Lingefan Startet 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2008 Alle båtene er selvlensende bowriderbåter eller DC-båter som går over 30 knop og er på ca 16-17 fot. Hvilken går best i sjøen av disse og hvordan ville dere rangert disse båtene totalt sett? Ta da utgangspunkt i at båtene får bli utstyrt med best mulig motor. Ryds: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Yamarin 5220: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Morgan: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Uttern: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Skibsplast 500 CL: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Nordkapp 500: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Bella 512: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Andre alternativer? Er det noen av disse som går på nivå med Wesling 16/490 i sjøen forresten? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bitteliten Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Har ikke kjørt alle disse - men vet med sikkerhet at Uttern D55 ikke er noen kanon sjøbåt Det merket som fremheves for gode sjøegenskaper i de testene jeg har lest er Yamarin. De er kjent for gode skrog Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Yamarin er kjent for gode skrog ja, men 5200/5220 er temmelig brede og butte i formen - og ikke av de mest behagelige i motsjø. Tror jeg ville holdt en knapp på Ryds her når det gjelder sjøegenskaper... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lingefan Svart 15.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 (redigert) De eneste jeg har kjørt i denne størrelsen av denne type selvlensende båter med vindskjerm er Skibsplast 500 CL med 90hk Suzuki, og den var veldig livlig og artig helt opp i over 40 knop. Myk nok og litt artig. Har også sittet på med en Ryds 515, men den ble ikke kjørt over 20-23 knop til tross for 90hk Mercury. Eieren (en kompis) var svært opptatt av bensinforbruket... hehe. Den lå veldig på nesen, men sjøen ble veldig effektivt "ryddet" bort umerkelig. Siden jeg selv har en Yamarin 4110 er jeg veldig spent på hvordan 5220 er i sjøen. Så den er altså litt bred og "butt" i motsjø? Hvordan er den i sidesjø, spruter det mye? Har kjørt en 4730 og den var helt fantastisk bra for størrelsen etter min mening. Prøvde den med en 50hk Tohatsu og da gikk det i ca 30knop. Tror nok den hadde hatt godt av 10-20hk til for å få litt leken fartsfølelse på toppen. Min 4110 går absolutt ikke så bra i sjøen, men så er det også en mindre båt. Likevel er den en av de bedre sjøbåtene på 13 fot jeg har kjørt selv om GH 11 de luxe oppleves som langt mer spennende og på en måte litt mykere. Hvordan er Morganen? Det er jo veldig lekre båter og jeg lurer på om de er så gode i sjøen som de "ser ut"...? Redigert 15.Juni.2008 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
chagall Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Har også sittet på med en Ryds 515, men den ble ikke kjørt over 20-23 knop til tross for 90hk Mercury. Eieren (en kompis) var svært opptatt av bensinforbruket... hehe. Den lå veldig på nesen, men sjøen ble veldig effektivt "ryddet" bort umerkelig. Syntes du bør overtale kompisen til å "gi jernet" skikkelig før du bestemmer deg, hvis du er opptatt av fart og sjøegenskaper. Lykke til med valget. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Hvordan er Morganen? Det er jo veldig lekre båter og jeg lurer på om de er så gode i sjøen som de "ser ut"...? Tja! Båter som er rundt 5/5,25 meter lange og med en bredde på 2,20 blir som oftest litt "stutte", men har andre fordeler som bedre stabilitet ved ombordstigning/plattform for fisking, noe bedre plass osv Som du ser av signaturen har jeg en Morgan5250 m/90hk Suzuki og absolutt fornøyd med båten, men på en dag som idag med litt rufsete sjø utenfor Lillesand så gikk det i rolig tempo. Det blir ofte noen avveininger som må gjøres mht bruk og hva man prioriterer av egenskaper. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Yankee Svart 15.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2008 Har hatt en yanmarin 5220, 2001 modell med 100 HK firetakt yamaha. Båten gikk fint i sjøen, og ja de har gode skrog. Etter min smak synes jeg imidlertid der va litt for mye planingsterskel på denne båten, og dersom du ikke er dverg så treffer kanten av vindskjermen midt i synsfeltet. Hadde ikke båten mer enn en seson. OK båt, men for å være erlig så synes jeg ikke de er verdt den relativt høye prisen. Sitér dette innlegget Link to post
bindaling Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 (redigert) Her er båtene med meget gode sjøegenskaper, etter min mening... Redigert 16.Juni.2008 av bindaling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Jeg hadde en 5220 fra 2002 til 2007. Med F80. Kjempefornøyd med båten. Fin i sjøen, lett å trimme motor riktig for relativt komfortabel kjøring i både mot og medsjø. Sidevind på skrå forfra var den største utfordringen (i likhet med mange andre båter). Jeg hadde gjerne kjøpt samme båt igjen. Rydsen overplaner og går på nesa. Bellaen har gode kjøreegenskaper, men litt trangere cockpit enn Yamarinen. De andre har jeg aldri kjørt. Lykek til med båtvalget. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Jeg har tidligere tittet en del på 5220/53BR (53BR er samme båt men med høyere vindskjerm og et par andre detaljer) samt 58BR. Har prøvekjørt 58BR for ett par år siden og spurte forhandleren om det var noen særlige forskjeller mellom 53 og 58 skroget. I følge forhandler har 58 den nødvendige lengden til å kjøre på flere bølger samtidig(litt knotete forklart) mens 53 med sine 2 fot mindre dupper litt mer ned mellom hver bølge. På tidspunktet for min prøvekjøring skilte det ca 40.000 mellom de to variantene, og i følge forhandler var det absolutt verdt å legge inn disse ekstra kronene i forhold til både bruksverdi og annenhåndsverdi. Prøvde båten med en Yamaha F115. Gikk fint med den, men de hadde også en med Yamaha 140 DFI totakt (Max-ett eller annet..) Med 115 firetakt gjorde den 36knop på topp, med 140 gjorde den 46 knop. 140hesteren brukte selvssagt noe mer på bånn gass, men det artige var at i 33 knop brukte de to motorene akkurat likt med bensin. Dette i følge Yamarin/Yamaha -boka hvor forbruk osv er målt eksakt. Jeg ville være tilbøyelig til å handle 140-hesteren.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.