Jump to content

Raymarine ST 6002 Plus - waypoints confirm


Luigi

Recommended Posts

Arg! Nå er jeg skikkelig deppa:-O Har akkurat fått montert Raymarine ST 6002 Plus autopolot. Denne autopiloten krever - som en rekke andre - en bekreftelse hver gang man skal bytte kurs ved et waypoint. Jeg forstår sikkerheten og tanken bak det, men noe av grunnen til at jeg ønsket autopilot, var at jeg skulle kunne kjøre "track back" med GPS navigatoren. Jeg ønsker at båten skal følge samme kurs tilbake som der jeg kjørte "til".

 

Montøren som satte dette opp, mente først at det var en "vei utenom" - via noen koder skulle man kunne koble ut denne funksjonen, men etter hvert viste det seg at han ikke klarte dette. Superskuffet over dette, og lurer på om det finnes noen som helst mulighet til å få koblet ut denne idiotiske sikkerheten? For meg virker det mer som det er en uting enn en nyttig sikkerhetsfunksjon - båten kan jo gå på land fremfor å følge ruten den skal - hvis man ikke får trykket bekreftelse.

 

Jeg tror jeg kan si at jeg er villig til å prøve ALT for å få til dette. En person har sagt at han tror at man man kan gå utenom dersom man gjør noe med å kalle waypointsene det samme navn, men dette krever for det første pc i båt (hvilket jeg ikke er så glad i), og for det andre vet han ikke helt hvordan man gjør det. Det kan hende at man må helt ned på kretskort nivå, men jeg MÅ finne en eller annen løsning på dette, hvis ikke er all glede med utstyret borte. Jeg kunne valgt Garmin (hvilket jeg helst ville), men det går ikke da jeg har Volvo IPS drev, og da er det dessverre kun Raymarine som kan levere den boksen som snakker med IPS systemet.

 

HJELP! Jeg kommer ikke til å gi meg på dette.....

Link to post

Jeg forstår godt Raymarien - jeg har en 8002 og den gir alarm ved hvert waypoint. Den Simrad AP 26 vi hadde i Windyen endret kurs automatisk ved WP's om kursendringen ikke var større enn 10 grader

 

 

Hva er egentlig problemet ditt ? Jeg synes det er greit å holde utkikk når jeg kjører på autopilo - og om jeg må trykke bekreftende på en alarm gjør ikke det meg noe.

Link to post

Jeg tror ikke at jeg skjønner problemstillingen.

Dersom man tenker seg at båten skal gå fra veipunkt-til-veipunkt uten kontroll av seilasen, kan dette jo gå virkelig ille. Ett eller annet sted må man jo kontrollere for seilasen/bestikk. Du har jo store muligheter til å plassere veipunkter slik at du får en behagelig seilas.

For mange år siden hadde jeg et system som skiftet kraftig kurs med mye overstyring ved et veipunkt. Dengang hadde jeg vansker med grensen for kursendringer - og det ble et spetakkel med sirkulasjoner omkring minste og største kursendring.

Link to post
Hva er egentlig problemet ditt ? Jeg synes det er greit å holde utkikk når jeg kjører på autopilo - og om jeg må trykke bekreftende på en alarm gjør ikke det meg noe.

 

Problemet er følgende: Jeg bruker ofte funksjonen "Track Back" på GPSen. Da går båten tilbake akkurat samme vei den kom - men konsekvensen er at man får et stooort antall waypoints som kommer som følge av at navigatoren lager WP etter ruten man kjørte til stedet man skal kjøre fra. Det blir håpløst når man skal bekrefte flere ganger pr minutt.....

Link to post
Hvoprdan går det Bavaria38 Sport,

Har du fått noen løsning på problemet knyttet til veipunktene for returturen?

 

Nei, har ikke funnet noen løsning - og det er en del her som ikke skjønner min problemstilling. Jeg kan forstå at systemet bør ha en sikkerhet som gjør at fører av båten bår si at man er "våken" av og til, men når jeg skal kjøre "track back" så kommer det flere hundre WP, og det er det en del personer som ikke skjønner her ser jeg.

 

Alternativt kunne man kreve at systemet ba om acknowledge hvert femte minutt eller noe sånt.

 

Garmin har (selvsagt) en løsning for dette, men de har ikke modul for Volvo Penta IPS dessverre, så derfor måtte jeg installere Raymarine...

Link to post
Jeg kunne forestille mig, at især trolling-fiskere har behov for at kunne følge en fast rute og ønsker at koncentrere sig om at fiske uden at skulle bekræfte det nye waypoint hele tiden.

 

Hm... hørtes veldig smart ut, men jeg kjenner ikke et eneste forum som har noe slikt for seg, og jeg tror jeg har slitt ut Google sin søkemotor...

Link to post
Superskuffet over dette, og lurer på om det finnes noen som helst mulighet til å få koblet ut denne idiotiske sikkerheten? For meg virker det mer som det er en uting enn en nyttig sikkerhetsfunksjon - båten kan jo gå på land fremfor å følge ruten den skal - hvis man ikke får trykket bekreftelse.

Holder du ikke konstant utkikk? For meg er det mye bedre at du kjører på land enn at du plutselig dreier 90 grader og går på meg som akkurat da var opp på siden av deg! :headbang: Så Raymarine er nok et lite hakk glupere enn deg.

 

Lars H. :nono: :nono:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har også forundret meg en smule på denne såkalte "sikkerhetsfunksjonen" med å måtte kvittere alle veipunkter. Om en er i litt urent eller trangt farvann og av en eller annen grunn lar være å kvittere nytt veipunkt er en jo sikker på å gå på land/grunn og hva er så mye bedre med det enn å følge planlagt rute????? Fisking og søkeruter virker jo helt idiotisk å måtte kvittere hele tiden... Om en skal tenke sikkerhet så måtte det jo heller være en dødmannsfunksjon der en må kvittere at en er våken/på plass hvert 10 minutt e.l. Dette brukes jo i stor utstrekning i større båter...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Jeg kunne valgt Garmin (hvilket jeg helst ville), men det går ikke da jeg har Volvo IPS drev, og da er det dessverre kun Raymarine som kan levere den boksen som snakker med IPS systemet.

 

Bavaria38 Sport,

 

litt off topic, men hvilken erfaring har du med Raymarine AP og IPS i plan. Jeg synes båten har lett for å jage litt når den går på AP og det er ikke gjort i en fei heller å få det justert bort gjennom oppsett av AP.

 

mvh

Rogger

Link to post
  • 2 uker senere...
Arg! Nå er jeg skikkelig deppa:-O Har akkurat fått montert Raymarine ST 6002 Plus autopolot. Denne autopiloten krever - som en rekke andre - en bekreftelse hver gang man skal bytte kurs ved et waypoint. Jeg forstår sikkerheten og tanken bak det, men noe av grunnen til at jeg ønsket autopilot, var at jeg skulle kunne kjøre "track back" med GPS navigatoren. Jeg ønsker at båten skal følge samme kurs tilbake som der jeg kjørte "til".

Jeg ser også at denne funksjonen kunne vært ønskelig. Noen båtvenner har svært trang innseiling til hjemmehavn (mudret kanal, en båt av gangen) og mange bruker her tracklog på plotteren for å følge en trygg led. Det å la AP'en gjøre små kursendringer (på basis a tracklog) mens man selv holder utkikk ville gjort denne innseilingen både enklere og tryggere (å sitte og trykke Next-Next på AP'en er ikke noe alternativ her). Trolling er et annet eksempel hvor man gjerne kunne benyttet Trackback for å følge favoritt ruter.

Når det gjelder sikkerhet følger jeg SveiHa's tankegang. Det er heller tvilsomt att å gå rett frem er bedre i en trang led enn å følge en rute (utkikk fremover må man ha uansett og løpende rute/kurs endringer følger man på plotteren). Raymarine støtter også disse fiske-mønstrene (sirkel, kløver etc.) med automatisk kurs-skifte så helt konsekvent er de heller ikke.

 

Coursemaster fikk en pris så tidlig som i 1984 for å være første leverandør av slik funksjonalitet. Ellers så har vel Simrad støtte for dette i sine modeller. De har en funksjon for track "GPS" hvor de tillater automatsik kursendring inntil 10 grader, men det er også en funskjon for track "ECP" (Electronic Chartplotter) som ikke har 10 graders begrensningen (her kan man også konfigurere ønsket svingradius for waypoint overganger). Simrad har også støtte for IPS til sine AP16 og AP25 modeller.

 

Nautamatic (TR-1 Gladiator, TR-1 Gold) sine autopiloter støtter også dette. De støtter også dynamisk sving-radius på basis av hastighet/turtall (stor radius ved høy hastighet, liten radius ved lav hastighet). Nautamatic ble overtatt av Garmin i mars i fjor og disse AP'ene ser jeg relanseres i Garmin innpakning i disse dager. AP'ene har også noe de kaller "Shadow-Drive". Her er AP'en aktiv hele tiden under seilas. Når man endrer kurs (via ratt/ror) kobles den midlertidig ut for så automatisk å overta igjen når kursen er stabil. Man behøver med andre ord ikke å gå via "Standby/Pilot" knapper for å foreta en kursendring, men oppnår det samme direkte med rattet.

 

Hvordan går det med 'Bavaria38 Sport' og Raymarine - har du greid å overbevise de om at du er sjef for kursendring i egen båt?

Redigert av borref (see edit history)
Link to post
Hvordan går det med 'Bavaria38 Sport' og Raymarine - har du greid å overbevise de om at du er sjef for kursendring i egen båt?

 

Dessverre, har ikke kommet noe lengre med det, for meg begynner ferien 5. juli, så da får jeg heller felle mine tårer over en autopilot til 50.000 som ikke gjør det den skulle. Desverre er det kun Raymarine som størrer Volvo IPS drevene... Garmin er så uendelig mye bedre i slike sammenhenger.....

Link to post
....Jeg tror jeg kan si at jeg er villig til å prøve ALT for å få til dette......
Jeg har først nå lest dette innlegget litt mer grundig etter som jeg i dag har blitt svært fornøyd med autopiloten ombord med oppgraderingen til Raymarine 4.29. Jeg vet ikke riktig hva du legger i at du vil prøve "alt". Jeg planlegger som regel rutene i forkant. Desverre er det en begrensning med 50 veipunkter per rute, men dette håndteres ved å lage flere ruter. Dersom man seiler i farvann med mange øyer, grunner og annet som skal rundes, kan det bli mange veipunktyer. Etter hvert lærer man seg teknikken med å få til gode svingesirkler med få veipunkter. Ved hvert veipunkt kan du velge å gå over til manuell styring, rett frem styring (autopilot) eller å følge ruta (track). Jeg synes dette fungerer perfekt. Samtidig kan man føre bestikk ved (enkelte) av veipunktene. Jeg planlegger rutene med Raytech RNS v. 6.1 (beta-versjon) og det går svært fort å lage ruter med denne programvaren (koblet som ethernet til navigasjonsutstyret).
Link to post

På min Simrad AP9 kan jeg velge mellom slik styring det beskrives og en såkalt ecdis mode. I Ecdis mode hører du tre pip og kursforandringen trer i kraft. I "vanlig mode" må du kvittere hver kursforandring over ett antall grader.

Jeg foreslår at du lar plotteren din lage nytt waypoint for hver - la oss si - 8 grader. Da skal piloten selv gå mot neste waypoint uten kvittering, grunnen er at kursendringen er så liten at den aksepterer ny kurs automatisk. Det samme kan du gjøre når du lager nye ruter, lag ruter som ikke overstiger 10 grader kursforandring, lag heller 4-5 waypoints rundt staken eller hva du skal runde. Sikkerheten rundt dette forstår du selv - en må følge med...

 

Ellers vil jeg trekke frem en god egenskap ved bekreftelse, man går mot ett nes og man hører alarmen på piloten, litt for tidlig gjerne, da kan man la skuten fortsette på kursen og bekrefte når neset er passert.

Link to post
Jeg har først nå lest dette innlegget litt mer grundig etter som jeg i dag har blitt svært fornøyd med autopiloten ombord med oppgraderingen til Raymarine 4.29.

 

Jeg har Garmin 3010C GPS med Raymarine ST6002 Plus autopilot. Det er den eneste som går på Volvo Penta IPS. Ble litt nysgjerrig når du nevnte oppgradering - tror ikke det er mulig å oppgradere autopiloten? Eller er det navigatoren du henviser til?

 

Jeg vet ikke riktig hva du legger i at du vil prøve "alt". Jeg planlegger som regel rutene i forkant. Desverre er det en begrensning med 50 veipunkter per rute, men dette håndteres ved å lage flere ruter.

 

Problemet er følgende: en av de bedre funksjonene som finnes på GPSen. Kom deg trygt hjem samme veien man gjørte til. Men når man gjør dette, får man MANGE waypoints, og man blir sittende å trykke i ett sett... Det er problemet....

 

Etter hvert lærer man seg teknikken med å få til gode svingesirkler med få veipunkter. Ved hvert veipunkt kan du velge å gå over til manuell styring, rett frem styring (autopilot) eller å følge ruta (track).

 

Hm.... Er dette noe du programerer i autopiloten, eller tenker du på hvordan du legger opp rutene?

 

Jeg synes dette fungerer perfekt. Samtidig kan man føre bestikk ved (enkelte) av veipunktene. Jeg planlegger rutene med Raytech RNS v. 6.1 (beta-versjon) og det går svært fort å lage ruter med denne programvaren (koblet som ethernet til navigasjonsutstyret).

 

Sist og ikke minst: er dette programvaren du benytter for planlegging på PC? Jeg ser etter dette, men vet ikke hva som er best, og hva jeg kan bruke på Garmin GPSen. Kjenner du til om jeg kan bruke den du nevner?

Link to post

På min Raymarine plotter er det en funksjon der tracks gjøres om til ruter - og da reduseres antall wp's betydelig.

 

Har kjørt Havstensund - Moss på rute i dag - og ved hvert wp må jeg først godkjenne på plotteren at vi kommer til et wp - så må jeg godekjenne på autopiloten at vi skal endre kurs. greit nok for meg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...