Jump to content

Spørs om ikke jeg må ha en ny motor...


Tonic

Recommended Posts

Hva syns dere om å koste på en snart 30 år gammel Perkins?Den er riktig nok overhalt for 55 000 i 2000 men den går varm og ryker så

 

Har noen/kjenner noen til noen som har en 130-200 hk motor i god stand av nyere dato?

Link to post

Om motoren er god ellers og effekten er høy nok ville jeg prøvd å finne ut av kjøleproblemene først. Kjenn at vannet som kommer ut av kjøler er lunket og ikke varmt på sjøvanns siden. Da er flowen der ok. Lån en laser måler å sjekk temperatur differanse på høytemp kjølevann. Er denne høy er flowen lav og kjølevanns pumpe må sjekkes. Kan ofte være nok å kjøre en system rens om kanalene er tette! Sjekk også at det er nok overtrykk!Er det liten temperatur endring over kjøler og sjøvanns flowen er korrekt må kjøleren rengjøres. Du må videre sjekke følgende. Er kompresjon ok. Et tangampermeter og et osiloscop kan være nyttig her.Må strømmen på start motor kabelen mens ku kjinner med utkoblet diesel pumpe. Sjekk at amplitydene blir like høye. Ved tvil sjekk kompresjons trykk. Sjekk tenninga. Den skal være korrekt! Den eneste måten å overbelaste et normalt fungerende kjølesystem er å tilføre for mye brennstoff ev senke virkningsgrad så mye at varme produksjon blir høyere og akseleffekt lavere. Normalt kommer dette ut som øket eksosvarme men sjekk allikevell. Er det en normal ladet diesel skal den ryke litt på fullt! Er toppen sprekt eller motoren opptært hiv den! Du får mye bra brukt motor for 20 000 om du ikke må ha den i spesielle farger!

Link to post

Takk for svar. Har sjekket Finn, men finner ikke så mange i den størrelsen, de er litt for gamle. Dette er en reklamasjonssak mot han jeg kjøpte båten av, noe som er beskrevet i "eldre perkins holder ikke mål". Men jeg må nok begynne å leite etter en løsning som jeg og selger kan leve med. Han tar ingen ansvar så jeg må komme med krav+sette igang papirmølla. Fått pris på bytte av motor (arbeid)av et verksted. 21000,-+ verkstedmateriell, så jeg får stille med motor.

Link to post

Har du tenkt å reklamere på en 30 år gammal perkinsmotor som ble overhalt for 8 år siden?? Det tror jeg ikke jeg hadde brukt mye energi på, med mindre selger viser tegn til samarbeidsvilje.

 

Jeg hadde ikke lagt noe penger i den gamle motoren, men forsøk å feilsøke og sjekke de vanlige tingene som allerede er nevnt. Hvilken garanti har du på en "ny" motor som er brukt, som du bruker minst 30000, mest sannsynlig nærmere 50000 kroner på å få satt inn? JEg ville virkelig sett på ny motor som en investering og satt inn en ny, en fabrikkny, med 5 års reklamasjonsrett. Monteringskostnadene er ikke noe høyere, og da har du motor som garantert fungerer i mange år, og en båt som er mye lettere å omsette, og som folk er villig til å betale mer for. Det svir på lommeboka, men du vil garantert ikke angre, fremfor å sitte i samme situasjon om 5 år, når den brukte motoren har blitt gammel og i samme tilstand som perkinsen. Sette inn brukt motor er kun en nødløsning, med mindre du får kjøpt en som er maks 3-4 år gammel, med garanti fra en seriøs forhandler.

Link to post

litt på siden dette ! noen som hver hva det ca vil kåste med en ny yanmar til en saga 27 ac ca 45 hk?! ikke medregnet jobben. har funnet yanmar siden, men ingen veiledende priser

Link to post

Tusen kroner pr hk er nok i underkant for å si det litt forsiktig! Ca 2000,- pr hk stemmer nok bedre overens med dagens marked!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei sann jeg kjøpte min yanmar fra finland :smiley: Den fant jeg på blocket.se til den nette pris av 53000.- NOK den har gått 700timer og er i topp stand :smiley:

 

Ser stadig det ligger noen røverkjøp der så gå inn og kikk.. kursen hjelper deg mye kontra og handle i norge. :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Har du tenkt å reklamere på en 30 år gammal perkinsmotor som ble overhalt for 8 år siden?? Det tror jeg ikke jeg hadde brukt mye energi på, med mindre selger viser tegn til samarbeidsvilje.

 

Jeg hadde ikke lagt noe penger i den gamle motoren, men forsøk å feilsøke og sjekke de vanlige tingene som allerede er nevnt. Hvilken garanti har du på en "ny" motor som er brukt, som du bruker minst 30000, mest sannsynlig nærmere 50000 kroner på å få satt inn? JEg ville virkelig sett på ny motor som en investering og satt inn en ny, en fabrikkny, med 5 års reklamasjonsrett. Monteringskostnadene er ikke noe høyere, og da har du motor som garantert fungerer i mange år, og en båt som er mye lettere å omsette, og som folk er villig til å betale mer for. Det svir på lommeboka, men du vil garantert ikke angre, fremfor å sitte i samme situasjon om 5 år, når den brukte motoren har blitt gammel og i samme tilstand som perkinsen. Sette inn brukt motor er kun en nødløsning, med mindre du får kjøpt en som er maks 3-4 år gammel, med garanti fra en seriøs forhandler.

 

Hehe, jeg hadde kjørt 1 time med den før den ble varm, men det er en lang historie, selger har holdt tilbake opplysninger.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...