Jump to content

Oppfordrer til båtfyll.

27 knop

Recommended Posts

Avholdsfolk :headbang:

De har ingen ting i alkohol debatten å gjøre!

De er jo bare teoretikere.

De ser det som sin oppgave å male fanden på veggen så sannt de har en mulighet.

Ignorer dem.

Det eneste som er verre en avholdsfolk er fulle folk.

Vi er vel alle hyklere?

Vi sier én ting og gjør noe annet.

Så til "on topic": BM har tradisjonelt (fra starten av på 80-tallet og inn på 90-tallet i alle fall) vært imot promillegrense og alkoholforbud på sjøen. Dette fordi det er "få som ødelegger for oss mange", fordi det ikke er ressurser til å kontrollere med videre. Én ting som ble trekt frem i en leder var også faren for at folk holdt seg tilbake fra å hjelpe noen i nød, fordi de hadde nydt alkohol. BM refererte til en uttalelse fra en båt-politi som mente promillegrense på sjøen var noe sprøyt.

Jeg vil presisere at BM aldri har forsvart stort alkoholinntak og båtføring. (Som jeg har lest, heller tvert om.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ignorer dem.

Dette blir for usaklig og dumt. Nå er det vel ikke Motorbåteiernes Avholdsforbund det er snakk om, men Motorførernes Avholdsforbund, altså i utgangspunket en bilinteresseorganisasjon. Er helt enig i at det som kommer frem i artikkelen i VG er det grunn til å reagere på. Det er er del bråkjekke hurragutter i båtmedia som nok hadde tjent på en mer balansert omtale av båtlivets gleder. Ikke minst med tanke på at det er et helt annet "trafikkbilde" på sjøen, med både flere og mer hurtiggående båter. Av den grunn burde alkohol og båtbruk absolutt blitt tatt mer seriøst enn det som vises i denne artikkelen i Båtmagasinet.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Ignorer dem.

Hehe, prima melding!

- Men fulle avholdsfolk derimot, de tenderer mot å være hyggelige, akkurat som om sirkelen liksom er sluttet :lol:

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Etter hva jeg forstod av reportasjen var en del av problemet 16-åringer med 0,8 i promille som førte båter i 80-90 knop. :crazy: Finnes virkelig disse? I så fall kan det umulig være flere enn det som kan telles på en hånd...

Nok en reportasje for å presse frem båtsertifikat! Avholdne bilister som skriker over seg om et problem som knapt nok eksisterer, og som de færreste båtfolk gjenkjenner...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Synes avholdsbevegelsen er enda værre enn fulle folk! De er noen hyklere og sytepaver hele gjengen. Jeg synes det er helt topp å nyte en øl eller fem på fjorden en varm sommerdag, men synes man skal unngå fyll på sjøen.

Enig med Kaptein Øl. :drink:

Tror jeg tar meg en cognac før frokost, fri i morgen og slipper å sutre over charter trafikken i Oslo der folk blir tatt med 2,6 i p :flag: Må bare bunkre litt først og stoler på at gutta på bunkern klarer å tappe hehe :lol::lol::lol:

:fishing:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Det er stor forskjell mellom å nyte alkohol og det å være uansvarlig...

Det er stor forskjell mellom å skrive at man kan ha det hyggelig med en pils i hånden, og det å oppfordre til fyll.

Man er ikke nødvendigvis uansvarlig og utilregnelig fordi man har drukket en pils.

Jeg forsvarer ikke båtfyll, og vil det gjerne til livs. Men jeg forsvarer ikke strengere grense heller. Gode holdninger, refr til vedkommende her som ikke drakk alkohol når han førte sin båt som var god for 65 knop, er å foretrekke.

Det er utvilsomt mye dumt som skjer når folk er fulle. Det er unektelig mye dumt som skjer når folk er edru også... :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

jeg drikker javnt hele dagene på sjøen. tipper % er noe som 0,4 eller no. blir selvsagt ikke full av 8 pils om dagen når man grilles i solen og ligger ved uthavn. kveldene øker takten litt avhengig av medreisende. skammer med ikke . og man slipper å irritere seg over folk som ikke har tatt ned flagget kl 21,00 .:-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Etter hva jeg forstod av reportasjen var en del av problemet 16-åringer med 0,8 i promille som førte båter i 80-90 knop. :crazy: Finnes virkelig disse? I så fall kan det umulig være flere enn det som kan telles på en hånd...

Nok en reportasje for å presse frem båtsertifikat! Avholdne bilister som skriker over seg om et problem som knapt nok eksisterer, og som de færreste båtfolk gjenkjenner...

Så ut som en noe tendensiøs artikkel, med rett bruk av klipp & lim , og sitater tatt ut av sin sammenheng så kan man vri på det meste.

For meg så det ut til at BM skrev om Poker Runs slik det var i USA. Ikke en oppfordring til å gjøre det samme her hjemme.

At det blir noen Poker Runs i Norge i sommer er en ting, men tviler for at det blir så mange helikoptre og så mye sponsing fra Budweiser. Eller så mange båter som går i 100 knop.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Til dere som synst det er greit å ha 0.8 som promille grense på sjøen.

Eg er imot 0.8 grensen den burde være 0.2 slik som den er for yrkesaktive sjøfolk og for bil.

Hvis dere er i mot mitt standpunkt så gå i butikken og kjøp et alkometer, fåes på Clas Ohlson for noen lapper.

Sett dere ned foran tv med den råeste konsollen dere har. Kjøp et fett bilspill.

Spill dette spillet i 8 timer.

Neste dag spiller du to race.

Drikk så alkohol slik at du får ca 0.8 i promille.

Kjør så to race til, og sjekk tida di.

Jeg kan garantere at den er veldig mye dårligere.

Jeg vil også legge til at det er forskjell på Snekke i 5 knop og båt i 50knop.

Edited by truls8 (see edit history)
Sett dere ned foran tv med den råeste konsollen dere har. Kjøp et fett bilspill...
Ja jeg er enig at røkke og gjelsten og gutta bør holde seg unna alkohol når de "kjører" offshore.

Men det var ikke det vi snakket om :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Sett dere ned foran tv med den råeste konsollen dere har. Kjøp et fett bilspill.

Tviler ikke et sekund på det. :yesnod:

Takk. :)

Hos oss blir det ikke nytt alkohol før båten ligger stille (les: fortøyd) av kapteinen. Men det har vel med at vi ikke har tid til å slappe av med unger som krever oppmerksomhet. :lol:

Snakker om det har ikke hatt innvielsefest ombord enda.... :headbang:

Hvis dere er i mot mitt standpunkt så gå i butikken og kjøp et alkometer, fåes på Clas Ohlson for noen lapper.

Tull å tøys :lol:

Mye bedre å bruke pengene på litt :drink: isteden. Vi er da tross alt båtfolk. :lol::wink: Helt unødvendig å bruke penger på å måle noe en vet en har :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Til dere som synst det er greit å ha 0.8 som promille grense på sjøen.

Eg er imot 0.8 grensen den burde være 0.2 slik som den er for yrkesaktive sjøfolk og for bil.

Denne testen ble utført i beste sendetid i ett Fredags(eller Lørdags ?) show i NRK for mange år siden. Husker ikke helt hvilket program, men Dan Børge var programleder.

De glemte imidlertid å punktet om å kjøre seg varme på forhånd. Det er også noen år siden, før spill var noe voksne folk var kjent med å håndtere på forhånd.

Ett panel med 5-6 mann ble altså utstyrt med bilspill og drikkevarer og alkometer i studio, og formålet var altså å bevise hvor mye dårligere sjåfør alkohol gjør deg til.

Problemet var bare at i løpet av seansen lærte de seg etter hvert å beherske bilspillet (som de ikke hadde prøvd før), og alkoholen fikk dem sikkert til å senke skuldrene også (de var både på TV og drev med noe de ikke var vandt med fra før.).

Resultatet var uansett at de kjørte bedre og bedre hele kvelden, og så vidt jeg husker måtte hele testen dysses ned, for den gav ikke det ventede, politisk korrekte resultat :lol::lol:

Noen andre som husker den seansen :tongue:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie