ares Startet 14.Juni.2008 Del på Facebook Startet 14.Juni.2008 Skal skifte ut batteriene, har i dag 2 a`140 amp. (ett til start og ett til forbruk) Kunne tenkt meg litt mer amp. til forbruk. Derfor er mitt spørsmål til ekspertisen på dette forum: hvor stort startbatteri har jeg behov for? Motoren er en Volvo 43P Sitér dette innlegget Ares Link to post
REM Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 Til start trenger du vel egentlig ikke mer enn hva du har i bilen din, altså en 60-70A. Den plassen du da frigir bør du prøve å utnytte til mer forbruksstrøm. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
TommyJ00 Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 Hei ares. Hvis det er en 216 hk KAD 43P så skal det være 60amp. Se link: Motor info KAD 43P Hvis du vil ha litt krutt i startbatteriet er de nye gel batteriene helt rå på spenning. Dyrere i innkjøp men råe i bruk. mvh Tommy J Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 Volvo anbefaler 140 amp startbatteri i instruksjonsboka til denne motoren. Det kan oppstå situasjoner hvor starer må kjøres mer. ( etter lufting o.l.) Jeg kjører også dreggvinsjen på startbatteriet. Etter flere døgn i uthavn kan forbruksbatteriene være langt nede og dra inn 50 m kjetting med 20 kg bruce anker krever mye energi. Å bruke for lite startbatteri kan være et dårlig råd. Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 Hei igjen. Det var størrelsen på dynamo som var 60amp. Etter de søk jeg har gjort i kataloger stemmer det OPTIMAL skriver om 140amp startbatteri. Beklager feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 Dy kan heller gjøre det på denne måten 1 stk Rød optima til start 2 - 3 stk gul optima til forbruk Ny hovedstrømbryter som lar deg koble sammen start og forbruk ved lite igjen på start batteriet. Skifte ut lysene internt i båten til LED basert utstyr. Da skal du kunne være rimelig sikker på at du har den strømmen du trenger, når du trenger den. NB ingen forbrukere koblis til startbatteriet i en slik konfigurasjon. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
OPTIMAL Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 1 stk Rød optima til start 2 - 3 stk gul optima til forbruk Hvorfor anbelfale dette.? Rød optima har ca samme starteffekt som et 140 amp batteri ca 850 en. MEN bare ca 50 amp mot 140 amp kapasitet. Prisen er ca den samme. For prisen på gul optima kan det kjøpes ekte traksjonsbatterier med mye større kapasitet til samme pris. Sitér dette innlegget Link to post
Samui Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 Hiver meg på denne bloggen da jeg idag kjøpte nye batterier til samme type motor. Har nettopp fått tilbake 2 kad 42 som er oppgradert til 43. Har 4 batterier som måtte byttes. Da det ikke var mulig å få større batterier en 95 amp med rette mål, måtte jeg kjøpe dem. Denne båten har batterikasser som har begrenset størrelse. Har jeg ett problem? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 15.Juni.2008 Del på Facebook Svart 15.Juni.2008 1 stk Rød optima til start2 - 3 stk gul optima til forbruk Hvorfor anbelfale dette.? Rød optima har ca samme starteffekt som et 140 amp batteri ca 850 en. MEN bare ca 50 amp mot 140 amp kapasitet. Prisen er ca den samme. For prisen på gul optima kan det kjøpes ekte traksjonsbatterier med mye større kapasitet til samme pris. Hvorfor optima ?! Jo ganske enkelt, disse batteriene har ikke noe flytende elektrolytt som kan rene ut hvis batteriene skulle få en sprekk i plastkassen de er bygd i, de vil også fortsette å virke selv med en slik skade. For den saks skyld så kan de fungere snudd på hodet også. Det viktigste med ett startbatteri er hvor mye strøm det klarer å gi de sekundene du kjører starteren. Ikke hvor stor kapasitet det har. Men samtidig så krever dette at man holder motoren i god trim slik at man ikke får behov får å kjøre starteren lenge. Det samme gjelder at man holder drivstoftanken og filterene rene. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.