SeaRaymond Startet 13.Juni.2008 Del på Facebook Startet 13.Juni.2008 Hei, vurderer sterkt å sette på varmevekslerkit på min 99 modell 5 liter v-8 mercruiser bensinmotor, motoren er i tilsynelatende bra stand, 370 tiimer driftstid, (225 timer i fjor da jeg kjøpte den). Årsaken til ombygging er: 1. Kunne opphøre den effektive nedtering av blokk som det er når den er direkte saltvannskjølt. 2. Kunne koble på defrosteranlegg (terer fort i stykker på saltvann) 3. bedre annenhåndsverdi. Ønsker synspunkter og forslag til hva en bør være påpasselig med ved ombygging til ferskvannkjøling, samt hvorfor. Stikkord som gjør meg usikker i egen konklusjon: 1. Vil evt. avleiringer fra kjølekanalene skape problemer for varmeveksler, når en går over til vann og frostvæske? Hvordan isåfall løse dette. 2. Motor har tilkoblet alfa drev gen.2 Dette har som kjent impellerpumpe i drevet, er det tilstrekkelig selv med varmeveksler, eller må det på en annen pumpe på motor (det er allerede en sirkulasjonspumpe på selve motoren) Hvis dette er problem, hvordan løse det? 3. Man kan vistnok velge om man fortsatt vil kjøre risere/manefoiler på sjøvann, hva anbefales og hvorfor? 4. vil man få økt effekt/mindre forbruk ved ombygging, Temperaturmåler i dag viser 80 grader (70-75 er vistnok vanligst for saltvannskjølte motorer) 5. Tror men er litt usikker på om denne har oljekjøler (får ikke sjekket da jeg er vekkreist) Hvordan skal den kobles inn i systemet? 6. Sikkert dumt spørsmål, men er det 10 kw varme å kunne hente ut på en slik motor? Tenker på 10 kw defroster, eller er det meningsløst å koble på større en en 4 kw. Håper noen tar seg bryet å svare, og da gjerne noen med erfaring fra dette selv, men alle tips mottaes med takk Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 13.Juni.2008 Del på Facebook Svart 13.Juni.2008 1. Grundig rens må til av motor slik at alle avleiringer og salter forsvinner 2. Er kjent med dårlig "futt" i impelleren fra Mercruiser. Jeg ville montert en egen impeller på egen rem på motoren (hadde det selv på en Mercruiser motor (hadde ikke mercruiser drev)). Hent så vi et grovt sjøvannsinntak. 3. Riser kan du ikke velge å kjøre på "ferskvann", men manifoild kan du koble på den lukkede kretsen og benytte en "block-off" pakning mellom. Slipper tæring på manifoild, men krever mer av kjøling. Derfor enda viktigere med egen grov impeller for å kjøle det ned. 4. Man får vistnok både bedre effekt og mindre forbruk, men tror ikke dette er spesielt merkbart. Regn derfor ikke med noen supergevinst her..... 5. Oljekjøleren er ofte koble på sjøvannsiden før impelleren. Dvs. at den er utenfor den lukkede kretsen noe som er normal og ikke spesielt problematisk. 6. 10KW hentes enkelt ut. Mener å huske at 70-80 av energien blir omgjort til varme, og det er mye. Hent det du kan og velg en større defroster. (prisforskjellen er bare en 1000 lapp). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.