Jump to content

En som vil båtlivet til livs

Kaimor

Recommended Posts

Han lirer av seg masse følelsesmessig rundt båter med motor, som han tydeligvis ikke har mye til overs for. Men essensen i hans budskap, nemlig at han ikke forstår hvorfor lystbåter har subsidiert (som i ikke avgiftsbelagt, tror det er en rød forklaring på hva subsidier er ..) diesel, den er vel ikke helt på jordet..?

Lystbåter kjører på avgiftsfri diesel, og han skjønner ikke hvorfor? Fra hans ståsted som motorbåthater er det jo merkelig.

Jeg vet at regjeringen etter en gjennomgang kom fram til at det ikke var økonomisk/praktisk å lage separate tankanlegg for nærings/lystbåt-trafikken, og jeg skjønner samtidig at de som har diesel-motor ikke vil betale mer enn høyst nødvendig. Men som eier av båt med bensin-motor skjønner heller ikke jeg forskjellsbehandlingen hvis man ser bort fra det praktiske aspektet.

Når det gjelder argumentering mener jeg at bensinmotorene også skulle ha avgiftsfritak, da verdien av rekreasjon er like stor uavhengig av hva motoren er bygd for å fordøye.

Han har ett annet ståsted en meg, men jeg kan jo ikke latterligjøre det han tar opp, for det er ikke FEIL, om enn noe satt på spissen.

Ja, ja. Sånn er det. Ikke ett ord om sommerkvelder på holmer med gode venner. Ikke ett ord om unger som fisker krabber og koser seg i vannet. Alt koker ned til avgifter og misunnelse. Joda for meg må gjerne bensinen også fritas for avgift - skulle bare mangle.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Henrik'en er desverre en slik type som kverulerer over alt og alle som ikke er helt enige med ham...var borti samme greien med ham og golf og golfspillere for noen år siden. Da var det samme leksen, for mange, for mye og ikke helt samme innstillingen/tilnærmingen (til golf i det tilfellet) som ham... :nonod:

Synd egentlig for han har vel egentlig et poeng når det gjelder fart forbruk og "show-off" i fjæresteinene?

Men det har jo vært andre her på forumet som "kverulerer" over de samme tingene (...og mye annet også... :wink: )

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Virker bare som noe surt oppgulp, skrevet for å provosere....

ellers, er det mange her som svir av bensin/diesel tilsvarende 35000km på bil, og attpåtil iløpet av 1-2 ferieuker...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Men som eier av båt med bensin-motor skjønner heller ikke jeg forskjellsbehandlingen hvis man ser bort fra det praktiske aspektet.

Som eier av bensindrevne båter så har du og jeg å holde kjeft slik at vi ikke ødelegger for dieselslukerne! Kampen om avgiftsfri bensin får stå en annen gang, f.eks i vårt neste liv, sånn er flertallets avgjørelse her på forumet og da bøyer vi i mindretallet oss i dyp erbødighet! Sånn er det med den saken. :wink: Nå blir sikkert jeg også beskyldt for å være misunnelig, et argument som brukes når man har sluppet opp for gode argumenter? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Henrik'en er desverre en slik type som kverulerer

Vet ikke helt om den beste Hr. Henrik kverulerer bestandig.

Men han er meget flink til å spissformulere og få fart i debatten.

Husker godt de sakene han har hatt i Norsk Golf, bl.a. om å fjerne grøntkortspillere.

Det ble et j---- rabalder.

Spiller han golf f.eks. så er det unødig sløsing med jorder som det kunne vært brukt til matproduksjon eler drivstoff.

Hvor skal jeg da spille?

Janteloven.

1. Du skal ikke tro du er noe.

2. Du skal ikke tro du er like meget som oss.

3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.

4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss.

5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss.

6. Du skal ikke tro du er mer enn oss.

7. Du skal ikke tro du duger til noe.

8. Du skal ikke le av oss.

9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg.

10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe.

Axel Sandemose 1933.

Henriken er sikkert bare misunneliiig !!!!! :yesnod:

Redigert av Hansi (see edit history)
Hvor skal jeg da spille?

HeHE... var ikke sånt ment, jeg synes det er plass til alle jeg, både golfere i klovneklær og unger i småbåter, seilbåter og snekker. Slik som at jeg ikke liker fotball, men synes da ikke at det skulle forbys fordet, liker egentlig ikke seilbåter heller, men skjønner godt de som liker det og. Kunne aldri tenkt meg å forby andres fritidssysler fordi jeg ikke liker den.

:flag: :flag: Heia Norge

Livet er for kort for sightsing.

Jeg er av den som bruker bensin tilsvarende 35.000 km på bil på 1-2 ferieuker, men så legger jeg da heller pengene i bensin og ikke en sydentur med fly som forurenser minst like mye.

Det som er så utrolig kjekt med Norge, er at man kan gjøre akkurat hva som måtte passe en. Enten fly en lang tur, spare penger med påfølgende formueskatt, eller bruke det på drivstoff på båten...alt ettersom man han lyst. Man har også den pressefriheten som tillater enkelte til å blåse opp et utrolig snevert syn uten å kunne få en saklig diskusjon.

For alt jeg vet, så er Henriksen ute etter å lage mest mulig "blest" og få navnet sitt trykket flest ganger slik at også kan kan få råd til å sløse enda mer med penger på noe usakelig som gjør livet verdt å leve. Samme kategori som Brynjar Meling til Krekar....null betaling, men trynet vil vi ha fram....del av en strategi kanskje? For hver gang "Henriksen" nevnes, så øker sansynligheten for å komme inn i "Norske Kjendiser".

Redigert av Larspo (see edit history)
Det som er så utrolig kjekt med Norge, er at man kan gjøre akkurat hva som måtte passe en. Enten fly en lang tur, spare penger med påfølgende formueskatt, eller bruke det på drivstoff på båten...alt ettersom man han lyst.

:yesnod: Og ikke nok med det Larspo. De fleste av oss kan gjøre alle disse tingene, og samtidig ha igjen nok til å sløse enda mer.

Og jeg har ikke noe imot kritiske kommentarer fra mediesynsere. Det får en til å se ting fra andre kanter enn man vanligvis gjør. Om noen vil bli kjendiser, så for all del for meg.

Jeg vet at regjeringen etter en gjennomgang kom fram til at det ikke var økonomisk/praktisk å lage separate tankanlegg for nærings/lystbåt-trafikken, og jeg skjønner samtidig at de som har diesel-motor ikke vil betale mer enn høyst nødvendig. Men som eier av båt med bensin-motor skjønner heller ikke jeg forskjellsbehandlingen hvis man ser bort fra det praktiske aspektet.

Her gir du jo svaret selv. Hadde det ikke vært for store praktiske problemer forbundet med å heve avgiftstrykket på diesel til fritidsbåtflåten opp på samme nivå som bensin, hadde avgiftsøkningen på diesel allerede vært et faktum.

Han har ett annet ståsted en meg, men jeg kan jo ikke latterligjøre det han tar opp, for det er ikke FEIL, om enn noe satt på spissen.

Vel Honduras, han tar vel grådig feil spør du meg. Han omtaler jo avgiften som er lagt på autodiesel som en "Miljøavgift" (se til og med overskriften). Denne avgiften har aldri hatt med miljø å gjøre.

Dette gjør det enda vanskeligere å svelge at denne "Veiagvgiften" faktisk må betales av folk med bensinmotor.....(Jeg har begge deler).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Skribenten glemmer en vesentlig ting!

Båtlivet er balsam for sjelen. I en stresset hverdag gir båten balanse og påfyll av energi til en ny arbeidsdag. Hvis vi ikke hadde hatt båten å gå til, ville mange gått "på veggen". Vi trenger den sosiale tonen vi finner i havna til å skape ro i det indre.

Tenker vi på økonomien så tror jeg mange nøyer seg med kortere turer nå som drivstoffprisene har steget i været. Jeg tror ikke det går på bekostning av at vi er mindre ombord.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...