Jump to content

Sabb 2H starter ikke!

nord119

Recommended Posts

Motoren min vil ikke starte! Jeg har elstart, og når jeg vrir om nøkkelen går startemotoren litt "tregt" og den dunker i takt med stemplene.. Kan det tyde på at det er lite startbatteri?

:headbang:

Ikke lite, men dårlig! Dvs enten trenger det lading, eller kanskje er det så dårlig at det må byttes ut! Prøv å lade det opp først, hvis ikke dette hjelper neveverdig må du nok til med et nytt. Om batteriet er noen år så kan det nok tyde på at det er i ferd med å ta kvelden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, skal prøve og lade det nå i ettemiddag, men tingen er jo at det skjedde så kontant liksom.. Har nett kjøpt båten og motoren da, og den har startet på første forsøk hver gang! :smash:

Har du gløding på motoren? I så fall kan det kanskje være dårlig kontakt f.eks? Denne motoren kan være tung å starte uten gløding eller evt olje i sylindrene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

har prøvd med olje i sylinderne, gløding er jeg faktisk ikke sikker på enda.. (Har nesten ikke brukt den, så jeg er ikke helt sikker.. men tror ikke den har :crazy: )

edit: hadde ikke gløding nei...

Edited by Nordfonn (see edit history)

Fire-fem pump med oljekanna inn i hvert av glødeplugghullene. Og fullt pådrag på regulatoren. Da pleier den å starte, hvis du bare har strøm nok på batteriet...

Jeg har hatt samme type motor i fem år selv, så startprosedyren sitter inne :lol::lol: !

hehe, batteriet er på lading nå, så får vi se.. :cheers:

Men, jeg har en mistanke om at dynamoen ikke lader.. I boka står det at ladelyset skal vere av når dynamoen lader, men det lyser hele tiden.. :cryin:

Da lader den ikke nei! Og det har for så vidt noe med starten å gjøre, da du med lite strøm på batteriet ikke får nok turtall på motoren til at den vil starte! Det du kan prøve i tilfeller med lite strøm, er å vippe opp dekompresjonshendelen på toppdekselet, holde denne mens du kinner og slippe når startmotoren har fått opp turtallet. Det hjelper ofte!

Få start først, du kan ruse den litt etterpå, så tar vi problemet med ladinga senere.

Det hende at ladinga "henger", må ha litt turtall på dynamoen før den begynner å lade. :seeya:

Når gikk den sisst?

Det som jeg tenker på først,

1. er drit/vann i dieselen din, tanken?

Det kan være litt av hvert.

2.Får den diesel? dette kjenner du ved å legge hånda på dieselrøret som går inn i dysene, kjenner støtet i røret. Eller skru av røret som går inn i dysene, da skal spruten stå ut av rørene.

3.Dersom dette er ok, er det en ting til, og det er ventiltettingene, er det nok kompresjon?

Klarer du å dra moteren med sveive rundt når den er komprimert? dersom du kan det?, er det for dårlig komprisjon på toppene.

4. Gå systematisk til verks, steg for steg, for å luke ut feilene!

Edited by jonn (see edit history)

Sjekk dieseltanken og filtene først du! Får den diesel og luft, skal den starte! Jeg kan ikke se noen grunn til at kompresjonen skal ha blitt dårlig siden sist du hadde start på den!

Har fått startet den nå, grunnen til at den ikke startet var at de ikke kom diesel fram til dysene (Hva nå som gjorde det..?). Dynamoen og virker nå, etter litt rusing :D

Da er det nok regulatoren som har hengt litt. Fint at den startet til slutt da, disse motorene pleier nå alltid å starte til slutt bare man har diesel og strøm nok...

Edited by index (see edit history)

Hei Nordfonn, ja det var det jeg trodde,

skiftet filter?

rengjort tanken?

Har du Sabb tank? da er det avtapinngskrane under tanken.

Sabben er veldig driftsikre motorer, men må ha ren diesel slik som alle andre dieseler.

Edited by jonn (see edit history)
Har fått startet den nå, grunnen til at den ikke startet var at de ikke kom diesel fram til dysene (Hva nå som gjorde det..?). Dynamoen og virker nå, etter litt rusing :D

Hadde samme problemet på min Sabb type G. Dynamoen ville ikke lade før jeg ruset motoren litt. Byttet til større ladelampe, dvs. høyrere effekt, så var problemet borte. Jeg har ei ladelampe på 10W, funker som bare det.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616