Jump to content

Zink på flaps


880

Recommended Posts

Jeg vet ikke jeg heller. Jeg har kjørt uten i 10 år, og har ikke merket noen problemer. Men siden alle andre har, monterte jeg også zink på flapsen i fjor. Den tæret en hel del, så det er tydelig at det er spenninger der, men om det er skadelig å kjøre uten?  :sailing:  Har'kke peiling! Men kommer nok til å fortsette med zink for sikkerhets skyld.  

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke jeg heller. Jeg har kjørt uten i 10 år, og har ikke merket noen problemer. Men siden alle andre har, monterte jeg også zink på flapsen i fjor. Den tæret en hel del, så det er tydelig at det er spenninger der,  

Rustfritt (AISI316) kan leve i sjøvann uten katodisk beskyttelse. Hvis du monterer sinkanode, vil det oppstå galvanisk korrosjon og anoden vil tæres. Men du ofrer nok sinken til liten nytte. Har du vært 10 år uten anode uten at det oppsto synlig korrosjon er det en sikker indikasjon på at fapsene dine er sjøvannsbestandige!

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte Bennet flapps for noen år siden, og monterte ikke Zink.

 

Etter max ett år (tror det var mindre) var det tæret ett hull på størrelse med en ert midt på den ene, og det var tæret samme sted,(men ikke gjennom) på den andre. :flag:

 

Monterte da Zink, og har ikke merket forverring etter det.

 

Anbefaler derfor Zink etter føre-var prinsippet, men velger du å prøve uten, så OBSERVER jevnlig, for det går rimelig fort når det først tærer er min erfaring.

Link to post
Share on other sites

Har tatt meg tid til å sjekke bruksanvisningen. Her står det at ved bruk i sjøvann skal det være zink. De skal også ha to strøk med epoxy primer for metall før stoffing.

Hæh?

Da isolerer du jo anodene fra saltvannet.

Eller er det noe som har gått meg hus forbi?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...