Marwin Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 (redigert) DENNE gir kanskje et annet perspektiv? KLART at reaksjonstid nedsettes, selv med små mengder alkohol i blodet! Redigert 15.Juni.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
2nd Trikker'n Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Noen andre som husker den seansen Den husker jeg godt. Og jeg husker også avholdsfolkets reaksjon til den. Det var da jeg skjønte (pga. reaksjonen til avholdsfolket) at hjernen har godt av litt alkohol. På den måten opprettholdes intelligensen og virkelighetssansen. Sorry veldig OT. Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Så i VG at Motorførernes Avholdsforbund mener at Båtmagasinet oppfordrer til båtfyll. Ble noe satt ut av påstanden. Hva mener dere? Det står ikke noen plasser i Båtmagasinet at de oppfordrer til båtfyll. Men Motorførernes Avholdsforbund, VG og mange andre leser artikkelen i Båtmagasinet som fanden leser bibelen. Så jeg skjønner godt at du ble satt ut av artikkelen. Jeg tar gjerne et glass vin til maten ombord, men jeg er da for svingende ikke en fyllefant av den grunn. Når skal det norske folk begynne å se forskjellen? Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 KLART at reaksjonstid nedsettes, selv med små mengder alkohol i blodet! Men den nedsettes svært lite på vanlige folk. Momenter som spiller mye sterkere inn, er erfaring og alder. En erfaren båtfører reagerer på ting han ikke tenker over, dvs han kanholde flere fokus samtidig. Men aller mest: Jo eldre man blir, jo tregere reagerer man. Betyr det at man skal forby alle over 50 år uten erfaring på sjøen, eller for den saks skyld på veien? Nei selvsagt ikke. Så hva prøver jeg å si? Slutt å syt over båtpilsen! Moderat inntak av alkohol har aldri laget ulykker på sjøen! (Det er først når det går forbi moderat det kommer ulykker, men det er allerrede forbudt!) Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Men aller mest: Jo eldre man blir, jo tregere reagerer man. Betyr det at man skal forby alle over 50 år uten erfaring på sjøen, eller for den saks skyld på veien? Kanskje du skulle holde seg under 50knop? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Dette ble presentert i en faktaboks i VG etter dødsulykken i på Bygdøy i mai i år: ]FAKTA [/size] 0,2: Øyets evne til å fokusere hurtig og omstille seg fra lys til mørke reduseres. Evnen til å gjøre kompliserte oppgaver svekkes, du blir anspent og litt varm. 0,5: Evnen til å oppfatte situasjonen og reagere presist begynner å reduseres. Hemningene begynner å forsvinne. 0,8: Nedsatt koordinasjonsevne og økt reaksjonstid. Hukommelse og kritisk sans svekkes. 1,0: Oppmerksomhet og konsentrasjonsevne er svekket, begynnende tretthet, nedsatt balanse og bevegelsesevne. De fleste slutter å drikke på dette tidspunktet. 1,5: Nedsatt bevegelsesevne, sløret tale. Man er full. 2,0: Forgiftningssymptomer, ingen selvkontroll. Talevansker. Mange ser dobbelt. 3,0: Ikke kontroll på urinblære, fare for bevisstløshet. Opplever ikke hva som skjer. 3,5- 4,0: Bevisstløshet inntreffer. Redusert åndedrett. Stor fare for hjernelammelse og død. 4,0: Få overlever så høy promille. (Kilde: Sosial- og helsedirektoratet) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.