Amina Startet 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2008 (redigert) Håper noen kan hjelpe. Lurer på om HK-avgiften skal betales for alle HK, eller skal man trekke fra 9 stk.? Er det i tillegg moms på HK-avgiften? Redigert 12.Juni.2008 av maaja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Hvorfor skulle du trekke fra 9 HK? Det er moms på toppen en HK-avgiften. Sitér dette innlegget Link to post
Amina Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Takk for raskt svar. Er bare så uvitende, men så lærte eg noe i kveld også. Ang. trekke fra så meiner eg at tidligere så blei det trekt fra 10. (Endret til 9 no). Men okei, ditt svar Dreamer er godtatt. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Jeg er ingen ekspert på dette området, man har ikke hørt at man kan trekke fra noe. Kjenner jeg de rød-grønne rett, er det nok ingen hester som får lov til å snike seg gratis inn i landet .. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Grunnen til de 9, er nok at det ikke betales for motorer under 10 hk. Er det ikke slik da, men så man kan nok spørre om 9 hester er gratis, men tror nok ikke det (altså på større motorer). Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Ingar Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Importkalkulator. Sitér dette innlegget Link to post
pergrip Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 ingar du må kansje oppdatere kalkulatoren for etter tollvesnet så er 143,50 per hk http://www.toll.no/upload/aarsrundskriv/2008baatmotor.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Man betaler for antall aksel hk, ikke veivhus hk. Feks betalte jeg for 2x418 hk på Nordwesten. Motorene er D6 435 som gir 435 hk på svinghjulet og 418 på akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Nå kverulerer jeg sikkert Men hvordan er det da hvis du bare importerer en motorblokk. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
csvirus Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Nå kverulerer jeg sikkertMen hvordan er det da hvis du bare importerer en motorblokk. Da er det desverre også hk-avgift..... Du kan tro jeg er forbanna på det, sitter her med en mercury 60hk 4-t efi med et hull på størrelsen av neven min i sida, skal jeg kjøpe ny blokk kommer det over 7000kr bare i hk avgift, på en motor som det jo i bunn og grunn allerede er betalt både hk-avgift og moms på fra før! Norge og våre j**la avgifter for og si det sånn...... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 ingar du må kansje oppdatere kalkulatoren for etter tollvesnet så er 143,50 per hk Mange takk for tilbakemelding, det er rettet opp. Grunnen til de 9, er nok at det ikke betales for motorer under 10 hk. Isåfall er kalkulatoren fremdeles feil, den regner avgift fom 9hk.. Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Da er det desverre også hk-avgift..... Du kan tro jeg er forbanna på det, sitter her med en mercury 60hk 4-t efi med et hull på størrelsen av neven min i sida, skal jeg kjøpe ny blokk kommer det over 7000kr bare i hk avgift, på en motor som det jo i bunn og grunn allerede er betalt både hk-avgift og moms på fra før! HK avgift på en motorblokk? Er du helt sikker på det? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Jepp, det skal betales avgift på "motorblokk til marinemotor". Men man kan ta inn en bilmotor eller industrimotor uten hk avgift - så lenge man ikke samtidig importerer mariniseringsutstyr, da anses det som båtmotor. http://www.toll.no/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_...ery=hk%20avgift Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Daffy Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Ja det er hk avgift på motorblokk men spm jeg ville frem til var. Hva gjør man ved beregning hk avgift motorblokk? Men hvilken avgift. Eksempelvis er det vel samme blokken på Yamaha fra 150 til 250 hk. Betaler man for 250 hk da? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
ivar Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 tja, enkelte vil kanskje tolke det slik..? Det jeg antar ledd 2 er rettet inn mot er motorer som kan begrenses/trimmes elektronisk, var det ikke en slik sak med FNM-motorene...? § 3-15-2. Avgiftsgrunnlag og -beregning(1) Avgiftsgrunnlaget er båtmotorens effekt målt i hestekrefter, jf. ICOMIA STANDARD nr. 28. Komplette hekkaggregater, utenbordsmotorer og andre båtmotorer med fremdriftsenhet, måles på propellaksel. Båtmotorer uten fremdriftsenhet måles på veivaksel. For løs motorblokk beregnes avgiften på veivaksel etter effekten på den båtmotor den er produsert for. (2) Ved avgiftsberegningen skal effekten ikke settes lavere enn den høyeste motorstyrke som oppgis ved salg eller reklame her i landet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
flipflap Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 HK avgift på en motorblokk? Er du helt sikker på det? Kan jo umulig være sånn? Jeg er ganske sikker på at til bil kan man ta inn erstattelsesdeler uten å betale ny avgift. "Kun" mva.... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Man kan bytte ramme på bil uten å betale engangsavgift, men det er fordi det er lagt opp et eget system for dette. "Faren", sett fra det offentliges side, med båtmotorer er selvsagt at ordningen misbrukes. For at dette skal unngåes må det være en form for offentlig kontroll med at blokka er destruert, med tilhørende papirmølle. Dette vil jo koste penger... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.