Jump to content

Raymarine ST 6002 Plus - waypoints confirm


Luigi

Recommended Posts

Du bør oppgradere softwaren til 4.29. Her er det bedre autopilotfunksjoner. Jeg synes at du bør la NV gjøre dette. Jeg rotet bort to dager på dette før jeg fikk det til. Det er viktig å starte med oppgradering av slaven og deretter av "master". Dersom du lurer på hvem som er slave kan du separat sku av oppe og nede skjerm. Når det "piper" vet du at du har slått av "master".

 

Håper du oppgraderer software før ferien starter - alt fungerer bedre for meg i år sammenlighet med v3.xx versjonen. Radaren er en drøm!!!!!

Link to post

For meg er det ikke "tradisjonell navigasjon" fra A til B hvor automatiske kursendringer er ønskelig.

 

Jeg nevnte eksemplet med "mudret" innseiling. Her er det få til ingen referansepunkter i et rett strekk på ca. 400 meter - og på dette strekket er det 4-5 turn som er kritiske for å unngå sandbanker. Når man går her første gangen på våren bør det gjøres i dagslys og gjerne med utkikk ned i vannet forut. Etter dette tar man vare på track-loggen og følger denne på plotteren når man går samme strekning. Hastighet er da så lav som praktisk mulig. I dette tilfelle ville det vært til stor hjelp å la AP'en følge tracket automatisk (man kan gjøre dette med Raymarine AP, men da altså ikke uten å manuellt bekrefte hver kursendring).

 

Et annet eksempel er når man er alene i båten og dorger etter sjøørret. Da velger/ønsker jeg ofte en kurslinje som følger en dybdelinje langs land (eks. 10-20 meter dybde) . Hastigheten er selvfølgelig lav og jeg står gjerne akter og veksler oppmerksomhet mellom kurs og snøre. I dette tilfellet er det ønskelig med små kursendringer kontinuerlig for å følge dybdelinjen - og det kan gjerne bli 100+ justeringer selv på en relativt begrenset strekning.

 

"Frøken Fryd" foreslår at man skal lage flere punkter slik at man unngår kursendringer over 10 grader og dette kan være et smart tips for Simrad brukere, men ST6002 som det her var snakk om krever manuell godkjenning uansett kursendring.

 

Forøvrig syntes også jeg at det er mange gode eksempler og tilhørende argumenter for at automatiske kurs-endringer er uønsket av sikkerhetsmessige grunner, men brukt med forstand kan auotmatikk i noen tilfelle være å foretrekke og det ville da gitt piloten et utvidet anvendelses område.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...