Jump to content

Jording av radio/elektronikk i båt

Dannyboy11

Recommended Posts

Jeg skal montere en elektrisk duppedings i båten (ipod bus til cd-spiller). Denne trenger god jording. ER det noen alternativer til å bruke motorblokka i båt? Kan feks rekka brukes, feks ved at man finner festet til denne fra innsiden av skroget og monterte en jordingskabel ved hjelp av en solid klemme/skrue?

Enkelt spørsmål som sikkert noen har fasiten på.

på forhånd takk...

Edited by Dannyboy11 (see edit history)

Tenker du på jording som minusforbindelse til 12 volt, eller som beskyttelsesjord for utstyret? I begge tilfeller er vel håndrekka like uegnet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Beklager mange dagers fravær fra svar, men vi snakker om minus til 12 volt (tror jeg). Samme som man bruker ved montering av bilstereo/båtstereo for selve spilleren. Kan det være en ide å "snylte" seg inn via jord fra spilleren, tro? Eller MÅ man ha egen jord per elektrisk produkt?

Noen andre som har svar? Mange båtkyndige her vet jeg!

Du har vel sikkert en jordskinne et sted du kan hente minus fra? Hvis ikke kan du jo gå direkte til batteriet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

du kan "snylte" men da er det viktig at jordinga på spilleren er grov nok, det jeghellsr ville gjordt er og laget en "jordingssentral i nærheten der du har muligheter til og hente ut til flere apparater, bruke en ekstra tykk kabel dit, så kan du heller forgreine det, husk at ideelt sett skal minusen være større enn plussen til hvert enkelt apparat

hvor for det ? forklar litt mer ? :rolleyes:

så inngående greie på det har jeg ikke at jeg kan forklare det men det kan være skadelig for apparatene at de får for lite jord slik er det med alle strømkrevende apparater , også i biler (forsterkere og liknende)

i bil har du fordelen at du kan jorde nesten hvorsomhelst så det er ytters skjelden at du trenger det fordi jord ledningen blir mye kortere.. (har noe med motstanden i ledningene og gjøre)

det kan være skadelig for apparatene at de får for lite jord

Dårlig jordforbindelse er klart et problem. Men dårlig + er like ille :smiley:

I en båt er det ofte forskjellig lengde mellom + og jord. Strømkrevende apparater kan da trenge større kvadrat på det lengste "strekket", men å si kategorisk at jord trenger større kvadrat tror jeg er en misforståelse.

Hei.

Har ikke tenkt på dette før, men er det f.eks. radioutstyr som det er snakk om og som ikke har egen signaljord men bruker minusledningen som signaljord, vil det i hvert fall ikke skade å ha en solid lavimpedans minusforbindelse, rent støymessig for å forbedre signal til støyforholdet.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dårlig jordforbindelse er klart et problem. Men dårlig + er like ille :smiley:

I en båt er det ofte forskjellig lengde mellom + og jord. Strømkrevende apparater kan da trenge større kvadrat på det lengste "strekket", men å si kategorisk at jord trenger større kvadrat tror jeg er en misforståelse.

nieda.. men av "erfaring" i bil med anlegg og forsterkere har folk en tendens til og ha en overdrevent stor pluss kabel uten tanke på minusen, og at apparatet får ikke mere strøm enn den tynneste lederen kan gi uavhengig av om det er pluss eller minus (prøver desperat og gjøre meg forstått)

og hvis han skal "stjele" minus burde han forsikre seg om at jordingskabelen skal da "levere" mere.. ingen vits i og gjøre det for vanskelig

Edited by sveiners (see edit history)

Takker for nyttige betraktninger. Den "duppedingsen" jeg skal montere krever neppe mye strøm, det er en ren signalmottaker/sender for ipod til spiller. Jeg tror jeg kommer til å forsøke snylte meg inn på eksisterende jording til spiller. Tror og håper at dette har liten betydning jfr. strømbehovet til "duppedingsen".

Måtte lese to ganger !

Trodde jaggu det sto JODLING i båt..! :tongue:

Og bare for å understreke det: jodling i båt (og ALLE andre steder) er strengt forbudt!

Nemo saltat sobrius

Hei.

Har ikke tenkt på dette før, men er det f.eks. radioutstyr som det er snakk om og som ikke har egen signaljord men bruker minusledningen som signaljord, vil det i hvert fall ikke skade å ha en solid lavimpedans minusforbindelse, rent støymessig for å forbedre signal til støyforholdet.

Lars H.

Jeg leste denne tråden og bet merke i hva Lars skriver. I forbindelse med oppgradering legges ofte minus lederne om for å integrere utstyr, og dette er noen ganger arbeidskrevende. Det hender da at man lager en midlertidig løsning for å teste enkelte forbrukeres funksjonalitet.

Man legger da kanskje bare en minusleder over dørken etc. Ofte så tester man da samtidig om annet utstyr har blitt påvirket av endringene. Her har jeg registrert som Lars er inne på, at man lett får støy på elektronisk utstyr som følge av denne midlertidige minuslederen som kanskje er noe underdimensjonert og er strukket hulter til bulter.

Egen RF jord er å foretrekke.

• 3 weeks later...

Oppdaget nylig at den nye LCD skjermen støyer mye på VHF`n. Har bitt meg merke i at Lars tdiligere har nevnt at inveretren støyer på VHF. Jeg bruker inverter til PC og LCD skjerm. Det er indilertdi kun når skjermen er på at det støyer. Må øke squelchen veldig mye for å dempe støy. Har ikke prøvd å sende med skjermen på, men det er nok minst like ille. Slår jeg skjermen av (stby) forsvinner støyen. Ikke særlig tilfredstillende m.a.o. Skal sjekke med direkte 12V til skjermen, men har for meg at det ikke hjelper særlig mye. VHF`n sitter forøvrig bare 30-40 cm far toppen av skjermen. Ikke så lett å flytte på noen av dem. Får sjekke litt hav som kan gjøres... . Kom gjerne med forslag utenom flytting og direktestrøm til VHF fra batteri, eller ny skjerm :lol:

Hei.

Her vil jeg tro at det eneste som virkelig hjelper er å få større avstand mellom skjerm og VHF. Men du kan jo forsøke med ferritkjerner på strømtilførslene til enhetene, helt inn mot apparatene. Men jeg er redd dette er utstrålt støy fra skjermen som plukkes opp av de følsomme inngangstrinnene på VHF'n. Er VHF-antennen rimelig langt unna skjermen, og er kontaktene inn til antennen og inn til VHF'n i topp stand?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er også redd for at det er stråling direkte fra skjermen til VHF, som er plassert like over toppen av skjermen. Skal flytte skjermen litt rundt på mens den er på for å sjekke om støyen endres med fysisk avstand til VHF.

Antennen er et godt stykke fra skjermen, og kontaktene er såvidt jeg vet i tipp topp stand.

• 2 weeks later...

Ja, da er støyproblemet løst. Det var skjermen som støyet/strålte til VHF. Til om med i st.by så støyet den litt på VHF, og når den ble satt på støyet den voldsomt. Både med 12V og 220V forsyning var støyen der, ingen forskjell. Hjalp ikke å flytte den litt heller. Da prøvde jeg 15" skjermen som jeg har brukt tidligere inntil jeg byttet skjerm i sommer. Den støyer ikke i det hele tatt på VHF. Det er innebygget DVD i den "nye" skjermen, men det hadde nok ingenting med støyen å gjøre. DVD delen må aktiveres og støyen var der uansett. Det er ferritkjerner på strømledninger, men det hjelper øyensynlig ikke. Prøvde også for moro skyld å se om jeg kunne skjerme støyen på noen måte, f.eks vha aluminumsfolie, men ingenting hjalp. Tviler på at denne skjermen tilfredstiller noe som helst mht EMC krav/stråling :lol:

Edited by OLPI (see edit history)

Er litt treg til å få med meg alt.... . :blush:

Kort fortalt, ja. Det er rett og slett flatskjermen som er "stråler" veldig mye. Det er selvsagt mulig å åpne den og forsøke seg frem med å skjerme for denne denne strålingen, men jeg tror ikke jeg gjør noe mer med det. Jeg bruker jo flatskjermen primært som kartplotterskjerm og da holder det med 15". Det var var kjekt med 19"WS når man kikket på TV, men det er ikke mye TV-titting på oss i båten så det går greit med 15" (4/3) også. Dessuten skygget jo 19"`n mer for sikten ut når man skal finmanøvrere båten.

Klarer oss med den gamle flatskjermen.

Edited by OLPI (see edit history)