Jump to content

Grenser for avstand fra land for småbåter?

pers

Recommended Posts

Overskiften sier det meste.

Eksisterer noe sånt? Dette er selvsagt snakk om turister fra andre land som bruker småbåter under 20 fot (tror de er 17-19) og drar skremmende langt ut.

Har prøvd å søkt meg frem til noe, men finner ikke svar.

Håper noen kan hjelpe meg.

Pers

Her er det vel strengt talt kun sunn fornuft som gjelder skulle jeg tro, men nyere båter er klassefisert med en CE-kategori A-B-C-D, som forteller oss hvilket fartsområde båten er "godkjent" for, vil påstå at 99% av 18- 19 fotere er designet i klasse C (som er den nest laveste klassen) Mener beskrivelsen til denne er inntil liten kuling i skjermet kysstrøk 1-2 meter bølger eller noe sånt, bruker du søkemotor på goggle el. lignende med tittel CE-kategori, burde du finne reglene der.

Men som sagt det er sunn fornuft som gjelder, hadde jeg funnet på å dratt 10 n.mil ut på havet ien 10 fot jolle merket D (vann eller fjord med maks bølgehøyde 0,5 meter) Ville jeg følt meg ganske dum etter å ha blitt berget etter kullseiling etter å ha blitt overumplet kuling.

Reglene er vel noe slikt som nevnt under:

Kategori A – ”havgående fartøy”

Båter konstruert for lange reiser der vindstyrken kan overstige 8 (på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan overstige 4 meter, og der fartøyen i stor grad er selvhjulpne.

Dvs.: Tåle sterkere vind enn 21 m/sek. og bølger høyere enn 6,8 m.

Kategori B – ”fartøy til bruk utenfor kysten”

Båter konstruert for reiser utenfor kysten der vindstyrken kan komme opp i 8

(på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 4 meter.

Dvs.: Tåle vind inntil 21 m/sek. og bølger inntil 6,8 m.

Kategori C – ”fartøy til bruk langs kysten”

Båter konstruert for reiser nær kysten og i store bukter, elvemunninger, sjøer og elver, der vindstyrken kan komme opp i 6 (på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 2 meter. Dvs.: Tåle vind inntil 14 m/sek. og bølger inntil 3,4 m.

Kategori D – ”fartøy for beskyttet farvann”

Båter konstruert for reiser på små innsjøer, elver og kanaler der vindstyrken kan komme opp

i 4 (på Beafort-skalaen) med tilhørende bølgehøyde opp til og inkludert 0,5 meter.

Ellers ligger det noe info på siden til maritimstart.

Edited by Hansi (see edit history)