Jump to content

Vanntankmåler. Viser kun fullt eller tomt


Ben Sin

Recommended Posts

Hei

 

En venn med en Scand Nordic, har en vanntankmåler som kun måler fullt eller tomt. Man skal ikke bevege flottøren mer enn noen få millimeter før den reagerer. Er ikke en tankmåler kun en motstand? Er giveren gåen? Jeg måler ingen motstand når flottøren holdes i bunn av tanken, og motstand når den heves. Men måleren spretter altså fra tomt til fullt.

 

Noen med tips?

Link to post
Share on other sites

Sansynligvis feil instrument i forhold til giver. De fleste instrumenter er oppgitt "ohmsk" last ved full og tom. Mål så med et mulitimeter hva for en motstand du får ved full/halv/tom tank og sammenlign. Deretter kommer om det er logaritmisk eller lineær giver (som da selvfølgelig skal ha et ditto instrument). Det ser du om motstanden øker jevnt over hele (eks. når du har 25% tank, så har du også 25% av motstanden = lineær). Dette varierer litt med type giver (stavgiver som leser proposjonalt tankinnholdet eller vippegiver som leser logaritmisk), instrumentet og ikke minst skalaen på instrumentet (noen har ujevn skala). Dette har ikke noe å gjøre i forhold til full/tom, men om halv tank virkelig er halv tank og alt mellom. Derfor ville jeg startet med å måle motstanden på tom/halv/full tank, skaffe spesifikasjonene for instrumentet.

 

Ellers er det viktig å ha tunga rett i munnen når dette skal "matches", og det løses enklest ved å bruke giver/instrument som hører sammen...da er det andre som har tenkt på dette for deg.

Link to post
Share on other sites

Et vesentlig spørsmål er vel om denne kombinasjonen av giver og instrument noen gang har fungert som det skal?

 

Hvis det har fungert tidligere og giveren er av typen med flottør og vippearm er mitt stalltips at det er blitt brudd i motsstandsviklingen i giveren. Når armen fra flottøren sveiper over blir det etter hvert slitasje på ett punkt på motstandstrådene, - og til slutt ryker de...

 

Det finnes også en type givere der en flottør glir opp og ned langs et rør. Flottøren inneholder en magnet som aktiviserer reed-releer som sitter inni røret i ulike høyder. Om et eller flere reedreleer ikke gir signal kan det vel også bli store hopp fra "tom" til "full"..

Redigert av Athene (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg byttet nylig vanntanken i vår Nidelv 28, og måtte da bytte ut den gamle giveren med en ny fra Wema. Instrumentet i panelet er VDO.

 

Disse to er nå gode venner (forøvrig uten modifikasjoner), og viser korrekt tanknivå, forsåvidt trinnvis istedet for glidende visning.

Link to post
Share on other sites

Her er gode innspill.

 

Måleren har ikke fungert som den skal så lenge denne eieren har hatt den. Og det var visst en VDO måler, og ikke Wema som jeg først skrev. Giveren har jeg ikke sett noe merke på, men det er en vippegiver med "flottør på stang", med en tannhjulsoverføring.

 

Takk for tips.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...