Jump to content

"All Ships" meldinger fra kystradiostasjoner (DSC).


SveinHa

Recommended Posts

Rogaland Radio sendte i dag ut en PAN-PAN melding og denne ble signalert som en DSC All Ships melding. Min VHF begynte å hyle og skrike som den skal og da jeg bekreftet meldingen skiftet VHFen automatisk til kanal 1. Syntes dette var litt merkelig men ventet litt på kanal 1 der det var helt taust før jeg skiftet til kanal 16 og der kom jeg midt inn i PAN-PAN meldingen. Er dette normal prosedyre eller kan der ha blitt gjort en feil fra Rog. Radio i dette tilfellet? Eller kan det være en feil i min VHF?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Går utifra at du mottok en DSC hasterkalling og da skal vel denne inneholde kanalen hvor hastermeldingen skal kunngjøres? Apparatet ditt skal vel automatisk skifte til denne kanalen som er oppgitt i DSC kallingen.

 

Iflg min forstand så må det være utsender som har gjort en feil, men hva vet vel jeg??

 

mvh

mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg digitalt selcall, men kanal 1, er det ikke en sender i ditt nærområde? Er systemet så intelligent at det velger arbeidskanal for deg?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Uten at eg veit noko om akkurat denne situasjonen, så ser det ut som det har skjedd ein feil her. Ved distress vil oppfølgingskanal alltid være k16 (på vhf), ved urgency og safety kan kystradio velge ein annan kanal, standard er arbeidskanalen på det aktuelle anlegget. Kan være Rogaland som har brukt anlegget på Steinsfjell (Haugesund) og gløymt å legge inn k16 som oppfølging.

Redigert av hev (see edit history)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...