Jump to content

Mercedes 190 diesel?


klikk

Recommended Posts

Tror "proffnavnet" på denne motoren er Mercedes 636. Første dieselen fra M. med overliggende kam. Innmari bra motor, elsket av drosjene for 25 år siden. De ble marinisert i tusentall med meget godt resultat. Blant annet Bowmann laget mariniseringsutstyr. Er motoren i god stand er det ingen fare. Men jeg antar at de er 25 år eller eldre...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror tiden går enda fortere enn vi aner Hulda :cheers:

 

Det var vel helst på 1960-tallet  -  altså for ca 40 år siden  -  at disse gamle "drosjedieslene" ble marinisert og satt inn i alle mulige slags båter.

 

Så vidt jeg kjenner til er motorene absolutt flotte saker, robuste og pålitelige. Ulempen kan nok være at de ramler, klakker, klikter og slår noe ganske betraktelig......

 

Det som jeg ville vært oppmerksom på og kanskje skeptisk til er selve mariniseringen. For selv om mange ble professjonelt marinisert, med bl.a. Bowman som du nevner, så var der også mange som ble "hjemmemarinisert" med det man hadde for hånden av deler. Husk at dette skjedde før Biltema var utbredt i Norge :drink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Her er det nok en og annen "vandrehistorie" som er ute og går, tror jeg.....

 

Har selv hatt denne motoren - en kort periode - og maken til motor, om noe "støyende"!

 

OM636 er den dieselmotoren som MB har desidert produsert flest av, og den produseres faktisk ennå. Brukes bl. a. i industrien, f.eks. flyttbare kjøle / frysekontainere med kjøleaggregat lages den dag i dag i Spania. Flyttbare pumpestasjoner lages i Italia. Flyttbare kraftverk /generatorer bruker denne motoren - eksemplene er mange!

 

Den originale  marineutgaven av OM636 er en ettertraktet motor! Det merket jeg når jeg skulle selge sjarken min med denne motoren ombord. Kunne solgt motoren mange ganger.  Kan bare tilføye at den som til sist kjøpte motoren (med båt) var en "fagmann", lærer på en mekanisk yrkesskole - og han var ikke i tvil om denne motorens kvalitet!!

 

Dens dårlige rykte derimot, har oppstått av "hjemmemariniserte" utslitte drosjemotorer som har blitt brukt her i landet på 60 og 70-tallet.

 

show_image_stream.php?bid=9558371&dx=527&dy=451

 

Lykke til!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg tror tiden går enda fortere enn vi aner Hulda :cheers:

Det var vel helst på 1960-tallet  -  altså for ca 40 år siden  -  at disse gamle "drosjedieslene" ble marinisert og satt inn i alle mulige slags båter.

mvh

Poseidon

Jada, jada, vet vi blir gamle, kort- og langtidsminnet blir ugreit... Jeg mariniserte en del slike motorer på tidlig 80-tallet. Mener bestemt at de da fremdeles gikk i Merchedes 190D. 180D var en steinknuser, 190D mer en slåmaskin til sammenlikning. Den siste jeg tok ble nappa rett ut av en taxi, den motoren brukte jeg i flere år selv før båten ble solgt. Det var igrunnen 180D som havnet i utrangerte og ombygde dorrier og alt det der. Hvorom alt, 636-motorene (190D) er gamle. Det er en forkammermotor, og derfor ikke av de verste bråkebøttene. Hvis motoren ikke er fysisk utslitt ville jeg, som du også antyder, ikke hatt noe problem med å bruke den. Forutsetningen er naturligvis at mariniseringen er korrekt utført og med bruk av kvalitetsdeler.

 

Men slik jeg vurderer forholdet, har det egentlig ikke skjedd noe særlig med dieselmotoren før man fikk elektronisk styring, common rail o.s.v. Det var vel det som var revolusjonen. Også når det gjelder støy...

 

Walther_S: Bildet ditt er av en 180D. 190D har aluminium ventildekesel med en forhøyet bue i forkanten som dekker over kjedehjulet som driver kamakselen. Forøvrig viser bildet ditt slik en marinisert motor skal se ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...