. men så regulerte den seg ned mens ladingen pågikk, som en vanlig 3 trinns lader. Det er denne reguleringen som ikke lenger skjer. Ladespenningen er konstant 28,8 Volt, selv om batteriene er fulle så det holder.

 

Batteriene er det neppe noe galt med, for jeg måler riktig spenning over batteribanken når den nå har stått ubelastet en periode etter at jeg oppdaget feilen. Hadde noe vært feil, vile man trolig målt en unormal spenning over banken.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Jo, jeg tror nok det stemmer. Laderen har altid gitt 116 A når den går i "boost",

Ok.

Visste ikke at Quick leverte slike ladere som dobbler effekten i "boost".

Har du snakket med Seatronic ?

 

 

Link to post
  • 5 years later...

Hvis den klarer å levere 116A ved 28,8V må den da trekke over 16A på primær-siden. :confused: Hva slags sikringer har du på landstrømtilkoblingen? Dessuten vil de interne sikringene slått ut for lengst...

Kanskje batterimåleren er defekt?

Link to post

Nei da, jeg byttet ut den gamle Quickladeren med en ny fra Waeco, så var alt OK igjen. Nå er båten solgt, og i den nye er det også en Quicklader som jeg aldri har vært helt sikker på. For baugpropellens batteribank installerte jeg en Waeco lader. Stoler mere på den. Dyr, tung og bra.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...