Jump to content

Varm Volvo Ad 31


Viking31

Recommended Posts

:flag_da: Har trøbbel med at den ene motoren blir varm under belastning, dvs. på tomgang er det mellom 60 og 80 , men så fort den får litt belastning så kommer den opp i 90-100 grader. Impeller er ok, termostater er skiftet, og kjøleren er renset med syre. Motorene er fra 1986, men har aldri hatt noe trøbbel med kjølingen på disse før. Hatt mye glykol på internkjølesystemet. motorene har drev. Redigert av Viking31 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde lignende symtomer på VP 41 med drev. Etter å ha sjekket og rengjort hele sjøvannssystemet på motoren fant jeg årsaken når båten ble tatt på land: Den såkalte S-slangen mellom drevet og båten var "råtten" innvendig slik at den ble sugd flat av suget fra sjøvannspumpa. Denne slangen bringer kjølevannet fra inntaket nederst på drevt og inn til sjøvannsystemet på motoren.

 

Jeg kan godt tenke meg at du har samme feilen. Og dersom det er tilfelle bør du bytte begge s-slangene med det samme, så unngår du tilsvarende problem på den andre motoren.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

:flag_da: Har trøbbel med at den ene motoren blir varm under belastning, dvs. på tomgang er det mellom 60 og 80 , men så fort den får litt belastning så kommer den opp i 90-100 grader. Impeller er ok, termostater er skiftet, og kjøleren er renset med syre. Motorene er fra 1986, men har aldri hatt noe trøbbel med kjølingen på disse før. Hatt mye glykol på internkjølesystemet. motorene har drev.

 

 

Hei.

 

Dette problemt hadde ein bekjent av meg, med samme motor og.

 

Etter å kontrolert alt på motoren utan å finne nokon årsak ble båten tatt påland.

Han fant då samme defekt som Brigg beskriver.

Skiftet slange og det var berre velstand igjenn.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde lignende symtomer på VP 41 med drev. Etter å ha sjekket og rengjort hele sjøvannssystemet på motoren fant jeg årsaken når båten ble tatt på land: Den såkalte S-slangen mellom drevet og båten var "råtten" innvendig slik at den ble sugd flat av suget fra sjøvannspumpa. Denne slangen bringer kjølevannet fra inntaket nederst på drevt og inn til sjøvannsystemet på motoren.

 

Jeg kan godt tenke meg at du har samme feilen. Og dersom det er tilfelle bør du bytte begge s-slangene med det samme, så unngår du tilsvarende problem på den andre motoren.

 

Takk for tips,til dere alle. Men har skiftet s-slangene for 2 år siden.

Kjørte drevet max opp og så at det kommer sjøvann ut av eksosutløpet. Virker som det er internkjølesystemet det noe tull med. Har nå "kastet bort " kr.6500.- til mekaniker uten at han har funnet ut noe som helst.Burde vel har brukt Volvo -gutta...

Dvs. han mente det var endel møkk da han renset kjøleren. Han har nå tatt på systemrens som skal stå i 2 dager, så får vi se om det hjelper. Det er vel også yhyre sjelden at vannpumpa ikke fungerer.

 

 

 

Brigg

Redigert av Viking31 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vær forsiktig med å tilte drevet helt opp mens motoren er i gang, eller å starte motoren med drevet tiltet opp. Dette kan medføre skade på knutebelgen.

 

Kjøleproblemene kan være slik at det er nok gjennomstrømning på sjøvannet til å oppnå tilstrekkelig kjøling når motoren ikke belastes. Da kan alt se normalt ut, også vannutslipp sammen med eksos. Men når motoren belastes blir kjølingen for dårlig pga for liten gjennomstrømning i sjøvannskretsen.

 

Andre årsaker til manglende gjennomstrømning på sjøvannssystemet kan være gjentetting av inntaket i drevet (skjellvekst), lekkasje på sugesiden før impeller slik at det kommer luft inn i sjøvannspumpa, dårlig impeller eller slitt kam i sjøvannspumpa, eller gjentetting/innsnevring på trykksiden i sjøvannssystemet. Eksosbendet kan være rustet innvendig, ladeluftkjøler og oljekjøler kan også være delvis gjentettet.

 

Dersom S-slangene er nye bør du sjekke resten av sjøvannsystemet. Jeg tror sansynligheten er større for at feilen ligger her enn i ferskvanns-siden av kjølesystemet.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...