Jump to content

Champion 12V DC-DC bil-adapter, kan brukes på TV?

Rui lui

Recommended Posts

Til TV'n følger det vel med kabel? Og til Grundig-boksen som leveres med 230VAC/12VDC batterieliminator klipper du bare bort eliminatoren og kobler rett på 12v. Eller du kjøper en ferdig kabel med sigarettenner plugg som leveres som ekstrautstyr til boksen. Men obs, bruker du klippemetoden sier Grundig at garantien ikke gjelder lenger. Den enheten du viser til hos Siba, er en omformer til utstyr som trenger annen spenning enn 12VDC. Det står jo:

Inngang: DC 12 V (likespenning)

Utgang: 1,5 - 3,0 - 4,5 - 6,0 - 7,5 - 9,0 - 12 V DC

Max utgangsstrøm: 1500 mA

Så detter er en omformer og ingen kabel. Den kan f.eks brukes til en reiseradio som går på 9v.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har gjort det slik på Grundig-boksen, ja. For TV'n er det imidlertid litt mer å tenke på. Hva sier spesifikasjonen for spenningen inn til TV'n? Tåler den under 12volt og opp til 14,4volt? Det gjør nemlig ikke alle nye flatskjermer. Så her kan det være lurt med en 12VDC/12VDC omformer for å skaffe skjermen eksakt 12volt. Men Siba-enheten er for liten. Den kan kun levere 1,5A, og en TV trekker mye mer. Men nå er det natti, natti her. Er tilbake imorgen.

Lars H. :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har gjort det slik på Grundig-boksen, ja. For TV'n er det imidlertid litt mer å tenke på. Hva sier spesifikasjonen for spenningen inn til TV'n? Tåler den under 12volt og opp til 14,4volt? Det gjør nemlig ikke alle nye flatskjermer. Så her kan det være lurt med en 12VDC/12VDC omformer for å skaffe skjermen eksakt 12volt. Men Siba-enheten er for liten. Den kan kun levere 1,5A, og en TV trekker mye mer. Men nå er det natti, natti her. Er tilbake imorgen.

Lars H. :sleep:

okidoki sove godt natti natt:-)

]

Denne kabelen kan du kjøpe hos Elprice. Brukes på Grundig boksen. http://www.elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=31375

mvh

Jappen

På bildet ser man to kabler, en til 12v og den andre, med en liten boks på, er vel forbindelsen mellom dekoderen og TV. Hva er denne boksen? På ledningsettet som fulgte med min Grundig dekoder til 230V, er det ingen slik på forbindelsesledningen. Kanskje det er derfor man må kjøpe dette settet for å bruke det på 12V? :confused:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

På bildet ser man to kabler, en til 12v og den andre, med en liten boks på, er vel forbindelsen mellom dekoderen og TV. Hva er denne boksen? På ledningsettet som fulgte med min Grundig dekoder til 230V, er det ingen slik på forbindelsesledningen. Kanskje det er derfor man må kjøpe dette settet for å bruke det på 12V? :confused:

Hvis du går inn på linken og leser "vis full tekst" så er det forklart hvorfor denne antenne kabelen skal brukes når dekoderen er brukt med 12 volt.

mvh

jappen

-------------------------------------------------------------------------------

Den andre ledningen er ANTENNE ledning. med en DUPEDITT som hindrer strømmen å komme til Grundigboksen.

I følge skrivet som følger med dette settet.

Står det at hvis en har en antenne forsterker som går på 12V må en bruke denne antenne ledningen.

Ellers kunne Grundigboksen ryke.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Kjøpte sig tenner kontakt og kontakt til Grundig på CO. Laget 12V kabel til Grundigboksen selv uten å ødlegge 230VAC/12DC adapteren. Sigtenner splitter kjøpte jeg på Biltema. Sigtenner kontakten ( H kjønn ) som biltema hadde så litt jalla ut, valgte derfor CO.

Grundigboksen begynner å oppføre seg merklig ved ca. 10,0V. TV`n funka.

Jeg må gjøre noe da spenningsfallet blir for stort med både TV og Grundigboks tilkoblet i samme uttak.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Nei, skulle det det da? Du sier jo at det funker. Hva slags antenne og antenneforsterker har du? Har du en spenningsforsyning/antenneforsterker mellom antennen og dekoderen?

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...