Tonic Startet 11.Juni.2008 Del på Facebook Startet 11.Juni.2008 Hva syns dere om å koste på en snart 30 år gammel Perkins?Den er riktig nok overhalt for 55 000 i 2000 men den går varm og ryker så Har noen/kjenner noen til noen som har en 130-200 hk motor i god stand av nyere dato? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Ligger over 300 innenbordsmotorer på Finn. Har du sjekket der ? Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Om motoren er god ellers og effekten er høy nok ville jeg prøvd å finne ut av kjøleproblemene først. Kjenn at vannet som kommer ut av kjøler er lunket og ikke varmt på sjøvanns siden. Da er flowen der ok. Lån en laser måler å sjekk temperatur differanse på høytemp kjølevann. Er denne høy er flowen lav og kjølevanns pumpe må sjekkes. Kan ofte være nok å kjøre en system rens om kanalene er tette! Sjekk også at det er nok overtrykk!Er det liten temperatur endring over kjøler og sjøvanns flowen er korrekt må kjøleren rengjøres. Du må videre sjekke følgende. Er kompresjon ok. Et tangampermeter og et osiloscop kan være nyttig her.Må strømmen på start motor kabelen mens ku kjinner med utkoblet diesel pumpe. Sjekk at amplitydene blir like høye. Ved tvil sjekk kompresjons trykk. Sjekk tenninga. Den skal være korrekt! Den eneste måten å overbelaste et normalt fungerende kjølesystem er å tilføre for mye brennstoff ev senke virkningsgrad så mye at varme produksjon blir høyere og akseleffekt lavere. Normalt kommer dette ut som øket eksosvarme men sjekk allikevell. Er det en normal ladet diesel skal den ryke litt på fullt! Er toppen sprekt eller motoren opptært hiv den! Du får mye bra brukt motor for 20 000 om du ikke må ha den i spesielle farger! Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Takk for svar. Har sjekket Finn, men finner ikke så mange i den størrelsen, de er litt for gamle. Dette er en reklamasjonssak mot han jeg kjøpte båten av, noe som er beskrevet i "eldre perkins holder ikke mål". Men jeg må nok begynne å leite etter en løsning som jeg og selger kan leve med. Han tar ingen ansvar så jeg må komme med krav+sette igang papirmølla. Fått pris på bytte av motor (arbeid)av et verksted. 21000,-+ verkstedmateriell, så jeg får stille med motor. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Har du tenkt å reklamere på en 30 år gammal perkinsmotor som ble overhalt for 8 år siden?? Det tror jeg ikke jeg hadde brukt mye energi på, med mindre selger viser tegn til samarbeidsvilje. Jeg hadde ikke lagt noe penger i den gamle motoren, men forsøk å feilsøke og sjekke de vanlige tingene som allerede er nevnt. Hvilken garanti har du på en "ny" motor som er brukt, som du bruker minst 30000, mest sannsynlig nærmere 50000 kroner på å få satt inn? JEg ville virkelig sett på ny motor som en investering og satt inn en ny, en fabrikkny, med 5 års reklamasjonsrett. Monteringskostnadene er ikke noe høyere, og da har du motor som garantert fungerer i mange år, og en båt som er mye lettere å omsette, og som folk er villig til å betale mer for. Det svir på lommeboka, men du vil garantert ikke angre, fremfor å sitte i samme situasjon om 5 år, når den brukte motoren har blitt gammel og i samme tilstand som perkinsen. Sette inn brukt motor er kun en nødløsning, med mindre du får kjøpt en som er maks 3-4 år gammel, med garanti fra en seriøs forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Ville ikke hatt for store forhåpninger om å komme noen veg med selger. Det er en veldig gammel motor. Sitér dette innlegget Link to post
smuss Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 litt på siden dette ! noen som hver hva det ca vil kåste med en ny yanmar til en saga 27 ac ca 45 hk?! ikke medregnet jobben. har funnet yanmar siden, men ingen veiledende priser Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Gå inn på siden http://www.boat.no. Søk på innenbords og diesel Jeg fant ikke yanmar men tilsvarende motorer. Aner ikke om siden er oppdatert! Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Da kan du regne ca 45,000.- dvs 1000.- pr hk + - Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Tusen kroner pr hk er nok i underkant for å si det litt forsiktig! Ca 2000,- pr hk stemmer nok bedre overens med dagens marked! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Thorlyn Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Hei sann jeg kjøpte min yanmar fra finland Den fant jeg på blocket.se til den nette pris av 53000.- NOK den har gått 700timer og er i topp stand Ser stadig det ligger noen røverkjøp der så gå inn og kikk.. kursen hjelper deg mye kontra og handle i norge. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Tonic Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Har du tenkt å reklamere på en 30 år gammal perkinsmotor som ble overhalt for 8 år siden?? Det tror jeg ikke jeg hadde brukt mye energi på, med mindre selger viser tegn til samarbeidsvilje. Jeg hadde ikke lagt noe penger i den gamle motoren, men forsøk å feilsøke og sjekke de vanlige tingene som allerede er nevnt. Hvilken garanti har du på en "ny" motor som er brukt, som du bruker minst 30000, mest sannsynlig nærmere 50000 kroner på å få satt inn? JEg ville virkelig sett på ny motor som en investering og satt inn en ny, en fabrikkny, med 5 års reklamasjonsrett. Monteringskostnadene er ikke noe høyere, og da har du motor som garantert fungerer i mange år, og en båt som er mye lettere å omsette, og som folk er villig til å betale mer for. Det svir på lommeboka, men du vil garantert ikke angre, fremfor å sitte i samme situasjon om 5 år, når den brukte motoren har blitt gammel og i samme tilstand som perkinsen. Sette inn brukt motor er kun en nødløsning, med mindre du får kjøpt en som er maks 3-4 år gammel, med garanti fra en seriøs forhandler. Hehe, jeg hadde kjørt 1 time med den før den ble varm, men det er en lang historie, selger har holdt tilbake opplysninger. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Du har sikkert rett men du får en ny NY Cummins MerCruiser Diesel QSD 4.2 ES 320 M/ bravo 3 til 347.000,- Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Juni.2008 Del på Facebook Svart 11.Juni.2008 Hehe, jeg hadde kjørt 1 time med den før den ble varm, Har du sjekket noe ennå da ? Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 Ja, sjekket det mest vanlige. Sil, slanger,veksler,imp. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=41701 Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 Pris ny D1-20 med seildrev er 68.000 + montering har jeg blitt fortalt, skal stelle pent med den jeg har! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.