Jump to content

Henter båt i Frankrike

oddgeir

Recommended Posts

Da sitter vi omsider i den nye båten. Alle gjennomganger er foretatt, og ingen feil er funnet så langt.

Jeg har installert VHF og kartplotter i dag, og det virker.

Største bekymringen nå er franske fiskere, som truer med å stenge havna i Les Sables d'Olonne før vi kommer oss ut.

Vår mann i båtbutikken trekker som vanlig på skuldrene, som bare franskmenn kan, når vi spør om hvordan det går med blokaden.

Uansett, i morgen tidlig drar vi til Belle Isle. Det blir den første lange turen for seil med nyervervelsen, så det ser vi frem til. Der skal vi ligge i ro en dag, for å fullføre installasjon av AIS og rategyro, samt få orden på NMEA-returen fra VHF til plotter.

Jeg kommer til å skrive litt på på hjemmesiden min Henteblogg, og kanskje litt her etterhvert.

Et lite inntrykk av skjønnheten.

2576603371_a7fcffd23a.jpg

Som dere ser er vi ikke alene der nede.

2577434446_a1ae85d379.jpg

Og inn i mellom pusler vi med vårt.

2577689781_8f7a13be4f.jpg

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Da sitter vi omsider i den nye båten. Alle gjennomganger er foretatt, og ingen feil er funnet så langt.

Største bekymringen nå er franske fiskere, som truer med å stenge havna i Les Sables d'Olonne før vi kommer oss ut.

Gratulerer med ny båt `oddgeir`, nydelig sak. :yesnod: Håper det går bra med å komme ut av havna før "blokaden".

For meg som ikke har vært lenger enn Strømstad på egen kjøl, blir jeg litt imponert når jeg hører om noen som skal hente sin egen båt langt nede på franskekysten og seile den hjem.

Håper du (Dere) får en problemfri seilas hjemover. Lykke til på ferden. :flag:

Gratulerer og god tur. Det er en meget pen båt du har kjøpt og imponerende at du ikke har funnet feil, vet om et annet merke som har mye å gå på der gitt! AISen kan bli god å ha, savnet var stort for oss i Østersjøen i tett tåke... Lykke til, det blir spennende å lese bloggen din underveis. Tirsdag drar vi på tur i Hansen, da har den ligget i 14 dg i Stavanger til reperasjon, så får vi se hva som er gjort. Yanmaren har iallefall fått ny bunnpanne... Hold ett øye med den minste viftereima som driver sjøvannspumpa, den slakker konstant hos oss, samme problem har jeg hørt andre har...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Takk for alle hyggelige lykkeønskninger.

I dag fikk jeg endelig alt til å virke.

Vi lå i ro i går. Kona var dårlig, så jeg benyttet sjansen til å fullføre installasjonsprosjektet.

Så i dag hadde vi både AIS og 2-veis kontakt mellom VHF og plotter.

Man blir nesten litt nervøs når man blir klar over alle disse store båtene på alle kanter.

Her er et bilde av dagens helt. En profesjonell båtstuer. Han brukte gummibåten som rambukk for å presse nølende båter på plass.

Full av testosteron, som alle franskmenn.

2587935632_0e958daf54.jpg

Da er tiden for oppsummering kommet.

Vi ligger i Camaret Sur Mer, rett utenfor Brest, og har seilt en uke.

Vi er blitt bedre kjent i båten, og har funnet følgende feil:

1. Takpanel i lugar forut mangler innfesting på enen siden. Bagatell.

2. Takpanel over pentry mangler en festeskrue. Bagatell.

3. Det mangler en J i Jeanneau på babord side av båten. Dårlig lim. Bagatell.

4. Dieseltankmåleren virker ikke. Litt irriterende. Bagatell.

Om vi er fornøyd? Jepp.

2595467763_4f7b2030a6.jpg

Jeg ble veldig nysgjerrig når jeg så at du hadde hentet båt i Frankrike. Hvordan har du funnet denne båten? Vi tenker litt på å importere seilbåt, og da helst en Jeanneau, siden det kan være noe å hente på lav dollarkurs. Vi er mye inne på Yachtworld.com, men er det noen andre interessante nettsider man kan lete på?

Kjell

Kjellu

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...