Jump to content

Spørs om ikke jeg må ha en ny motor...

Tonic

Recommended Posts

Om motoren er god ellers og effekten er høy nok ville jeg prøvd å finne ut av kjøleproblemene først. Kjenn at vannet som kommer ut av kjøler er lunket og ikke varmt på sjøvanns siden. Da er flowen der ok. Lån en laser måler å sjekk temperatur differanse på høytemp kjølevann. Er denne høy er flowen lav og kjølevanns pumpe må sjekkes. Kan ofte være nok å kjøre en system rens om kanalene er tette! Sjekk også at det er nok overtrykk!Er det liten temperatur endring over kjøler og sjøvanns flowen er korrekt må kjøleren rengjøres. Du må videre sjekke følgende. Er kompresjon ok. Et tangampermeter og et osiloscop kan være nyttig her.Må strømmen på start motor kabelen mens ku kjinner med utkoblet diesel pumpe. Sjekk at amplitydene blir like høye. Ved tvil sjekk kompresjons trykk. Sjekk tenninga. Den skal være korrekt! Den eneste måten å overbelaste et normalt fungerende kjølesystem er å tilføre for mye brennstoff ev senke virkningsgrad så mye at varme produksjon blir høyere og akseleffekt lavere. Normalt kommer dette ut som øket eksosvarme men sjekk allikevell. Er det en normal ladet diesel skal den ryke litt på fullt! Er toppen sprekt eller motoren opptært hiv den! Du får mye bra brukt motor for 20 000 om du ikke må ha den i spesielle farger!

Takk for svar. Har sjekket Finn, men finner ikke så mange i den størrelsen, de er litt for gamle. Dette er en reklamasjonssak mot han jeg kjøpte båten av, noe som er beskrevet i "eldre perkins holder ikke mål". Men jeg må nok begynne å leite etter en løsning som jeg og selger kan leve med. Han tar ingen ansvar så jeg må komme med krav+sette igang papirmølla. Fått pris på bytte av motor (arbeid)av et verksted. 21000,-+ verkstedmateriell, så jeg får stille med motor.

Har du tenkt å reklamere på en 30 år gammal perkinsmotor som ble overhalt for 8 år siden?? Det tror jeg ikke jeg hadde brukt mye energi på, med mindre selger viser tegn til samarbeidsvilje.

Jeg hadde ikke lagt noe penger i den gamle motoren, men forsøk å feilsøke og sjekke de vanlige tingene som allerede er nevnt. Hvilken garanti har du på en "ny" motor som er brukt, som du bruker minst 30000, mest sannsynlig nærmere 50000 kroner på å få satt inn? JEg ville virkelig sett på ny motor som en investering og satt inn en ny, en fabrikkny, med 5 års reklamasjonsrett. Monteringskostnadene er ikke noe høyere, og da har du motor som garantert fungerer i mange år, og en båt som er mye lettere å omsette, og som folk er villig til å betale mer for. Det svir på lommeboka, men du vil garantert ikke angre, fremfor å sitte i samme situasjon om 5 år, når den brukte motoren har blitt gammel og i samme tilstand som perkinsen. Sette inn brukt motor er kun en nødløsning, med mindre du får kjøpt en som er maks 3-4 år gammel, med garanti fra en seriøs forhandler.

Har du tenkt å reklamere på en 30 år gammal perkinsmotor som ble overhalt for 8 år siden?? Det tror jeg ikke jeg hadde brukt mye energi på, med mindre selger viser tegn til samarbeidsvilje.

Jeg hadde ikke lagt noe penger i den gamle motoren, men forsøk å feilsøke og sjekke de vanlige tingene som allerede er nevnt. Hvilken garanti har du på en "ny" motor som er brukt, som du bruker minst 30000, mest sannsynlig nærmere 50000 kroner på å få satt inn? JEg ville virkelig sett på ny motor som en investering og satt inn en ny, en fabrikkny, med 5 års reklamasjonsrett. Monteringskostnadene er ikke noe høyere, og da har du motor som garantert fungerer i mange år, og en båt som er mye lettere å omsette, og som folk er villig til å betale mer for. Det svir på lommeboka, men du vil garantert ikke angre, fremfor å sitte i samme situasjon om 5 år, når den brukte motoren har blitt gammel og i samme tilstand som perkinsen. Sette inn brukt motor er kun en nødløsning, med mindre du får kjøpt en som er maks 3-4 år gammel, med garanti fra en seriøs forhandler.

Hehe, jeg hadde kjørt 1 time med den før den ble varm, men det er en lang historie, selger har holdt tilbake opplysninger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...