Jump to content

Større propell, eller høyere pitch?


searay25

Recommended Posts

Spørsmålet er enkelt. Har en 30 2-takt som er satt inn boyesen reeds og planet topp. yter nok nærmere 40hk. sitter en 10x13 propell på den. har prøvd med 10x15, ble for lavere turtall, men ikke mer fart. kan jeg gå opp på størrelesen på propell siden det er mere hester enn originalt, eller er det bare pitch som avgjør? hmmm

Link to post

40hk? har du portet den og? hvor mye planet du? Er det alu prop du har eller SS? hav slags 2-t olje bruker du?

 

Hvis du øker diameter for mye så slår propbladene oppi kavitasjonsplata og da kommer du ingen steder :smiley: Så det er nok pitchen du må justere. Hva slags båt er det?

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

Den var vel ikke helt enkel, siden jeg forstår motor er "trimmet" og en dermed ikke lenger kan forholde seg til det orginale dataene vedrørende last og turtall...

 

Men Generell tommelfingerregel vedrørende turtall/last, er vel at dette skal ligge mellom min-maks anbefalt ved fullt pådrag (f.eks oppunder eller på ved letteste last, slik at det naturlig havner litt lenger nede ved full last (mrk, ved last menes her vekt og drivemotstand på båt), ligger det der, er vel propellen å anse som passe, selv om man har bedre og dårligere propeller vedrørende virkningsgrad, men det er et annet kapittel..

Link to post

Som Håpløs skriver, tviler på at du får en effektøkning på 33% bare ved å porte toppen og sette på reeds.

 

Hva slags motor, hva slags båt, og hva slags turtall for du med hhv 13" og 15"?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Litt usikker på turtallet, siden jeg ikke har teller. sitter på en zodiac fastroller 380. 13fot.

ifølge boyesen skal den øke til 36hk, ved å skifte ventilene. dette er selvølgelig ikke tørre fakta, men hva jeg har lest og hørt.

turtallet med original propell er skyhøyt. sperrer faktisk. turtallet med 10x15 ble litt vel lavt synes jeg. skal prøve 10x14 idag faktisk.

Link to post

som en tommelfingerregel så skal 1" opp eller ned på stigningen utgjøre 200-250 omdreininger. Så i teorien burde 15" passet bra da. Så kanskje 14" er det som må til..?

Hvordan ligger kavitasjonsplata i forhold til bunnen på båten?

 

Fastroller, er det av Futuratypen med 2 ekstra "pølser" under?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Litt usikker på turtallet, siden jeg ikke har teller.

 

Punkt 1, skaff deg turteller !!

 

Hva motoren yter er egentlig helt uinteressant, du bør sikte deg inn på øvre del av max anbefalt WOT ( ved lett lastet båt ).

 

For å kunne gi deg et velbegrunnet råd må de som ønsker å svare få litt mere data .

  • Hva er anbefalt WOT område på denne motoren
  • Hvilke propell sitter det på motoren i dag, hvilke fart og hvilket turtal oppnås med den .

 

Ved litt mere bevisst trimming av motoren kunne en ha siktet seg inn på 500 > 1000 rpm OVER fabrikantens anbefalte WOT område .

Slik som :

  • Utført porting sammen med planing av topp ( en hevet eksos port vil flytte arbeids området litt opp i turtallsområdet ), uten heving av portene bør en ikke gå noe særlig over anbefalt WOT.

 

 

 

Tror nok de tallene som Boyesen oppgir er målt under veldig optimale forhold, resten av motoren er jo fremdeles original, har du forresten byttet til større dyser ?? , ved bytte til Boyesen anbefales det som oftest å gå opp et nummer på hoved dysa .

 

Mange av de som bytter til Boyesen, gjør det ikke pga effekten men fordi trimming gir høyere turtall... høyere turtall gir økt slitasje på reed ventilen, ryker en vil den fortsette inn i motoren og......vel du skjønner fortsettelsen.

Fiber er mye sunnere for motoren å tygge :yesnod: , ergo billigere for eieren .

 

Noen spesiell grunn til at toppen ble planet ?, hvor mye ble den planet ?, hva er kompen nå etter planing ?, ble resten av motoren overhalt i samme slengen ?

( trimming av slitt motor kan bli ......dyrt. )

Hva slags bensin kjører du på nå ??, økt komp over en hvis grense krever høyere oktan på bensinen, sleng også på litt ekstra olje i bensinen ( ikke noe problem med 4% hvis en bruker motoren litt ) .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Punkt 1, skaff deg turteller !!

 

Hva motoren yter er egentlig helt uinteressant, du bør sikte deg inn på øvre del av max anbefalt WOT ( ved lett lastet båt ).

 

For å kunne gi deg et velbegrunnet råd må de som ønsker å svare få litt mere data .

  • Hva er anbefalt WOT område på denne motoren
  • Hvilke propell sitter det på motoren i dag, hvilke fart og hvilket turtal oppnås med den .

 

Ved litt mere bevisst trimming av motoren kunne en ha siktet seg inn på 500 > 1000 rpm OVER fabrikantens anbefalte WOT område .

Slik som :

  • Utført porting sammen med planing av topp ( en hevet eksos port vil flytte arbeids området litt opp i turtallsområdet ), uten heving av portene bør en ikke gå noe særlig over anbefalt WOT.

 

 

 

Tror nok de tallene som Boyesen oppgir er målt under veldig optimale forhold, resten av motoren er jo fremdeles original, har du forresten byttet til større dyser ?? , ved bytte til Boyesen anbefales det som oftest å gå opp et nummer på hoved dysa .

 

Mange av de som bytter til Boyesen, gjør det ikke pga effekten men fordi trimming gir høyere turtall... høyere turtall gir økt slitasje på reed ventilen, ryker en vil den fortsette inn i motoren og......vel du skjønner fortsettelsen.

Fiber er mye sunnere for motoren å tygge :yesnod: , ergo billigere for eieren .

 

Noen spesiell grunn til at toppen ble planet ?, hvor mye ble den planet ?, hva er kompen nå etter planing ?, ble resten av motoren overhalt i samme slengen ?

( trimming av slitt motor kan bli ......dyrt. )

Hva slags bensin kjører du på nå ??, økt komp over en hvis grense krever høyere oktan på bensinen, sleng også på litt ekstra olje i bensinen ( ikke noe problem med 4% hvis en bruker motoren litt ) .

 

 

Arne Kjetil

 

 

4%... Er ikke det litt vel mye på en 30 hk yamaha??? Ville sagt 1 % med kvalitets olje er mere enn nok jeg da... Og med kvalitets olje mener jeg ikke morrapiss som aquaglide og slikt, men noe mere som castrol biolube eller noe i den retningen der.

 

Man skal plane mye på en 30 hk før man trenger høyere oktan på bensina. Min ble planet 1mm og fortsatt fornuftig komp, men templuggene slo nedi stempelet :blush: så dobble pakninger på pluggene ble kompromien, men nok om den flausa.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
4%... Er ikke det litt vel mye på en 30 hk yamaha??? Ville sagt 1 % med kvalitets olje er mere enn nok jeg da...

Har ikke peiling på hvilken motor tråd starter har ( hadde en 30 hk Johnson i en annen post ), men uansett så er ikke 4% mye hvis en ligger på grensen.

På mange motorer med olje blanding får motoren ca 1 % på tomgang....når en kommer nære max turtallet får den ofte nærmere 4 %, på virkelig trimma motorer er oljeblandinga fjernet og man kjører 4 > 5% olje .

 

Ang bensin spørsmålet, bare lurte...på noen motorer er det ikke mye som skal fjernes før en må gå over på høyere oktan .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Har ikke peiling på hvilken motor tråd starter har ( hadde en 30 hk Johnson i en annen post ), men uansett så er ikke 4% mye hvis en ligger på grensen.

På mange motorer med olje blanding får motoren ca 1 % på tomgang....når en kommer nære max turtallet får den ofte nærmere 4 %, på virkelig trimma motorer er oljeblandinga fjernet og man kjører 4 > 5% olje .

 

Ang bensin spørsmålet, bare lurte...på noen motorer er det ikke mye som skal fjernes før en må gå over på høyere oktan .

 

 

Arne Kjetil

 

Beklager. Hjernen spilte meg et puss, trodde at jeg leste det var en yamaha.

 

Ved test av homologisert yamaha 90(benkkjørt til 114hk) og med forskjellige % med olje så har jeg kommet frem til at motoren ikke varer noe lengre selv om man har 4 % olje, det som er viktig er å bruke olje av høy kvalitet. Dette er motor som er brukt i offshore race klasse 3B. Motoren fikk lavere topturtal ved olje mere enn 4%. Aksen var det lite å skille på om det var 1 eller 4%. Toppturtall ved 1% 6500RPM, ved 4% 6150RPM.

 

Utslitte motorer derrimot vil jeg nok tro kan tjene på litt mere olja da det tetter bedre i stempelfjærene, men en frisk liten totakter mener jeg det er bortkastede penger. Dette er mine Erfaringer og tester og er ikke nødvendigvis den universelle sanhet.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

Olje på 2-taktere ervel en egen vitenskap, mener å ha lest en test der de kjørte motorsager i benk med varierende oljeinnblanding. Resultatet var noe overraskende at mer olje ga mer effekt. Sikkert ikke direkte overførbart til andre motorer da... Økt øljeblanding i bensinen vil jo gi magrere blandingsforhold luft/bensin - noe som i seg selv vil gi mer effekt dersom blandinga i utgangspunktet er for fet.

 

"Riktig" blandingsforhold for olja for trimmede motorer kommer vel også an på hva motoren er laget for i utgangspunktet , vil tro at noen av klenodiene til Droll sikkert er lagd for å gå på 4% i utgangspunktet..?

 

På høytytende snøscooter motorer, med litereffekter på over 200hk og dårligere kjøling enn påhengere, så anbefaler mange motorbyggere ca 1:32, og flere som foretrekker mineralolje fremfor fancy syntetoljer. Tilogmed en som spesifiserer at han fraskriver seg alt garantiansvar dersom det benyttes Amsoil syntetolje.

 

 

Og trådstarter har vel fortsatt ikke informert oss om hva slags motor det er....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er skiftet dyser. hoveddysa er en str. større enn originalt. hvor mye den ble planslipt vet ikke jeg. men sannsynligvis ikke veldig mye. med original propell er turtallet så høyt at den går å sperrer på full gass.

Hva angår kavitasjonsplate ligger den nesten i flukt med bunnen på båten.det er montert slike hydrofoil plater også. sliter for øvrig med at alle propellene jeg har prøvd kaviterer(om det er det det kalles) og ja dette er en fastroller, med katamaran lignende pølser under... jeg har brukt statoil sin 2-takts olje... hva burde jeg bruke...?

Link to post
Det er skiftet dyser. hoveddysa er en str. større enn originalt. hvor mye den ble planslipt vet ikke jeg. men sannsynligvis ikke veldig mye. med original propell er turtallet så høyt at den går å sperrer på full gass.

Hva angår kavitasjonsplate ligger den nesten i flukt med bunnen på båten.det er montert slike hydrofoil plater også. sliter for øvrig med at alle propellene jeg har prøvd kaviterer(om det er det det kalles) og ja dette er en fastroller, med katamaran lignende pølser under... jeg har brukt statoil sin 2-takts olje... hva burde jeg bruke...?

 

Jeg vill kjøpt en kasse med castrol biolube.

 

Men hva slags type prop har du?

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

Har bare gode erfaringer med Statoils 2-taktsoljer på snøscooter, men har ikke brukt outboard oljene deres.

 

Kavitasjonsplata nesten i flukt, vi det si litt over eller litt under bunnen?

 

Har du prøvd uten sånn hydrofoil plate? Ble det noen forskjell på grepet i vannet da?

 

Hva slags motor er det?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...