Jump to content

O-ring tykkelser på kjølere til VP AQAD40B

ArildH

Recommended Posts

Har gjennomført en "opprensking" av alle tre kjølere på min VP AQAD40B. Kjøpte nye pakninger og O-ringer for å sikre meg at alt ble tett, og for å slippe å demontere igjen. Men neida... Oljen sprutet og vannet sildret.

Etter å ha demontert innmat fra oljekjøler tar jeg noen mål på sylinder og O-ring-spor. Kjøler innvendig er Ø96mm, spor for O-ring er 3mm dypt og langt(fra ande sylinder), altså Ø102mm utvendig på ringen. O-ring kjøpt fra VP-forhandler er 3mm tykk. Innsats er Ø94mm og har en radiell overgang til flensen som klemmes fast inntil anden av kjøleren. Dette ble ikke tett. Ikke nesten engang... Kjøpte meg en 4mm O-ring istedet og vips så var problemet borte!!

For kjølevannskjøler var det samme leksa, men her var det glykolen som kom ut frontdekselet. Her er ikke O-ring-spor i kjøleren, men berre en faset inngang som O-ring skal ligge mot. Fikk 3mm ring (Ø124mm innvendig, kjølerinnsats er Ø125mm), men byttet den til 4mm for å få dette tett.

Anbefaler alle å gå opp på tykkelse for å unngå problem. Kan klare seg med 3,5mm på kjølevannskjøleren, men 4mm gikk helt fint det også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...