Jump to content

12 v lader på 24 v?


Sandvik28AC

Recommended Posts

Hvis du har 12V batterier i serie så kan du jo lade hvert batteri separat.

Det går ikke ved seriekobling av to 12V-batterier (som gir 24V)

Hvis man kobler minus og pluss til begge to batterier, da blir det kortslutning mellom +(pluss) av batteri nr. 1 med -(minus) av batteri nr. 2.

Altså direkte kortslutning mellom + (pluss) og - (minus) av laderen.

 

Men en av begge to kan lades med 12V, bare at det ikke hjelper særlig mye siden det blir skev lading

fordi i så fall blir det bare et batteri som får lading uten at den kan utjevne på andre batteriet. (som ville være tilfelle ved paralellt kobling.)

 

Morsomt, dette spørsmålet er forvirrende om og om igjen. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

 

ps: Eller hadde akkurat det vært meningen at du sier "kan jo lade hvert batteri separat" , Olpi?

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvis du slår av hovedtrømsbryter(e) og ikke forbruker strøm så skjer det kanskje ikke noen katastrofe om du lar polskoene stå på og du lader ett og ett batteri, men jeg ville latt være. Du får da ingen sluttet krets i "sidebatteriet", men det er fort gjort å drite seg ved tilkobling. Jeg ville kjøpt meg en 24V lader, eller ladet ett og ett batteri separat (farkoblet) hvis du ikke har anledning til å kjøpe en slik.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...