Jump to content

HK-avgift


Amina

Recommended Posts

Takk for raskt svar. Er bare så uvitende, men så lærte eg noe i kveld også. Ang. trekke fra så meiner eg at tidligere så blei det trekt fra 10. (Endret til 9 no). Men okei, ditt svar Dreamer er godtatt.

Link to post

Jeg er ingen ekspert på dette området, man har ikke hørt at man kan trekke fra noe. Kjenner jeg de rød-grønne rett, er det nok ingen hester som får lov til å snike seg gratis inn i landet ..

Link to post

Grunnen til de 9, er nok at det ikke betales for motorer under 10 hk. Er det ikke slik da, men så man kan nok spørre om 9 hester er gratis, men tror nok ikke det (altså på større motorer).

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Nå kverulerer jeg sikkert

Men hvordan er det da hvis du bare importerer en motorblokk.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Nå kverulerer jeg sikkert

Men hvordan er det da hvis du bare importerer en motorblokk.

Da er det desverre også hk-avgift..... Du kan tro jeg er forbanna på det, sitter her med en mercury 60hk 4-t efi med et hull på størrelsen av neven min i sida, skal jeg kjøpe ny blokk kommer det over 7000kr bare i hk avgift, på en motor som det jo i bunn og grunn allerede er betalt både hk-avgift og moms på fra før!

Norge og våre j**la avgifter for og si det sånn......

Link to post
ingar du må kansje oppdatere kalkulatoren for etter tollvesnet så er 143,50 per hk

Mange takk for tilbakemelding, det er rettet opp.

 

Grunnen til de 9, er nok at det ikke betales for motorer under 10 hk.

Isåfall er kalkulatoren fremdeles feil, den regner avgift fom 9hk..

Link to post
Da er det desverre også hk-avgift..... Du kan tro jeg er forbanna på det, sitter her med en mercury 60hk 4-t efi med et hull på størrelsen av neven min i sida, skal jeg kjøpe ny blokk kommer det over 7000kr bare i hk avgift, på en motor som det jo i bunn og grunn allerede er betalt både hk-avgift og moms på fra før!

 

HK avgift på en motorblokk? Er du helt sikker på det?

Link to post

Jepp, det skal betales avgift på "motorblokk til marinemotor".

 

Men man kan ta inn en bilmotor eller industrimotor uten hk avgift - så lenge man ikke samtidig importerer mariniseringsutstyr, da anses det som båtmotor.

 

http://www.toll.no/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_...ery=hk%20avgift

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja det er hk avgift på motorblokk

men spm jeg ville frem til var.

 

Hva gjør man ved beregning hk avgift motorblokk?

Men hvilken avgift.

Eksempelvis er det vel samme blokken på Yamaha fra 150 til 250 hk.

Betaler man for 250 hk da?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

tja, enkelte vil kanskje tolke det slik..?

 

Det jeg antar ledd 2 er rettet inn mot er motorer som kan begrenses/trimmes elektronisk, var det ikke en slik sak med FNM-motorene...?

 

§ 3-15-2. Avgiftsgrunnlag og -beregning

(1) Avgiftsgrunnlaget er båtmotorens effekt målt i hestekrefter, jf. ICOMIA STANDARD nr. 28. Komplette hekkaggregater, utenbordsmotorer og andre båtmotorer med fremdriftsenhet, måles på propellaksel. Båtmotorer uten fremdriftsenhet måles på veivaksel. For løs motorblokk beregnes avgiften på veivaksel etter effekten på den båtmotor den er produsert for.

(2) Ved avgiftsberegningen skal effekten ikke settes lavere enn den høyeste motorstyrke som oppgis ved salg eller reklame her i landet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
HK avgift på en motorblokk? Er du helt sikker på det?

 

 

Kan jo umulig være sånn? Jeg er ganske sikker på at til bil kan man ta inn erstattelsesdeler uten å betale ny avgift. "Kun" mva....

Link to post

Man kan bytte ramme på bil uten å betale engangsavgift, men det er fordi det er lagt opp et eget system for dette.

"Faren", sett fra det offentliges side, med båtmotorer er selvsagt at ordningen misbrukes. For at dette skal unngåes må det være en form for offentlig kontroll med at blokka er destruert, med tilhørende papirmølle. Dette vil jo koste penger...

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...