nord119 Startet 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2008 Motoren min vil ikke starte! Jeg har elstart, og når jeg vrir om nøkkelen går startemotoren litt "tregt" og den dunker i takt med stemplene.. Kan det tyde på at det er lite startbatteri? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Ikke lite, men dårlig! Dvs enten trenger det lading, eller kanskje er det så dårlig at det må byttes ut! Prøv å lade det opp først, hvis ikke dette hjelper neveverdig må du nok til med et nytt. Om batteriet er noen år så kan det nok tyde på at det er i ferd med å ta kvelden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nord119 Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Ja, skal prøve og lade det nå i ettemiddag, men tingen er jo at det skjedde så kontant liksom.. Har nett kjøpt båten og motoren da, og den har startet på første forsøk hver gang! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Har du gløding på motoren? I så fall kan det kanskje være dårlig kontakt f.eks? Denne motoren kan være tung å starte uten gløding eller evt olje i sylindrene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nord119 Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 (redigert) har prøvd med olje i sylinderne, gløding er jeg faktisk ikke sikker på enda.. (Har nesten ikke brukt den, så jeg er ikke helt sikker.. men tror ikke den har ) edit: hadde ikke gløding nei... Redigert 12.Juni.2008 av Nordfonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Fire-fem pump med oljekanna inn i hvert av glødeplugghullene. Og fullt pådrag på regulatoren. Da pleier den å starte, hvis du bare har strøm nok på batteriet... Jeg har hatt samme type motor i fem år selv, så startprosedyren sitter inne ! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jonn Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Har du slått over dekompresjonsventilen da Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 hehe, batteriet er på lading nå, så får vi se.. Men, jeg har en mistanke om at dynamoen ikke lader.. I boka står det at ladelyset skal vere av når dynamoen lader, men det lyser hele tiden.. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 (redigert) Ok, men ladinga har ingen ting med starten å gjøre. Du kan kjøre startmotoren, og slå over dekompresjonsvenilene når motoren har fått fart. Redigert 12.Juni.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Da lader den ikke nei! Og det har for så vidt noe med starten å gjøre, da du med lite strøm på batteriet ikke får nok turtall på motoren til at den vil starte! Det du kan prøve i tilfeller med lite strøm, er å vippe opp dekompresjonshendelen på toppdekselet, holde denne mens du kinner og slippe når startmotoren har fått opp turtallet. Det hjelper ofte! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nord119 Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 (redigert) ja, jeg har prøvd det, men den bare går tilbake til dunkingen uten at det har noe og si.. Men, hva kan gjøre at dynamoen ikke lader? Redigert 12.Juni.2008 av Nordfonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Få start først, du kan ruse den litt etterpå, så tar vi problemet med ladinga senere. Det hende at ladinga "henger", må ha litt turtall på dynamoen før den begynner å lade. Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Hm, okei Batteriet står på lading i natt, skal prøve når jeg kommer hjem fra skole i morgen Sitér dette innlegget Link to post
nord119 Svart 13.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Den starter ikke gitt... Hva i all verden kan feile den? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 (redigert) Når gikk den sisst? Det som jeg tenker på først, 1. er drit/vann i dieselen din, tanken? Det kan være litt av hvert. 2.Får den diesel? dette kjenner du ved å legge hånda på dieselrøret som går inn i dysene, kjenner støtet i røret. Eller skru av røret som går inn i dysene, da skal spruten stå ut av rørene. 3.Dersom dette er ok, er det en ting til, og det er ventiltettingene, er det nok kompresjon? Klarer du å dra moteren med sveive rundt når den er komprimert? dersom du kan det?, er det for dårlig komprisjon på toppene. 4. Gå systematisk til verks, steg for steg, for å luke ut feilene! Redigert 13.Juni.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Sjekk dieseltanken og filtene først du! Får den diesel og luft, skal den starte! Jeg kan ikke se noen grunn til at kompresjonen skal ha blitt dårlig siden sist du hadde start på den! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nord119 Svart 14.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Har fått startet den nå, grunnen til at den ikke startet var at de ikke kom diesel fram til dysene (Hva nå som gjorde det..?). Dynamoen og virker nå, etter litt rusing :D Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 (redigert) Da er det nok regulatoren som har hengt litt. Fint at den startet til slutt da, disse motorene pleier nå alltid å starte til slutt bare man har diesel og strøm nok... Redigert 14.Juni.2008 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jonn Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 (redigert) Hei Nordfonn, ja det var det jeg trodde, skiftet filter? rengjort tanken? Har du Sabb tank? da er det avtapinngskrane under tanken. Sabben er veldig driftsikre motorer, men må ha ren diesel slik som alle andre dieseler. Redigert 14.Juni.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Har fått startet den nå, grunnen til at den ikke startet var at de ikke kom diesel fram til dysene (Hva nå som gjorde det..?). Dynamoen og virker nå, etter litt rusing :D Hadde samme problemet på min Sabb type G. Dynamoen ville ikke lade før jeg ruset motoren litt. Byttet til større ladelampe, dvs. høyrere effekt, så var problemet borte. Jeg har ei ladelampe på 10W, funker som bare det. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.