Jump to content

Raymarine autopilot frakobling.


Elise

Recommended Posts

Jeg har en Raymarine Autopilot med ST8002 kontrollpanel og S3G hoved enhet. Med denne hadde jeg en litt skremmende opplevelse med i går. Jeg kom litt nærme en stake og skulle sette piloten i standby og styre utenom med rattet. Piloten går ikke over i standby, jeg vrir på rattet og piloten jobber motsatt og båten svinger da selvfølgelig ikke. Det gikk bra, jeg bommet på staken og fikk satt piloten i standby like etter. Jeg har lest i brukerveiledningen at denne piloten har noe som heter auto release. Denne skal være aktivert kun på drev båt, det er det jeg har. Slik jeg fostår denne funksjonen er det bare og vri på rattet når piloten står i auto og styre unna og piloten vil automatisk koble ut, og tilbake i auto etter 10 sek. Har noen erfaringer med denne funksjonen eller har jeg misforstått denne.

Jeg har også sjekket i oppsetet på piloten om denne autorelease står av eller på slått, men kan ikke finne den i menyen.

Jeg vurderer å legg opp en slags nødstopp på piloten så jeg har mulighet til å slå den av om det dukker opp hindringer som må svinges uten om.

Link to post

Har selv S2G men dette har jeg ikke opplevd. Det høres ut som om det er feil på kontroll enheten din (?). En evt nødstopp burde være lett å få til det er jo to innganger som skal kortsluttes for at piloten skal slå seg av (Ref side 15 "Off switch i SmartPilot Series Commissioning Guide", en bryter parallell med den du evt har fra før burde gjøre susen.

Link to post

Nei jeg har ikke sjekket det, de nevnte heller ikke noe om det. Denne piloten er kjøpt hos WMJ i USA, i fjor høst. Jeg er ikke sikker på om importøren er veldig villig til å hjelpe meg med oppgradering. Vet du når det kom oppdatreing av software, og er det en måte jeg kan sjekke hva som er lagt inn på piloten. Hadde du problemer med din som ble løst av oppdateringen ?

Link to post

Har sjekket versjon på software, først kommer det opp ver 5.00 etter trykk på disp kommer det ver 416 og et rykk till kommer det 00156 HRS. Er det kommet nyere versjoner etter denne ?

Jeg har prøvd å koble til og fra piloten mange ganger, men den kobler til og fra hver gang. Jeg begynner å lure på om jeg ikke trykket hardt nok på standbyknappen da jeg skulle slå den av i helgen.

Link to post

Er SW-oppgradering noe en kan gjøre selv eller er en prisgitt importørens velvilje (og evt. bankkonto)?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

SW oppgradering må gjøres hos Belamarin - så langt jeg har erfart. Jeg hadde ikke noen kostnader forbundet med dette. Andre som må sende enheten frem og tilbake per post må høyst sannsynlig betale fraktkostnader pluss eventuell\ timepris. Jeg vet ikke hvor lang tid Belamarin beregner seg - kanskje 1/2 time.

Link to post

Jeg kom til å tenke på en ting: Har du også Raymarine flerfunksjonssystem, eller kobling mellom autopilot og kartplotter. Eksempelvis er det i den nye oppgaderingen av Raymarine til 4.29 mulig å styre autopiloten delvis fra kartplotteren. Det kan jo være at det har oppstått en "konflikt" i navigasjonssystemet. Under er ikonet jeg nå får opp for navigasjon. Her står det Auto eller Standby under autopilotikonet.

 

raymarine429.jpg

Link to post
  • 1 måned senere...

Låner denne tråden til eit spørsmål i same gata:

 

Har ein Raymarine autopilot (m trådlaus fjernkontroll) og hydraulisk styring. Det har hendt, spesielt under segling, at eg har blitt så ivrig at eg har begynt å svinga på rattet (sjølvsagt til inga nytte...), medan autopiloten er kobla inn. Kan dette skada systemet på nokon måte? Korleis vil eg i så fall merka det? Og er det noko eg bør sjekka/kontrollera etter slike tankelause episodar?

Link to post

Det betyr ingenting. Autopiloten ser på rortilbakemeldingen at roret ikke står der det skal og kompenserer. Hvis du ratter lenge får du muligens feilmelding på piloten da den ikkeklarer å kompensere og ser det som en feilsituasjon.

 

På min båt med wirestyringsitter rattet fast, dvs. det beveger seg når piloten jobber. Tar jeg hardt i vil jeg kanskje ødelegge et eller annet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...