Jump to content

12 v lader på 24 v?

Rui lui

Recommended Posts

Batteriene er jo serieladet. Hva skjer hvis du kobler en 12 V lader til 2 batterier som er seriekoblet til 24 V ?? Koble i fra eller kjøp en 24 V lader. Koster noen hundrelapper eller rundt 1000,- +/-....

Hvis du har 12V batterier i serie så kan du jo lade hvert batteri separat.

Det går ikke ved seriekobling av to 12V-batterier (som gir 24V)

Hvis man kobler minus og pluss til begge to batterier, da blir det kortslutning mellom +(pluss) av batteri nr. 1 med -(minus) av batteri nr. 2.

Altså direkte kortslutning mellom + (pluss) og - (minus) av laderen.

Men en av begge to kan lades med 12V, bare at det ikke hjelper særlig mye siden det blir skev lading

fordi i så fall blir det bare et batteri som får lading uten at den kan utjevne på andre batteriet. (som ville være tilfelle ved paralellt kobling.)

Morsomt, dette spørsmålet er forvirrende om og om igjen. :smiley:

:seeya:

Jørg

ps: Eller hadde akkurat det vært meningen at du sier "kan jo lade hvert batteri separat" , Olpi?

Edited by Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hvis du slår av hovedtrømsbryter(e) og ikke forbruker strøm så skjer det kanskje ikke noen katastrofe om du lar polskoene stå på og du lader ett og ett batteri, men jeg ville latt være. Du får da ingen sluttet krets i "sidebatteriet", men det er fort gjort å drite seg ved tilkobling. Jeg ville kjøpt meg en 24V lader, eller ladet ett og ett batteri separat (farkoblet) hvis du ikke har anledning til å kjøpe en slik.