Brigg Startet 25.Mars.2004 Del på Facebook Startet 25.Mars.2004 Var hos min lokale VP pusher forleden og kjøpte diverse forbruksdeler til motor og drev. Motoren er en VP AD 41 B fra i 1992. Drevet er et 290 DP. Blant delene jeg kom hjem med var filter for veivhusventilasjonen. I følge pusheren var det viktig at dette ble skiftet hvert år, og dette stemmer også med teksten i VPs reservedel og tilbehørskatalog for 2004 (side 66). Prisen på herligheten er forøvrig tett på 400 kroner. Problemet mitt er at jeg ikke finner ut av hvor dette filteret sitter. Jeg har lett både høyt og lavt på motoren uten å bli noe klokere. Jeg har også instruksjonsbok og "gjør det selv" håndbok for motoren, men kan ikke finne at dette filteret er nevnt. Er det noen som vet om denne motoren virkelig har et slikt filter, og i tilfelle hvordan bytter man det. Eller har jeg blitt lurt denne gange også Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kirkhorn Svart 25.Mars.2004 Del på Facebook Svart 25.Mars.2004 Hei!! Jeg kjøpte også et slikt filter i dag til min VP AQAD 30 A, og dette sitter på toppen av motoren rett ved luft filteret. Forholdsvis stort filter, og mulig du ikke har dette, siden det er lett å se. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 26.Mars.2004 Del på Facebook Svart 26.Mars.2004 Hei . Jeg var utsatt for det samme til mine 2 VP TAMD 60A fra 1977. Det er ikke veivhusfilter på motorene. Utluftingen ender i et rør uten flens for filter. 2 x 343 kroner :diving Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
fredriksen Svart 26.Mars.2004 Del på Facebook Svart 26.Mars.2004 Hei Brigg! Dersom du ikke har funnet filteret så sitter det (står rett opp og ned) på toppen mellom luftfilteret ditt og intercooleren. Det er den boksen på størrelse med en colaboks. Si fra dersom du ikke finner dette, så sender jeg et bilde av plasseringen (har samme type motor/drev..). Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.Mars.2004 Del på Facebook Svart 26.Mars.2004 41B-motoren kom med to typer veivhusventilasjon. Noen hadde den konvensjonelle videreførte 41A-løsningen hvor filteret sitter som Fredriksen sier, mellom intercooler og turbo. Andre hadde løsningen med et høyt (ca 1 tomme høyere) bakre ventildeksel. med en slange som gikk inn i luftfilteret. Mye tyder på at du antagelig har sistnevnte løsning. Tips til alle 40/41 eiere med løst kannefilter. Bytt til den nye løsningen med høyt ventildeksel og slange. Den koster omlag 800 kr og du sparer den inn ila to sesonger. I tillegg slipper du sølet fra den gamle løsningen og du kan glemme framtidige filterskift. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Slagskibet Svart 26.Mars.2004 Del på Facebook Svart 26.Mars.2004 Undersøk prisen hos Maritim.Der har de veivhusvent. filter til hyggelig pris for 30/31 motoren ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 26.Mars.2004 Del på Facebook Svart 26.Mars.2004 Kan bare tiltrede forslaget til "rem". Etter råd fra vedkommende byttet jeg nettopp ut veivhusfilteret med den nye utgaven med utlufting via ventildekselet. Bruk imidlertid for all del ikke den tynne 5 mm. slangen som fulgte med. Denne blir altfor tynn til å få luftet ut det trykket som opparbeider seg i en tilårskommen motor med noen timer på baken. Mulig det er tilstrekkelig på en helt ny motor. Trykket bygger seg opp for til slutt å presse motoroljen opp gjennom oljeavtappingsrøret. En effektiv måte å få skiftet oljen på, men anbefales ikke. At veivhusfilteret må skiftes hvert år stemmer vel ikke helt. Det forrige veivhusfilteret skiftet jeg i 2000. Følg bare med innimellom om det kommer olje ut av filteret da er det modent for utskifting. På en "frisk" motor med lite gjennomslag og lavt veivhustrykk kan filteret holde i mange år. Veivhusfiltrene passer forøvrig om hverandre på de fleste Volvomotorene. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 26.Mars.2004 Del på Facebook Svart 26.Mars.2004 en tommelfinger regel som jeg har benyttet, er å skifte dette filteret når det begynner å vise olje ut av perforeringene. Å bytte dette filteret hvert år kan da ikke være nødvendig. Ellers så står filtet på 41A motoren kloss inntil luftfiltert som igjen sitter på inntaket til turboen. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2004 Del på Facebook Svart 26.Mars.2004 På biler (ikke Volvo) er anbefalingen å bytte filter rundtom hver 60.000 km (USA-biler). Du skal kjøre mye båt for å komme opp i den kjørelengden tilsvarende dette i året. Det er imidlertid viktig å holde seg på korrekt trykk i veivhuset. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2004 Andre hadde løsningen med et høyt (ca 1 tomme høyere) bakre ventildeksel. med en slange som gikk inn i luftfilteret. Mye tyder på at du antagelig har sistnevnte løsning. Slik ser det ut hos meg: Bakre ventildeksel er høyere, og slangen (delvis grønnlakkert av forrige eier) går bak i retning innsug/luftfilter. Det er litt trangt der bak slik at jeg greide ikke å se nøyaktig hvor slangen endte. Det ser ut som om rem har forklaringen. Og jeg har en høne å plukke med VP pusheren. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 28.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2004 Jeg byttet luftfilter i dag. Filteret var skikkelig svart av smuss men også olje. Nederst i filterhuset lå det et skikkelig lag med olje. Det er første gang jeg bytter filter etter at vi kjøpte båten, og jeg er derfor ikke sikker på hvor langt det gamle filteret er gått. (I følge selger hadde motoren nylig vært på service før båten ble solgt, noe jeg tror mindre og mindre på etterhvert.) Oljen i filteret kommer selvfølgelig fra veivhusventilasjonen. Spørsmålet er: Er det vanlig at det blir et slik lag med olje i luftfilter og filterhus, eller er det noe galt fatt med Volvoen? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Svein H Svart 29.Mars.2004 Del på Facebook Svart 29.Mars.2004 Jeg Har 40 motoren til Volvo, og har samme filter og får olje inn i luftfilteret. Tror ikke dette er uvanlig. Løsningern med utlufting fra Toppdeksel (slange) inn til innsug/luftfilter er en løsning jeg har sett på mange biler osv. Jeg har tenkt å prøve å løse dette på følgende måte: (ønsker synspunkter) Bore et hull i toppen av Veivhusfilter, og sette inn slangenippel. Deretter føre denne til luftfilteret. Usikker på om jeg skal sette den før eller etter luftfilter. Om den sitter bak slipper jeg alt griset i luftfilteret. Så følgende spørsmål. 1. Noen snakket om trykk i motoren, el. veivhus. Vil det å åpne filteret, og føre dette till innsug endre på dette trykket. Og vil det ha noe å si ?? Det er jo allerede slik på 41 motoren, bare at det da taes ut fra toppdeksel. 2. Slik løsningen er i dag, kommer det litt oljesøl som suges inn via turboen og forbrennes. Dette vil jo ikke bli mindre om jeg bygger om. Har dette noe å si for turboen ? Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
REM Svart 29.Mars.2004 Del på Facebook Svart 29.Mars.2004 Usikker på om jeg skal sette den før eller etter luftfilter. Om den sitter bak slipper jeg alt griset i luftfilteret. Husk at umiddelbart etter filteret sitter turboen og etter turboen er det overtrykk i innsugsystemet. Lite smart å plassere utluftinga her, ikke sant? Så følgende spørsmål. Noen snakket om trykk i motoren, el. veivhus. Vil det å åpne filteret, og føre dette till innsug endre på dette trykket. Og vil det ha noe å si ?? Problemet er at gamle veivhusfiltere kan gå tette, som igjen vil føre til overtrykk i veivhuset. Svein Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Motordoktoren Svart 29.Mars.2004 Del på Facebook Svart 29.Mars.2004 Plassering av slange fra veihusfilter bestemmes av hvor du vil føre den kondenserte smøreoljedampen. Fører du slangen til sugesiden av luftfilteret, får du det dekket av olje, og derved yter det litt større motstand mot luftgjennomstrømningen. Resultatet blir litt mindre lufttilførsel til motoren. Fører du slangen til utløpet av luftfilteret, men selvfølgelig foran turbokompressoren som påpekt av rem, får du olje i turbokompressoren og i ladeluftkjøleren. Oljebelegg her reduserer kjølerens kapasitet noe slik at ladeluften blir litt varmere. Dersom veivhusfilteret går tett, vil overtrykket i veihuset øke, og det kan begynne å piple olje opp av peilerøret. Den kondenserte smøreoljedampen som når forbrenningsrommet, gjør imidlertid ingen skade der inne. Smøreolje brenner godt. Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 29.Mars.2004 Del på Facebook Svart 29.Mars.2004 Har sett forslag om at luften først føres ned i et glass og deretter til luftfilteret. Se på de gode gamle HB apparatene, disse har denne løsningen med fusel. Jeg tror dette kan fungere, for her vil mye av oljen kondensere i glasset før luften trekkes inn i luftfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 29.Mars.2004 Del på Facebook Svart 29.Mars.2004 Har sett forslag om at luften først føres ned i et glass og deretter til luftfilteret. Se på de gode gamle HB apparatene, disse har denne løsningen med fusel. Jeg tror dette kan fungere, for her vil mye av oljen kondensere i glasset før luften trekkes inn i luftfilteret. Godt forslag! Det eneste som var bra på de dårlige, gamle HB-apparatene var fuselglasset. Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 29.Mars.2004 Del på Facebook Svart 29.Mars.2004 Det var aldri noe tema å sette utluftningen etter turbo, og for de som kjenner motoren vet de at det er god plass til å bore et hull både før og etter luftfilter, men samtidig å være i filter huset. Se bilde. Foran luftfilter sitter veivhusfilter, det var da snakk om at jeg setter en vinkel stuss på denne, og setter da en stuss på luftfilterhuset og en slange i mellom. Og så lenge dere mener at ikke turboen Gror igjen av litt oljedamp, er det vel egentlig verdt et forsøk. Dette vil jo også lette litt på filterets oppgave, da mye av dampen som over tid tetter filteret vil forbrennes!! Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Lady H Svart 30.Mars.2004 Del på Facebook Svart 30.Mars.2004 Dersom du tar oljedampen inn i luftfilteret ( Som de fleste gjør), vil varmeveksleren få et oljebelegg. Dette vil vel redusere effekten av varemeveksleren? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 (redigert) 41B-motoren kom med to typer veivhusventilasjon. Noen hadde den konvensjonelle videreførte 41A-løsningen hvor filteret sitter som Fredriksen sier, mellom intercooler og turbo.Andre hadde løsningen med et høyt (ca 1 tomme høyere) bakre ventildeksel. med en slange som gikk inn i luftfilteret. ... Prøvde å etterlyse tips om slangedimensjon i en annen streng for en tilsvarnede løsning. Jeg ser nå at tittelen i den strengen gjelder 31A-motoren, og når jeg har 41A er det kanskje ikke så mange som leser mitt spørsmål. Prøver derfor på nytt her. Jeg har altså planer om å lufte ut med slange der filteret står i dag, og via en plastkanne el.l. direkte ut gjennom hekken i båten. Jeg er i tvil om hvilken slangedimensjon jeg trenger. Ikke for tykk fordi den blir stiv og vanskelig å ha med å gjøre. Må vel tilpasses slagvolum(?). Ber om tips om hvor stor (el. liten) dimensjon jeg trenger. Noen som har "slangeløsningen" - enten fra toppdekselet eller slik jeg har tenkt, og som kan si noe om dimensjon - så takker jeg for tips. Tilføyet: Spørsmålet mitt er flyttet til en egen tråd med riktig tittel Redigert 19.September.2008 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2008 Slangen som går fra toppdeksel til luftfilter på 41B har en dimensjon på ca 3/4 tommer (har ikke målt nøyaktig). Dersom du velger en slange med ca samme dimmensjon bør det vel gå bra, forutsatt at det ikke blir veldig lang avstand til du kommer ut gjennom hekken. Har ingen erfaring med den jobben du tenker år gjøre, men jeg kan tenke meg at det vil være viktig å unngå "dolper" på slangen der oljen kan samle seg. Dersom det blir så mye olje at slangen tettes vil du antagelig ha et problem lignende som om det originale filteret går tett. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Pika Svart 20.Mai.2021 Del på Facebook Svart 20.Mai.2021 (redigert) Er det mulig å gjenopplive denne tråden? Jeg har et sylindrisk veivhusfilter som det er litt olje-søl nederst på, og tenkte å bytte det nå sammen med luft-filter. Problemet er at jeg ikke finner noe dele-nr eller selve filtere på noen av sprengskissene for AQAD41A som jeg har. Tips? Edit; Når jeg søkte på veivhusfilter og ikke hva enn jeg søkte på først, så dukket det opp. Redigert 20.Mai.2021 av Pika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.