Skipperen Startet 25.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2004 Er startgass dumt å bruke? Hadde en til å fikse startproblemet med båten min idag. Da jeg fortalte at jeg trengte startgass for å starte (ikke så rart siden gløderen var ødelagt) sa han at startgass for motoren var det samme som hvis jeg hadde begynte dagen med en shot 96%. Det ville funka bra en stund med så skjærer alt seg. Hvor farlig for motoren er det egentlig å bruke startgass? Burde jeg unngå det alltid eller kan det brukes iblandt? Sitér dette innlegget Link to post
Regent Svart 25.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2004 Det bør kun brukes i nødsfall da startgassen fjerner alt som heter fett og oljefilm i sylinrer og liknende. Det medfører en stor extraslitasje på både foringer og stempelfjærer. Hadde heller gått for å bytte glødepluggene fort som f... Før eller siden vil motoren si takk for seg. Startgass bare i nødsfall. P.S. har og hørt om de som bruker CRC eller 556 eller liknende som starthjelp, men dette har aldrig jeg prøvd. Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
Suzuki Svart 25.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2004 det bør unngåes. Punktum finale. Suzuki - som har brukt startgass selv.. merk jeg skrev BØR.... Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 25.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2004 Vet ikke helt jeg ... Det brukte startgass på min forrige motor etter overhaling hos autorisert volvo penta verksted. Det vet jeg for de hadde glemt igjen flaska ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 25.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2004 det bør unngåes. Punktum finale. Suzuki - som har brukt startgass selv.. merk jeg skrev BØR.... Brukte det mye om vinteren før på min ensylindra Buck .Sa det til min far som har vært mekaniker i en mansalder ,svaret var greit det .Er du riktig heldig så går motoren i lufta var svaret fra min far . For og si det på en fin og kort måte .......Men i NØDEN kan man spraye litt utenfor luftfilteret ,var det jeg gjorde ......... Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Slagskibet Svart 25.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2004 CRC virker ypperlig som stargass.Vanlig startgass virker nok bedre men som andre har sagt så fjernes all ojefilm i sylinderen.Jeg så en stakkar få revet en sylinder sin pga overdreven bruk av startgass.Mekanikeren bare pøste på,og så gikk det galt.Lurer på om den ulykkelige båteier måtte betale for reparasjonen jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Lian Svart 25.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2004 En bekjent starta motorbåten med dieselmaskin med startgass, det funka det; Ett h.......s brak og der lå svinghjulet i bunnen av båten-hadde revet seg av festeboltene i sjokkstarten Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 25.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2004 Flammen i en kontrollert forbrenning sprer seg med ca. 30 m/s. Flammefronten i en eksplosjon går med lydhastigheten. Har du vel mye startgass inne i sylinderen, får du et maksimaltrykk du ikke setter pris på, for stemplet rekker ikke å forflytte seg noe som helst før eksplosjonen og trykkstigningen er over. Hold motoren i god stand med løse stempelringer, tette ventiler og fungerende glødeplugger (for motorer med forkammer eller hvirvelkammer), så får du ikke startproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
Skipperen Svart 25.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2004 ok greit å vite. håper jeg aldri trenger startgass nå lengre da. Han jeg kjøpte båten av brukte startgass jevnlig tror jeg når han brukte båten.. fikk inntrykk av det da han forklarte meg at båten trengte startgass på vinteren for å starte.. Håper motoren ikke har fått noen varige men av det-.... Ihvertfall sa han som fiksa motoren min nå at den ser veldig fin ut nå. Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 25.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2004 Generelt skal IKKE startgass brukes på dieselmotorer og i alle fall IKKE sammen med glødeplugger. Likevel finnes en del motorer utrustet med fastmontert startgassanlegg. Jeg har i alle fall sett det på Mercedes, MWM og Detroit Diesel. Mulig disse bruker en spesiell startgass men av egen erfaring på en Detroit 6-71 fra 50-tallet måtte jeg bruke Shell startgass om vinteren for å i det hele tatt få start. Andre fabrikat av startgass virket ikke....... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Ben Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Startgass består av lettantennelige komponenter(nafta). Bruk sammen med glødeplugger, gir tenning på helt feil tidspunkt. Det er ikke bra for motorer i det hele tatt. Startgass i moderate mengder på motorer uten gløding, går helt utmerket. De eventuelle millisekundene sylinderveggene skulle være uten smøring, har ikke annet enn akademisk interesse. Ben Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Likevel finnes en del motorer utrustet med fastmontert startgassanlegg. Jeg har i alle fall sett det på Mercedes, MWM og Detroit DieselStemmer det..jeg kjører en anleggmaskin(cat 988 g)den er det fastmontert startgassanlegg,som kobler inn automatisk etter behov,den har også manuell knapp på veeeeldig kalde dg.tror det er eter,den er forøverig ikke skadelig i samme forstand som vanlig startgass,da jeg vet av erfararing at startgass gjør motoren helt avhenging,og til slutt ikke starter på varme sommerdager uten å få en skvett startgass.. jan Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Bruker ikke startgass og har ikke glødeplugger... Hverken på denne eller forrige motor.. Bruker båten hele året. Ford sabb 2704 et og 2711.. Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
henninan Svart 26.April.2005 Link til dette innlegget Svart 26.April.2005 Jeg har en ford sabb 54 hk med startgassanlegg og det funker fint. Tror faktisk ikke det er glødeanlegg på motoren. Systemet heter Start Pilote Sitér dette innlegget Link to post
Dassic Svart 26.April.2005 Link til dette innlegget Svart 26.April.2005 Startgass på dieselmotorer har jeg smertelig fått erfare at ikke er særlig lurt. For snart 10 år siden hadde vi en buss med startproblemer. Falken assisterte og brukte startgass for å få svev på den. Kort tid etter skar motoren seg fullstendig. Etter mye styr med å innhente uttalelser fra fagfolk angående bruk av startgass, samt en lang runde i Forbrukerrådet, endte det heldigvis med at Falken måtte ersatte skaden... Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 Hvis en dieselmotor skal tilsettes startgass, må det skje kontrollert. Dvs. at innsprøytningen må synkroniseres med veivas (egentlig stemplets) posisjon på samme måte som dieseloljen sprøytes inn. Hvis startgass sprøytes inn i luftfilteret, kommer det ukontrollerte mengder inn på en gang (og startgassen tenner raskt!). Motorer uten glødeplugger er normalt direkteinnsprøytede motorer hvor kompresjonstemperaturen er høy nok til å antenne oljen når den er forstøvet og fordampet. Direkteinnsprøytede motorer har altså ikke forkammer (enkelte kaller dem fulldiesel), og de mange hullene i brennstoffdysene er veldig små og gir god forstøving av oljen. Forkammer- og virvelkammermotorer har vanligvis dyse med et forholdsvis stort hull som gir dårlig forstøving, og varmekilde (glødeplugg) blir nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 Hadde også en 54hk Sabb ford, 2704 tror jeg. Denne måtte ha startgass. Det var en glødeplugg på den ene sylinderen, men den spiste batteri som fy og måtte brukes en god stund for at det skulle fungere, og man måtte kjime LENGE for å starte med kun gløding. Hadde aldri noe problemer med motoren, men har i ettertid fått høre flere steder at det ikke er anbefalt å bruke startgass. Men,, må man så må man, enkelte motorer er usannsynlige tregstartede uten gass. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 Har sett nevnt flere steder at WD-40 har vært benyttet som startgass på dieselmotorer med hell. Aner ikke hva konsekvensene kan/er vil bli. Om det er en myte, urban legende eller faktisk virker -det aner jeg ikke. Selv har jeg VP med glødeplugger og den starter nesten alltid. Geir Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 (redigert) Selv har jeg VP med glødeplugger og den starter nesten alltid. Geir <{POST_SNAPBACK}> Hva gjør du da de gangene den ikke starter, siden den kun starter nesten alltid. Redigert 28.April.2005 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 28.April.2005 Link til dette innlegget Svart 28.April.2005 De gangene den ikke har startet så har jeg enten blitt værende ved brygga og fikset feilen, eller heist seilene Det er det den pinnen midt på båten brukes til. Det er veldig sjelden den ikke har startet og da har det stort sett vært "menneskelig feil" av varierende type. Skulle bare mangle, til den prisen Geir Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Låner denne litt jeg Noen andre som har hadt problemer med shell startgass? Trengte å bruke startgass for å bare få i gang motoren siden den hadde vært utsatt for vann og grums. Når jeg sprayet med den fra shell var det ikke et hark engang men når jeg prøvde en annen type så startet motoren med en gang Er det så mye forskjell på startgassene? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 (redigert) Har sett nevnt flere steder at WD-40 har vært benyttet som startgass på dieselmotorer med hell. Aner ikke hva konsekvensene kan/er vil bli. .............. ...eller CRC 556. Fungerer helt fint "som startgass" om vinteren. (sikkert om sommeren også, men da starter motoren så lett at "startgass" er unødvendig ) Redigert 6.Juni.2011 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Det burde være samme sak om det er shell eller et annet merke? Problemet med startgass både på bensin- og dieselmotorer er at du ikke får kontrollert mengden. Med startpilot som nevnt tidligere så er vel dette justert til motoren. Det med at motorer blir "avhengig av startgass" er vel fordi for mye startgass en gang kan knekke stempelringene, da blir motoren tungstartet. Har selv ødelagt starteren på bilen pga startgass. Feilen viste seg å være slitte injektorer (common-rail), med startgass økte starterturtallet litt, lavtrykkspumpen leverer da litt mere og trykket blir høyt nok i systemet til at ECU'en vil tillate start.... En commonrail motor skal starte i 20 minus uten gløding. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 (redigert) Startgass er no dritt i de fleste tilfeller. Min erfaring er at samtlige som velger å benytte startgass benytter den siden de ikke har full kontroll på startprossedyren. Min forige båt hadde en 40 hk johnson påhenger, med snorstart(kun), og tidligere eier sa denne MÅTTE HA STARTGASS. Jeg hadde en rask miniservice på motoren før jeg sjøsatte(kompresjonen var enda bra), og motoren startet bestandig på første eller tredje drag(ikke andre)uten startgass. Hadde ingen problemer med å få start for å si det slik, og med riktig bruk av choke-gass så var det ingen problem. Måtte ha "bestemte" drag, kunne ikke spare på kreftene. Fikk også revet en motor av en "hobbymekker", som mente det var lurt å kjøre en motor på startgass + gi full hendel. Han fortalte meg at det hadde han gjort maaaaange ganger før, og jeg fortalte han at det var havari oppskrift. Han var bra lang i maska etter motoren startet, ble ruset opp til 6-7000rpm før det ble bom stopp. Grunnen til at mange motorer blir "avhengi" av startgass er rett og slett slitasjen/skadene som gjør den værre og værre å starte. Selv bruker jeg startgass ved feilsøking, hvis en motor ikke starter på vanlig vis kan en liten dose startgass greit(i mange tilfeller) fortelle om det er tenning eller drivstofftilførsel som er problemet. Er uansett mest tilhenger av å benytte en sprayflaske med bensin, spes hvis det er 2takter, for da kan man ha oljeblanding. Til nå har jeg bare kommet over mennesker som er avhengig av startgass, ingen motorer... Redigert 6.Juni.2011 av lite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 6.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2011 Hvis glødepluggene ikke virker så pleier jeg å ta av luftfilteret og blåse varmluft inn i luftinntaket med en varmluftpistol, fortrinnsvis elektrisk, men gassdrevet funker fint det også!! Får en mye snillere start enn med startgass/crc/wd40. Tok livet av en Ford Courier Diesel med startgass, veiva knakk! Men det var mere i vitenskaplig øyemed!! Courieren hadde jo selvfølgelig rusta opp rundt motoren! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.