Jump to content

Startgass dumt?


Skipperen

Recommended Posts

Er startgass dumt å bruke?

 

Hadde en til å fikse startproblemet med båten min idag. Da jeg fortalte at jeg trengte startgass for å starte (ikke så rart siden gløderen var ødelagt) sa han at startgass for motoren var det samme som hvis jeg hadde begynte dagen med en shot 96%. Det ville funka bra en stund med så skjærer alt seg.

Hvor farlig for motoren er det egentlig å bruke startgass? Burde jeg unngå det alltid eller kan det brukes iblandt?

Link to post
Share on other sites

Det bør kun brukes i nødsfall da startgassen fjerner alt som heter fett og oljefilm i sylinrer og liknende. Det medfører en stor extraslitasje på både foringer og stempelfjærer. Hadde heller gått for å bytte glødepluggene fort som f...  Før eller siden vil motoren si takk for seg. :cryin:

Startgass bare i nødsfall.

 

 

P.S. har og hørt om de som bruker CRC eller 556 eller liknende som starthjelp, men dette har aldrig jeg prøvd.

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

det bør unngåes. Punktum finale.

 

Suzuki - som har brukt startgass selv.. merk jeg skrev BØR....

Brukte det mye om vinteren før på min ensylindra Buck .Sa det til min far som har vært mekaniker i en mansalder ,svaret var greit det .Er du riktig heldig så går motoren i lufta var svaret fra min far . For og si det på en fin og kort måte .......Men i NØDEN kan man spraye litt utenfor luftfilteret ,var det jeg gjorde .........

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

CRC virker ypperlig som stargass.Vanlig startgass virker nok bedre men som andre har sagt så fjernes all ojefilm i sylinderen.Jeg så en stakkar få revet en sylinder sin pga overdreven bruk av startgass.Mekanikeren bare pøste på,og så gikk det galt.Lurer på om den ulykkelige båteier måtte betale for reparasjonen jeg?

Link to post
Share on other sites

Flammen i en kontrollert forbrenning sprer seg med ca. 30 m/s. Flammefronten i en eksplosjon går med lydhastigheten. Har du vel mye startgass inne i sylinderen, får du et maksimaltrykk du ikke setter pris på, for stemplet rekker ikke å forflytte seg noe som helst før eksplosjonen og trykkstigningen er over.

 

Hold motoren i god stand med løse stempelringer, tette ventiler og fungerende glødeplugger (for motorer med forkammer eller hvirvelkammer), så får du ikke startproblemer.

Link to post
Share on other sites

ok

greit å vite. håper jeg aldri trenger startgass nå lengre da.

 

Han jeg kjøpte båten av brukte startgass jevnlig tror jeg når han brukte båten.. fikk inntrykk av det da han forklarte meg at båten trengte startgass på vinteren for å starte..

 

Håper motoren ikke har fått noen varige men av det-....

 

Ihvertfall sa han som fiksa motoren min nå at den ser veldig fin ut nå.

 

Takk for hjelpen!

Link to post
Share on other sites

Generelt skal IKKE startgass brukes på dieselmotorer og i alle fall IKKE sammen med glødeplugger. Likevel finnes en del motorer utrustet med fastmontert startgassanlegg. Jeg har i alle fall sett det på Mercedes, MWM og Detroit Diesel. Mulig disse bruker en spesiell startgass men av egen erfaring på en Detroit 6-71 fra 50-tallet måtte jeg bruke Shell startgass om vinteren for å i det hele tatt få start. Andre fabrikat av startgass virket ikke.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Startgass består av  lettantennelige komponenter(nafta).

Bruk sammen med glødeplugger, gir tenning på helt feil tidspunkt.

Det er ikke bra for  motorer i det hele tatt.

Startgass i moderate mengder på motorer uten gløding, går helt utmerket.

De eventuelle millisekundene sylinderveggene skulle være uten smøring, har

ikke annet enn akademisk interesse.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

Likevel finnes en del motorer utrustet med fastmontert startgassanlegg. Jeg har i alle fall sett det på Mercedes, MWM og Detroit Diesel

Stemmer det..jeg kjører en anleggmaskin(cat 988 g)den er det fastmontert startgassanlegg,som kobler inn automatisk etter behov,den har også manuell knapp på veeeeldig kalde dg.tror det er eter,den er forøverig ikke skadelig i samme forstand som vanlig startgass,da jeg vet av erfararing at startgass gjør motoren helt avhenging,og til slutt ikke starter på varme sommerdager uten å få en skvett startgass..

 

jan

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Startgass på dieselmotorer har jeg smertelig fått erfare at ikke er særlig lurt.

 

For snart 10 år siden hadde vi en buss med startproblemer. Falken assisterte og brukte startgass for å få svev på den. Kort tid etter skar motoren seg fullstendig. Etter mye styr med å innhente uttalelser fra fagfolk angående bruk av startgass, samt en lang runde i Forbrukerrådet, endte det heldigvis med at Falken måtte ersatte skaden...

Link to post
Share on other sites

Hvis en dieselmotor skal tilsettes startgass, må det skje kontrollert. Dvs. at innsprøytningen må synkroniseres med veivas (egentlig stemplets) posisjon på samme måte som dieseloljen sprøytes inn. Hvis startgass sprøytes inn i luftfilteret, kommer det ukontrollerte mengder inn på en gang (og startgassen tenner raskt!).

 

Motorer uten glødeplugger er normalt direkteinnsprøytede motorer hvor kompresjonstemperaturen er høy nok til å antenne oljen når den er forstøvet og fordampet. Direkteinnsprøytede motorer har altså ikke forkammer (enkelte kaller dem fulldiesel), og de mange hullene i brennstoffdysene er veldig små og gir god forstøving av oljen. Forkammer- og virvelkammermotorer har vanligvis dyse med et forholdsvis stort hull som gir dårlig forstøving, og varmekilde (glødeplugg) blir nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Hadde også en 54hk Sabb ford, 2704 tror jeg. Denne måtte ha startgass. Det var en glødeplugg på den ene sylinderen, men den spiste batteri som fy og måtte brukes en god stund for at det skulle fungere, og man måtte kjime LENGE for å starte med kun gløding. Hadde aldri noe problemer med motoren, men har i ettertid fått høre flere steder at det ikke er anbefalt å bruke startgass. Men,, må man så må man, enkelte motorer er usannsynlige tregstartede uten gass.

Link to post
Share on other sites

Har sett nevnt flere steder at WD-40 har vært benyttet som startgass på dieselmotorer med hell. Aner ikke hva konsekvensene kan/er vil bli.

 

Om det er en myte, urban legende eller faktisk virker -det aner jeg ikke.

 

Selv har jeg VP med glødeplugger og den starter nesten alltid.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

De gangene den ikke har startet så har jeg enten blitt værende ved brygga og fikset feilen, eller heist seilene :smiley: Det er det den pinnen midt på båten brukes til.

 

Det er veldig sjelden den ikke har startet og da har det stort sett vært "menneskelig feil" av varierende type. Skulle bare mangle, til den prisen :smiley:

 

Geir

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Låner denne litt jeg :flag_bp: Noen andre som har hadt problemer med shell startgass? Trengte å bruke startgass for å bare få i gang motoren siden den hadde vært utsatt for vann og grums. Når jeg sprayet med den fra shell var det ikke et hark engang men når jeg prøvde en annen type så startet motoren med en gang :confused: Er det så mye forskjell på startgassene?

Link to post
Share on other sites

Har sett nevnt flere steder at WD-40 har vært benyttet som startgass på dieselmotorer med hell. Aner ikke hva konsekvensene kan/er vil bli.

 

..............

 

 

...eller CRC 556. Fungerer helt fint "som startgass" om vinteren. :yesnod:

(sikkert om sommeren også, men da starter motoren så lett at "startgass" er unødvendig )

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det burde være samme sak om det er shell eller et annet merke? Problemet med startgass både på bensin- og dieselmotorer er at du ikke får kontrollert mengden. Med startpilot som nevnt tidligere så er vel dette justert til motoren. Det med at motorer blir "avhengig av startgass" er vel fordi for mye startgass en gang kan knekke stempelringene, da blir motoren tungstartet. Har selv ødelagt starteren på bilen pga startgass. Feilen viste seg å være slitte injektorer (common-rail), med startgass økte starterturtallet litt, lavtrykkspumpen leverer da litt mere og trykket blir høyt nok i systemet til at ECU'en vil tillate start.... En commonrail motor skal starte i 20 minus uten gløding.

Link to post
Share on other sites

Startgass er no dritt i de fleste tilfeller. Min erfaring er at samtlige som velger å benytte startgass benytter den siden de ikke har full kontroll på startprossedyren.

Min forige båt hadde en 40 hk johnson påhenger, med snorstart(kun), og tidligere eier sa denne MÅTTE HA STARTGASS.

Jeg hadde en rask miniservice på motoren før jeg sjøsatte(kompresjonen var enda bra), og motoren startet bestandig på første eller tredje drag(ikke andre)uten startgass. Hadde ingen problemer med å få start for å si det slik, og med riktig bruk av choke-gass så var det ingen problem. Måtte ha "bestemte" drag, kunne ikke spare på kreftene.

 

Fikk også revet en motor av en "hobbymekker", som mente det var lurt å kjøre en motor på startgass + gi full hendel. Han fortalte meg at det hadde han gjort maaaaange ganger før, og jeg fortalte han at det var havari oppskrift. Han var bra lang i maska etter motoren startet, ble ruset opp til 6-7000rpm før det ble bom stopp.

 

Grunnen til at mange motorer blir "avhengi" av startgass er rett og slett slitasjen/skadene som gjør den værre og værre å starte.

 

Selv bruker jeg startgass ved feilsøking, hvis en motor ikke starter på vanlig vis kan en liten dose startgass greit(i mange tilfeller) fortelle om det er tenning eller drivstofftilførsel som er problemet.

 

Er uansett mest tilhenger av å benytte en sprayflaske med bensin, spes hvis det er 2takter, for da kan man ha oljeblanding.

 

Til nå har jeg bare kommet over mennesker som er avhengig av startgass, ingen motorer...

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis glødepluggene ikke virker så pleier jeg å ta av luftfilteret og blåse varmluft inn i luftinntaket med en varmluftpistol, fortrinnsvis elektrisk, men gassdrevet funker fint det også!! Får en mye snillere start enn med startgass/crc/wd40. Tok livet av en Ford Courier Diesel med startgass, veiva knakk! Men det var mere i vitenskaplig øyemed!! Courieren hadde jo selvfølgelig rusta opp rundt motoren!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...