Jump to content

Flytting av trebåt

VO`n

Recommended Posts

Lurer fælt på en tresnekke, i følge eier veier den 6 tonn. Regner med at det blir en belastning for skroget når den løftes opp på bil og flyttes over en del mil før den kommer til det våte element igjen.

Aldri hatt trebåt før så er ganske så blank, men en gang må vel være den første.... Er det slik at en kan risikere at den lekker som en "sil" etter noe slikt? Båten ligger på vann i dag.

Om den ligger tett på vannet idag, og du passer på å bruke stort nok løfteåk, så skulle det ikke bli noen problemer.

6 tonn er jo en stor båt...hva er det du skal ha?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Hmmm.... 6 tonn? Tror jeg må våkne før jeg skriver. Står 6 tonn i annonsen men en 32 fots trebåt kan da vel ikke veie så mye??? (kanskje full av vann :tongue: )

Ser på annen annonse at den veier 3,5 tonn så da er vi kanskje nærmere en realistisk vekt...

32 Dorry

42_2085155112.jpg

Trebåt har vært totalt fraværende tidligere, men en får jo mye båt for lite penger.....

4062541_520x0.jpg

Også en som ligger på Autodb.no, men å linke direkte til annonsen skjønte jeg ikke... Den finnes ved å søke på Dorry

Redigert av VO`n (see edit history)

Ta den opp og la den stå tørt og tørke i et par uker. Pøs så på med liter på liter (gjerne 50 ++ ) innvendig i hele skroget. Bruk gjerne sprøyte og la tørke litt mellom hver omgang. Når du har mettet treverket så sprekker det ikke så lett iløpet av opplagstiden, men lagre den utendørs og helst på jordbunn. Gå så over båten under vannlinje og se etter større sprekker...disse dytter du fulle med farm, bunnsmører og lar en hagespreder stå på under båten i et par døgn rett før utsett.

Da bør du få en enkel oppgave på vann. :)

Det hele er gjort på en helg. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...