Jump to content

Varmeapperat tok fyr!


Xlnt

Recommended Posts

Hva hvis batteriet går tom for strøm?

Da vil jo ikke viften fungere...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

De fleste slår seg vel av dersom spenningen faller under en viss verdi.

 

Det som kanskje _kan_ ha skjedd er at hovebryter er slått av mens varmeren var i drift. Dette er jo fy-fy, uten at jeg vet om det kan få en slik konsekvens. En del overflater vil nok i alle fall bli adskillig varmere enn under normal drift.

Link to post
Ike bra.Det samme kunne skjedd meg da vifta til wallasen sluttet å virke og termosikringen ikke slo ut og det fortsatt "brant"i varmeren.Heldigvis ombord og merket lukten.Etter dette;aldri mere varme ombord når vi sover eller sitter på bryggekanten med barna sovende ombord

 

Jeg mener at bruk av varmer når en sover eller ikke er i båten er jevngodt med galskap, men så er jeg litt hysterisk på slikt (og en del andre ting)... Fikk jo sjokk her på første tur når vi oppdaget at vi ikke hadde skrudd av gassen ute om natten. Det skal vi alltid gjøre har vi bestemt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Jeg kjører dieselvarmeren døgnet rundt hele vinterhalvåret så lenge det er behov for det. Den rusler og går både når jeg sover, er på jobb og hjemme. Når det er sagt, så skrur jeg ned varmen endel når jeg ikke er i båten, men slår den sjeldent av. En korrekt montert varmer tar ikke bare fyr av seg selv. Det er mange sensorer som gjør at slikt ikke skjer.

Link to post

En venn av meg var for noen uke siden passasjer i en Windy 34?. Der var det montert et Wallas safeflame kokeapparat.

på hjemturen skulle de koke kaffe og fyrte opp Wallasen. Etter en stund veltet det opp røyk fra salongen. Alle krefter ble satt inn for å slokke, inklusive pulverapparat, men det røyk like mye, selv om åpne flammer ikke ble observert. De tok ingen sjanser, fikk hardt og brutalt demontert kokeapparatet, kappet ledninger samt eksos og diesel slanger og kastet hele herligheten overbord. Med til historien hører at de var langt av land, det var ingen båter i umiddelbar nærhet og ingen jolle/redningsflåte ombord. Redningsvestene ble funnet frem og alle 5 var klare til å gå fra borde om nødvendig. Nå gikk det bra bortsett fra noen forbrente fingre. Det ble ikke konstantert brann i innredningen, det hele var i kokeapparetet der noe utvilsomt hadde sviktet.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Jeg mener at bruk av varmer når en sover eller ikke er i båten er jevngodt med galskap,

 

Bare angsten blir stor nok kan nesten hva som helst bli "galskap"

 

Slik er det nok med angsten din for varmere også :yesnod:

Akkurat som andre har angst for å fly, selv om det å fly er noe av det tryggeste en kan foreta seg :wink:

 

Nå er det likevel mange som har et mere nøkternt forhold til fare.

Derfor kan det nok være greit å ikke definere egen angst på en slik måte at det er de andre som driver med galskap....

 

Hva gjør langtransportsjåførene mon tro når de går til ro en kald vinternatt :yesnod:

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post

Har selv en gammel Thermic 2000 på parafin. Knaller å går, brenner både fint og varmer bra. Men måtte ta en større service på den da viftemotoren tok kvelden. I den anledningen så oppdaget jeg en alvorlig feil. Eksosslangen som er laget i aluminium ytterst med et indre rør i syrefast er også vanlig på varmere i dag. Problemet var at det ytre røret hadde korrodert en god del, og dermed løsnet fra eksosgjennomføringen. Får ikke noe eksos inn i båten, men det ytre røret er ment for å kjøle den indre (og øke virkningsgraden). Resultatet var at gjennomføringen og deler av den indre røret da var uten kjøling.

 

Nevnes over med ørten sensorer som skal slå ut....ville selv en moderne varmer i dag ha reagert på dette og slått av?

Link to post

Jepp, sensoren på innsugslufta til varmeren hadde reagert på eksosen og stoppet varmeren umiddelbart. Opplevde selv et mikroskopisk brudd i en eksosslange en gang. Det var så liten lekkasje at det ikke var mulig å se, men man kunne lukte litt eksos i skapet den sto montert. Den varmeren stoppet og nektet å starte før feilen var urbedret.

 

Men det er en grunn til at det anbefales å ta varmerene på service av og til. For å kontrollere at de er i forskrtiftsmessig stand og avdekke evt. svakheter

Link to post
En venn av meg var for noen uke siden passasjer i en Windy 34?. Der var det montert et Wallas safeflame kokeapparat.

på hjemturen skulle de koke kaffe og fyrte opp Wallasen. Etter en stund veltet det opp røyk fra salongen. Alle krefter ble satt inn for å slokke, inklusive pulverapparat, men det røyk like mye, selv om åpne flammer ikke ble observert....................

Nå gikk det bra bortsett fra noen forbrente fingre. Det ble ikke konstantert brann i innredningen, det hele var i kokeapparetet der noe utvilsomt hadde sviktet.

 

Var nok bare viftene som hadde stoppet, F.eks pga at den kanskje var koblet via en bryter og denne var avslått? Den manglet i hvertfall strøm hvis den ikke var defekt.

Da blir det mye røyk selv om apparatet skrues av. Tror ikke det er farlig, men man må lufte godt. :yesnod:

 

I den tidligere båt vi hadde skjedde omtrent det samme da kona slo av en bryter på dashbordet som var til kokeapparatet. Masse røyk inntil jeg fikk slått den på igjen. :lol:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Min tanke og, at viften stoppet. Tror ikke noe var slått av, forsto at kokeapparatet tente som normalt, mener dette skjedde mens kaffevannet fremdeles var på "oppkok". men blir vanskelig å finne ut av siden apparate nå ligger på dypt vann. I kampens hete tenkte de på gutta nok på mulig overheting, kanskje eksplosjon i apparatet også full fyr i båten - aner ikke om dette kunne skjedd

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

I denne sammenheng med wallas-varmere og parafin så hadde jeg min inne til rep.Vifta,kort,veke,etc.måtte byttes.

Fyren fra wallas påpekte grundig at på denne typen måtte det fyres med fritidaparafin,ex.shell sin.Billige varianter som europris(som selvsagt har blitt betraktelig dyrere det siste året)ba han meg styre langt unna hvis jeg ikke ville koste på wallasen min nye 5000,-om 5 år.

Link to post

Jeg var tilstedet under denne hendelsen. Det som forundrer meg litt var at vi fikk beskjed fra Politiet at vi ikke skulle flyttet båten. Denne ligger midt på en flytebrygge med 60 båter, i tillegg er dette den midterste utliggeren av totalt 7. Vi mente at det absolutt måtte være nødvendig å flytte båten til enden av bryggen da dette var gunstig i forhold til vindretning. I båten rett på innersiden (ikke Svanen) ligger det et barn på 2 år sammen med familien og sover.

Eieren av båten hentet denne i pinsen og han skulle montere ankervinsj på søndag. Jeg syns skikkelig synd på eieren. Vil samtidig berømme Redningstjenesten og brannvesen for rask og proff opptreden.

Link to post
Jepp, sensoren på innsugslufta til varmeren hadde reagert på eksosen og stoppet varmeren umiddelbart. Opplevde selv et mikroskopisk brudd i en eksosslange en gang. Det var så liten lekkasje at det ikke var mulig å se, men man kunne lukte litt eksos i skapet den sto montert. Den varmeren stoppet og nektet å starte før feilen var urbedret.

Nå var det ikke hull i eksosrøret, men den ytterste som kjøler ned eksosen. Resultatet var at den trakk friskluft på innsiden av gjennomføringen og ikke på utstiden av gjennomføringen. Varmeren har ikke mulighet for å kunne se dette. Eneste mulighet for å kunne detektere dette er om det sitter en sensor i selve gjennomføringen.

 

I denne sammenheng med wallas-varmere og parafin så hadde jeg min inne til rep.Vifta,kort,veke,etc.måtte byttes.

....ville koste på wallasen min nye 5000,-om 5 år.

Litt sent å si dette nå kanskje, men ny motor hos meg kostet 900,- (pent brukt motor). Kretskortet reparerte jeg selv (brent komponent etter kortsluttet motor..kostet 25,-) og vekesett til 250,-. Totalt endte dette på under 1500,-. Noe å tenke på om det skulle skje igjen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...