Jump to content

Trekker polyester og glassfiber vann?

håpløs

Recommended Posts

Det store tusenkroners spørsmålet i dag er om Plastbåter av glassfiber trekker vann eller ikke. Jeg mener at den gjør det, men andre på forumet hevder at den ikke gjør det, Er det noen som vet helt sikkert, kanskje en test hadde vært på sin plass. og kanskje noe dokumentasjon hvis noen kan henvise til det.

Det er også interesant hvor mye vann det eventuelt trekkes inn i plasten og evt om vannet bruker kapilæreffekten og fordeler seg også i plasten over vannlinjen.

Mvh Håpløs

Livet er for kort for sightsing.

Hvis den ikke er behandlet med epoxyprimer i tilstrekkelig mange lag så trekker den vann ja! ikke mye, men nok til å fylle opp hulrommene i plasten i undervannskroget hvis den ligger ute lenge nok. Men hvor mye? Tipper fra 1 til 20 liter, alt etter størrelse og tykkelse på undervannskroget. Jeg tviler på om du i det hele tatt klarer å se forskjell på vannlinjen på grunn av dette.

At båten er tyngre på høsten enn på våren, det er det ingen tvil om! Men det har nok mest med det vi putter i den i løpet av sesongen! Jeg fikk litt sjokk da jeg skulle selge forrige båt. Kjørte hjem fem lass med stor stasjonsvogn, og dette var fra en 24 fots snekke! Må ha vært mer stueplass enn jeg trodde i den båten... :crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Er det slik at den `trekker` inn vann, eller er det kondens?

den trekker vel bare vann inn i materialet, og går ut fra index mener små blærer i materialet, det vil ikke gå tvers i gjennom og fylle rom mellom innerlineren.

Lekker og lekker fru Blom.

Er den korrekt bygget, så trekker den ikke vann.

Men osmosen, molekylvandring, vil være til stede.

Vannmolekyler går fra høyest trykk til lavest trykk.

Har man så smørt på ørten lag med epoksy, så kommer ikke vannet ut igjen når båten står på land.

Og da får man, ja riktig, plastpest.

Min båt har et lag klorkautsjukprimer som heft, og ett lag bunnstoff.

Den får aldri plastpest.

Ok. da er det avklart og vedtatt at plasten ikke er tett, men glaasfibrene da, holder de på fuktigheten også? Kryper vannet og fordeler seg i skroget, eller holder det seg fra vannlinjen og nedover?

Hadde vært artig og testet hvor mange % plasten egentlig trekker til seg ved normalkvalitet på laminatet.

På en skjærgårdsjeep så er nok ikke dette noe å tenke på, men på større båter kan det jo bli noen kilo ut av det. Mener ikke at det er noe problem, bare artig og finne ut av ting en ikke viste at en lurte på.

Livet er for kort for sightsing.

Jotun sin Penguin Primer f.eks. Har pleid å bruke denne som grunning på diverse rosjekter og landstedsbåter jeg har fikset på i årenes løp. Slengte også på et strøk på roret på båten min siden bunnstoffet heftet dårlig der.

Hadde vært artig og testet hvor mange % plasten egentlig trekker til seg ved normalkvalitet på laminatet.

Mener å ha lest for lenge siden at metning er omtrent 2%. Vannet vil trekke noe høyere enn vannlinjen.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

I så fall så er det omtrent som jeg regnet med, og vi kan se bort fra vanninntrenging som årsak til økt vekt på høsten. Da er det nok diverse pikk og pakk som en drar ombord som forårsaker dette.

mvh tuffff

På båter som ligger på sjøen hele året er det stor vektøkning på skroget, mener å huske att "Selfa" sa opp til 17 % etter noen år i sjøen etter målinger, og ser ellers att alle innleggene her elles er gjort etter tro og anntagelser.

Betviler att påføring bunnsmurning har noen stor innvirkning på dette.

Edited by fiskebat (see edit history)

Vel, vel, 17% var da voldsomt? Da skulle min Saga 27 som veier 2,6tonn kunne ta opp ca. 440 liter vann. Lurer på hvor det skulle befinne seg. Tar jeg godt i har jeg vel 100 liter glassfiber under vannlinjen som skulle suge opp disse 440 litrene!

Lars H.

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Klorkautsjuk , er det et annet ord for PVC ?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vel, vel, 17% var da voldsomt? Da skulle min Saga 27 som veier 2,6tonn kunne ta opp ca. 440 liter vann. Lurer på hvor det skulle befinne seg. Tar jeg godt i har jeg vel 100 liter glassfiber under vannlinjen som skulle suge opp disse 440 litrene!

Lars H.

Av de 2.6 tonnene er det bare en liten del som utgjør skroget og som dermed kan ta opp vann. Om du, som du sier har 100 liter med glassfiber under vannlinja så blir 17% av dette ca 17 kg vann. Altså alt for lite til at det er målbart på en båt som veier 2.6 tonn.

Interessant tema. Jeg har 6 lag med epoxy primer, og en luftavfukter som hele året holder båten på 50% luftfuktighet innvendig (seilbåt). Da burde kanskje denne båten klare å tørke fukten fra innsiden, selv om den ligger på sjøen hele året? Innredning, kjølsvin, og alt er frostfritt og knusktørt (+5c/50%) hele vinteren.

Mener at disse glassfibervektene på skrog lå på ca 1000kg + med innstøp trevirke isolasjon i dobbelskrog etc så blir det så mye annet som forstyrrer vekt/ vann prossenten att det blir fort tungt men forteller ikke hvor mye bare glasfiberplatene absorberer av vann, vet bare att den absorberer mere en hva en ofte tror.