Jump to content

Justering og div av Mercury 90hk 6 syl outboard


Ola_Gunnar

Recommended Posts

Jeg har en 89`mercury 90hk motor, med 6 sylindre på min båt.. Den har powertilt, men siger ganske fort ned.. Regner med det er lite olje.. Er det vanlig hydraulikk olje som skal brukes på dette systemet? Er det bare å fylle helt opp beholderen når motoren er på topp?

 

Skulle også gjerne hatt noen tips om innjustering av motorens blanding.. Den går litt høyt på tomgang, så jeg vil justere den inn igjen.. Forrige eier stilte opp tomgang istedet for tomgangs blanding for å bli kvitt det at motoren hadde litt dårlig respons fra tomgang visst..  :smiley:

Noen som vet grunninnstilling på de tre forgasserne f.eks?

Link to post
Share on other sites

På powertrimmen så bruker du vanlig hydraulikkolje.

 

Det er mest sannsynlig lite olje siden den siger ned, men da må det være veldig lite olje.

 

Jeg hadde samme problemet med at det lakk olje ut på grunn av det ene dekselet på ene trimsylinderen lakk på grunn av eiring/tæring. Men selv om jeg hadde lekkasje og lite olje, seg ikke motoren ned, så det kan være andre grunner.

 

Har det vært lekkasje siden/hvis det er lite olje?

Dette kan ha ført til vannintrenging.

 

Det første du må gjøre er å sjekke om oljen er hvit. Hvis den er hvis betyr det at det er vann i den, og det er ikke bra. Det du må gjøre hvis det er vann igjen er at du må fylle på olje, og pumpe mens hullet du fyller olje på står åpent. (Mutter på hovedsylinderen). Husk å kjøre pumpene helt inn og ut. Når det er fullt spruter det ut olje av hullet, og dette må du gjøre gjentatte ganger, helt til det er ren olje i systemet.

 

Hvis oljen er ren og det bare av en eller annen grunn er lite olje, så bare fyller du på og kjører pumpene helt ut og inn, og gjør dette gjentatte ganger, helt til det er fullt.

 

-

 

Angående tomgang, kan det være så enkelt som å stille litt på gasskabelen. Lite vits å rote med alle forgasserene (Er det 3 doble?), hvis den ikke har dårlig respons fra tomgang.

 

 

MVH Anders.

Link to post
Share on other sites

Mye bra forslag her ja :)

 

Angående tomgang, så vil jeg heller justere inn motorens blanding, enn å ha den gående på høyere turtall.. Dette grunnet girskifte.. Det er ikke mye høyere tomgangen som skal til, før girkassa raper vesentlig mere ved girskifte.. Det kan vel umulig være sunt??

Link to post
Share on other sites

Nei det er ikke sunt. Men du kan vel stille ned turtallet med kablene og?

 

Ett lite tips for å unngå at girhuset slår, er at båten ikke går fort framover i vannet når du setter motoren i revers. Båten bør nesten stå i ro.

Hvis båten går fremover, går også propellen rundt, og det sliter veldig når du sitter den i revers når den går fremover.

 

MVH Anders.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...