Festina Lente IV Startet 10.Juni.2008 Del på Facebook Startet 10.Juni.2008 Jeg har i flere år vært den lykkelige eier av en Quick batterilader, 24V/55A. har virket bra, men etter helgen har den gått helt i frø. Gir konstant 28,8 volt spenning, og når jeg oppdaget det var batteriene fulle, og ladestrømmen var 116A. I meste laget spør du meg... Heldigvis hadde den bare stått på natten over, og når jeg satte den på var batteriene bare halvladet, men det hadde gått inn 560 Ah siden den ble satt på. Med en bank på 24V/330 Ah er ikke det bra, men tenk om jeg hadde vært borte en ukes tid eller mere. Laderen har faktisk stått på i hele vinter, og da kan det gå lenger mellom hver inspeksjon. Men, da gikk den heldigvis bra. Vet noen hvor man får reparert den? Raskt og effektivt. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 116amp på en 55amp lader høres litt meget Prat med Seatronic, dem har agentur i Norge. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 10.Juni.2008 Del på Facebook Svart 10.Juni.2008 Ja det hørtes litt meget ut dette. Det stemmer ikke. Kanskje laderen din ikke er kaputt i det hele tatt ? Kanskje du heller har et kaputt batteri ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina Lente IV Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Jo, jeg tror nok det stemmer. Laderen har altid gitt 116 A når den går i "boost", altså når batteriene er tomme. men så regulerte den seg ned mens ladingen pågikk, som en vanlig 3 trinns lader. Det er denne reguleringen som ikke lenger skjer. Ladespenningen er konstant 28,8 Volt, selv om batteriene er fulle så det holder. Batteriene er det neppe noe galt med, for jeg måler riktig spenning over batteribanken når den nå har stått ubelastet en periode etter at jeg oppdaget feilen. Hadde noe vært feil, vile man trolig målt en unormal spenning over banken. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Jo, jeg tror nok det stemmer. Laderen har altid gitt 116 A når den går i "boost", Ok. Visste ikke at Quick leverte slike ladere som dobbler effekten i "boost". Har du snakket med Seatronic ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 Jeg har en 25A quick lader. Oppdaget nå på forsommeren at den ladet med 15,5-15,7 volt. Går det an å reparere en slik lader? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sjøleik Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Hvis den klarer å levere 116A ved 28,8V må den da trekke over 16A på primær-siden. Hva slags sikringer har du på landstrømtilkoblingen? Dessuten vil de interne sikringene slått ut for lengst... Kanskje batterimåleren er defekt? Sitér dette innlegget Sjøleik 70 år - blogg <script type="text/javascript" src="http://download.skype.com/share/skypebuttons/js/skypeCheck.js"></script>http://mystatus.skype.com/smallclassic/Sjøleik Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina Lente IV Svart 8.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2013 Nei da, jeg byttet ut den gamle Quickladeren med en ny fra Waeco, så var alt OK igjen. Nå er båten solgt, og i den nye er det også en Quicklader som jeg aldri har vært helt sikker på. For baugpropellens batteribank installerte jeg en Waeco lader. Stoler mere på den. Dyr, tung og bra. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.