klikk Startet 26.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2004 Har kommet over en båt med en marinisert 56hk Mercedes 190 diesel motor. Vet ikke alder på den. Noen som har erfaring med en slik motor i båt? Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 26.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2004 MB har vel ikke det beste rykte som båtmotor, tror Bertel og Steen mariniserte en del av disse motorene. Ble også solgt en del løst mariniseringsett til disse. Så kvaliteten på mariniseringen kan jo vere av vekslende kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2004 Tror "proffnavnet" på denne motoren er Mercedes 636. Første dieselen fra M. med overliggende kam. Innmari bra motor, elsket av drosjene for 25 år siden. De ble marinisert i tusentall med meget godt resultat. Blant annet Bowmann laget mariniseringsutstyr. Er motoren i god stand er det ingen fare. Men jeg antar at de er 25 år eller eldre... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2004 Jeg tror tiden går enda fortere enn vi aner Hulda Det var vel helst på 1960-tallet - altså for ca 40 år siden - at disse gamle "drosjedieslene" ble marinisert og satt inn i alle mulige slags båter. Så vidt jeg kjenner til er motorene absolutt flotte saker, robuste og pålitelige. Ulempen kan nok være at de ramler, klakker, klikter og slår noe ganske betraktelig...... Det som jeg ville vært oppmerksom på og kanskje skeptisk til er selve mariniseringen. For selv om mange ble professjonelt marinisert, med bl.a. Bowman som du nevner, så var der også mange som ble "hjemmemarinisert" med det man hadde for hånden av deler. Husk at dette skjedde før Biltema var utbredt i Norge mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Walter_S Svart 26.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2004 Her er det nok en og annen "vandrehistorie" som er ute og går, tror jeg..... Har selv hatt denne motoren - en kort periode - og maken til motor, om noe "støyende"! OM636 er den dieselmotoren som MB har desidert produsert flest av, og den produseres faktisk ennå. Brukes bl. a. i industrien, f.eks. flyttbare kjøle / frysekontainere med kjøleaggregat lages den dag i dag i Spania. Flyttbare pumpestasjoner lages i Italia. Flyttbare kraftverk /generatorer bruker denne motoren - eksemplene er mange! Den originale marineutgaven av OM636 er en ettertraktet motor! Det merket jeg når jeg skulle selge sjarken min med denne motoren ombord. Kunne solgt motoren mange ganger. Kan bare tilføye at den som til sist kjøpte motoren (med båt) var en "fagmann", lærer på en mekanisk yrkesskole - og han var ikke i tvil om denne motorens kvalitet!! Dens dårlige rykte derimot, har oppstått av "hjemmemariniserte" utslitte drosjemotorer som har blitt brukt her i landet på 60 og 70-tallet. Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2004 Jeg tror tiden går enda fortere enn vi aner Hulda Det var vel helst på 1960-tallet - altså for ca 40 år siden - at disse gamle "drosjedieslene" ble marinisert og satt inn i alle mulige slags båter. mvh Poseidon Jada, jada, vet vi blir gamle, kort- og langtidsminnet blir ugreit... Jeg mariniserte en del slike motorer på tidlig 80-tallet. Mener bestemt at de da fremdeles gikk i Merchedes 190D. 180D var en steinknuser, 190D mer en slåmaskin til sammenlikning. Den siste jeg tok ble nappa rett ut av en taxi, den motoren brukte jeg i flere år selv før båten ble solgt. Det var igrunnen 180D som havnet i utrangerte og ombygde dorrier og alt det der. Hvorom alt, 636-motorene (190D) er gamle. Det er en forkammermotor, og derfor ikke av de verste bråkebøttene. Hvis motoren ikke er fysisk utslitt ville jeg, som du også antyder, ikke hatt noe problem med å bruke den. Forutsetningen er naturligvis at mariniseringen er korrekt utført og med bruk av kvalitetsdeler. Men slik jeg vurderer forholdet, har det egentlig ikke skjedd noe særlig med dieselmotoren før man fikk elektronisk styring, common rail o.s.v. Det var vel det som var revolusjonen. Også når det gjelder støy... Walther_S: Bildet ditt er av en 180D. 190D har aluminium ventildekesel med en forhøyet bue i forkanten som dekker over kjedehjulet som driver kamakselen. Forøvrig viser bildet ditt slik en marinisert motor skal se ut. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 26.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2004 Hvis motoren ikke er fysisk utslitt ville jeg, som du også antyder, ikke hatt noe problem med å bruke den. På veien skal det 1-2 millioner km. til for å slite ut en sånn motor !! mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.