Jump to content

Kjøleveske for VP D2-55

runes

Recommended Posts

Dette er temmelig basic, men jeg kan ikke mye om motorer og jeg finner ikke svaret i VP manualen:

Jeg bør etterfylle litt kjøleveske: I manualen står det selvfølgelig at man bare skal bruke Volvo Penta Coolant, men dette får ikke jeg tak i her jeg er nå, jeg får heller ikke tak i destilert vann.

Jeg har fått tak i en flaske med Glycol Etanol (grønn). Er det dette som er i "Volvo Penta Coolant"?

Det er kun snakk om å etterfylle max 5 dl eller noe sånt.

Hvorfor må man bruke destilert vann? Hva skjer om man bruker vanlig vann?

Bør jeg evt etterfylle med bare Glycol Etanol?

Nå kjenner ikke jeg til D-serien til volvo, så burde egentlig ikke gi noen råd om denne, men på alle andre motorer så bruker jeg vanlig vann fra springen, blandet med en god glykol som f.eks quicksilver eller CAT da denne skal være bra mot rust/tæring, har jeg ikke tilgang på slikt så blir det vanlig hyllevare fra bensinsjappa som går i tanken.

Livet er for kort for sightsing.

Du kan bruke alle typer standard ferdigblandet kjølevæske basert på glykol. De du får på bensinstansjoner er helt ok.

Ikke kjøp rød type for VW/Audi, de er så vidt jeg vet basert på et annet type stoff.

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Det er ikke nødvendig med destillert vann i kjølesystemet.

Derimot, ved etterfylling av batteriene dine, bør du bruke destillert vann.

- Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill.

- Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein.

Nei, du kan ikke bruke alle typer kjølevæske.

Har du rød kjølevæske, må du etterfylle med rød.

Etterfyller du med annen type, går hele rustbeskyttelsen til helvete.

Frostbeskyttelsen er imidlertid like god som før.

Volvo bruker ikke rød kjølevæske på sine motorer så vidt jeg vet.